אמא של טלי בת ה 5 סיפרה כי טלי מאוננת בסלון בנוכחות שאר בני המשפחה על אף שהדבר נאסר עליה. אמא של נדב סיפרה...

אמא של טלי בת ה 5 התקשרה לקו החם וסיפרה כי טלי מאוננת בסלון בנוכחות שאר בני המשפחה על אף שהדבר נאסר עליה. אמא של נדב בן 6 התקשרה לקו החם וסיפרה כי הוא נוהג לשחק עם חברו בן גילו ב "אמא – אבא" כשהם ערומים ונוגעים זה בזה.

האם זה משחק או הטרדה? האם זו פגיעה? ומה עושים עם זה?

הורים עדים לא פעם להתנהגות מינית של ילדיהם ולא יודעים כיצד להגיב ולהתייחס להתנהגות זו. לא פעם ילדים מתנשקים, שוכבים זה על זו ערומים משחקים משחקי תפקידים כמו "אמא אבא" "רופא וחולה" ועוד. לרב מרגישים ההורים מבוכה, בלבול, כעס וחוסר אונים לנוכח התנהגויות אלה של הילדים והם עלולים להגיב בצורה לא נכונה ותואמת להתנהגויות אלה.

 

מה נחשב לנורמטיבי?

חקירה מינית בריאה וטבעית בילדות היא תהליך איסוף ידע שבמהלכו ילדים חוקרים זה את גופו של זה, על ידי התבוננות ונגיעה ועל ידי חקר תפקידי המין.

 

בני 0-5 שנים:

ילדים בגיל זה הם סקרנים לגבי הכל, כולל גופם. כמו כן הם מביעים סקרנות לגבי גופם של אחרים. הם מנסים להתבונן ולגעת באיברי המין של אחרים. ההתבוננות והנגיעה מלווה בדרך כל בצחקוקים, במבוכה ובשעשוע יותר מאשר בגירוי מיני. טבעי שבגיל זה ילדים יתחילו לאונן ויש ללמדם שאוננות היא דבר טבעי שיש לעשותו בפרטיות (לדוגמא בחדר שלהם). חשוב בגיל זה להעביר מסרים של מותר ואסור וכן לספק מידע ראשוני בנוגע לגוף האדם בהתאם לגיל הילד.

 

מסרים לילדים בגיל הגן לגבי משחקים מיניים:

  • הגוף שלך שייך לך.
  • יש לך זכות להחליט אם ילד אחר יכול לגעת בגופך במהלך המשחק, ובמידה ואתה לא מעוניין תאמר לו לא.
  • אסור לחבק, לנשק ולגעת בילד אחר ללא רצונו והסכמתו.
  • תמיד נשארים לבושים כאשר משחקים עם ילדים אחרים.

 

בני 6-10 שנים:

בגיל זה ממשיכים הילדים לחקור את גופם. הסקרנות המינית מתגלה במשחקים כגון: "רופא חולה" ,"אמא אבא" ו"אני אראה לך את שלי אם תראי לי את שלך", ובהשוואת גודל הפין בקרב בנים, כמו גם בהתעניינות במילים הקשורות למין ובבדיחות מלוכלכות. בגיל זה מתחילים לגלות עניין בבני המין השני.

 

בני 11-12 שנים:

בגיל זה הילדים מתמקדים ביצירת יחסים עם קבוצת הגיל שלהם וחשיבות קבוצת הגיל בעולמם עולה. חלקם עוסקים בפעילות מינית הכוללת נשיקות וחיבוקים עם ילדים מקבוצת הגיל. רב הניסיונות הם עם בני המין השני אבל לעיתים ישנן התנסויות עם בני אותו מין והדבר איננו מעיד על נטייה הומוסקסואלית.

ילדים בגיל זה יודעים להבחין בין מותר לאסור והפעילויות המיניות הנורמאליות לגיל זה נעשות בהסכמה הדדית עם ילדים מאותה קבוצת גיל.

 

התייחסות לאוננות

ילדים מגלים עניין בגופם כבר מיום היוולדם. בנים נוטים להתחיל לאונן לפני בנות כנראה בשל העובדה כי איבר מינם בולט ונגיש יותר לעומת איבר המין הנשי, אך גם בנות נוטות לאונן. אוננות נתפסת כדבר טבעי ונורמטיבי, והיא לא פוגעת בהתפתחות המינית, באיברי המין ובנוזל הזרע אצל הבנים. ישנם ילדים הנוטים לאונן כל יום ואפילו כמה פעמים ביום ואחרים נוטים לאונן פחות. כל עוד ילדכם משתלב ומביע עניין בפעילויות אחרות כגון: חוגי ספורט, מחשב, חברים וכו', והאוננות איננה תופסת מקום כעיסוק המרכזי של חייו, אין כל סיבה לחשוש. יש להקפיד על פרטיות, על הילד לכבד את הזולת ולאונן במקום צנוע ופרטי כמו בחדרו שהוא לבד.

 

מסרים לילדים בנוגע לאוננות:

  • אוננות היא דבר טבעי.
  • נעים ומותר לגעת בגופינו גם בפין או בפות.
  • מותר לאונן אך יש לשמור על פרטיות.
  • אסור לאונן בפומבי ולעיני קהל.

 

איך ניתן להבדיל מתי התנהגות מינית היא נורמאלית מתי היא לא

מספר כללים שיכולים לסייע לכם בהתלבטות האם התנהגות היא נורמאלית או מעוררת דאגה. בכל מקרה בו נותר ספק עדיף להתייעץ ולפנות אלינו לקו החם:

  1. אווירה הכללית של משחקי ילדים בכלל ומשחק מיני נורמלי בפרט היא של צחוק, הנאה, הדדיות מבוכה והוא מלווה בתחושה של כיף של כל המשתתפים. לעומת זאת האווירה במהלך של משחק מיני בעייתי או התנהגות מינית בעייתית היא של פחד, חרדה והוא מלווה לא פעם באיומים, הפחדות, שימוש גלוי או סמוי בכוח, מאבקי שליטה.
  2. התנהגויות מיניות אשר ממשיכות למרות דרישות ברורות ותקיפות להפסיקן
  3. הבדלי גיל – כאשר הבדלי הגיל בין הילדים עולים על 3 שנים, יש לבדוק את מהות הקשר בין הילדים.
  4. הבדלים פיזיים בין הילדים - כאשר יש מצב שבו ילד אחד גדול פיזית מהילד השני עלולות להיווצר דינאמיקות הכוללות הפעלת כוח וכפייה באיומים, גם כאשר הילדים בני אותו גיל.
  5. הבדלי סטאטוס בין הילדים – הכוונה כאן היא למידת הסמכות והמעמד שיש לכל ילד. לא פעם יש מצבים, שלמרות שהילדים הם באותו גיל, לילד אחד יש מעמד גבוה יותר בקרב חבריו ולמעשה אחרים נכנעים לו ומצייתים לבקשותיו בשל כך ולעיתים הבדלי הסטאטוס נובעים מקשר בין מדריך לחניך, שמרטף לילד וכו'.
  6. ילדים שמתלוננים על אופן המשחק עם ילדים אחרים ומדווחים על תחושות של אי נוחות ואי נעימות.
  7. התעסקות מתמדת והתעניינות מוגברת בנושאים של מין ומיניות. לילדים יש תחומי עניין רבים וכאשר תחום העניין המרכזי, העיקרי, ולעיתים היחיד, הוא מין - זה מעורר דאגה. בנוסף, ילדים הבקיאים בנושא של מין ומיניות מעבר למה שמצופה בגילם.
  8. ילדים (מגיל 4 ומעלה) שאינם מבינים את זכויותיהם או את זכויות האחרים בקשר למגע מיני. מדובר בילדים שלמדו לגעת ולא לכבד גוף של אדם אחר.

 

בשנים האחרונות אנו עדים לדיווחים רבים יותר של אלימות מצד ילדים ונשאלת השאלה מה עושים ואיך ניתן להגן על ילדינו מפני תקיפה מינית. המודעות לתופעת האלימות המינית הולכת וגוברת בעיקר בעקבות התפתחות התקשורת והאינטרנט. אין ספק שקשה לנו המבוגרים לחשוב על ילדים כפוגעים מינית. אנו נוטים לא פעם לראות בהתנהגותם משחק בלבד. אבל אם לא עוצרים ילד כזה, יש חשש סביר שהמעשים רק ילכו ויחמירו.

 

 

על הכותבת:
קרן אלפנץ - קרימינולוגית קלינית, מנהלת הקו החם
המרכז לטיפול ומניעה באלימות מינית בקרב ילדים אשר הוקם ביוזמת עמותת עלם ובשיתוף משרדי הרווחה והחינוך מטפל בעיקר בילדים שפגעו מינית מתחת לגיל 12, וכן בקבוצת ילדים מעל גיל 12 שלא הוגשה נגדם תלונה במשטרה. המרכז מציע שירותי אבחון וטיפול מסוגים שונים פרטני, משפחתי וקבוצתי.
במסגרת הרחבת המודעות הציבורית לנושא, ועל מנת לסייע בידי אנשי מקצוע והורים המתלבטים בתחום ההתנהגות המינית, מפעיל המרכז קו חם: 03-6477898.
הקו החם נותן מענה טלפוני להורים ולאנשי מקצוע המתלבטים בשאלות: האם התנהגות מינית היא משחק וסקרנות טבעית? או שמא היא מעוררת דאגה וצריך להפסיקה ולטפל בה?

 


עוד באותו נושא

דיכאון חורף – איך יוצאים מזה?

שימי לב: ייתכן שלקית בדיכאון חורף!

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?