השבוע נפתחה רשמית עונת הסתיו, וכולנו כבר חשים בהתקררות ובהתקצרות שעות האור. ודבר נוסף ששינוי מזג האויר משפיע עליו, הוא הבריאות שלנו. אז מה וכמה הכי כדאי לאכול בעונה זו?

מתאימים את האוכל לעונה

הבקרים קרירים, בערבים נושבת רוח והחצבים כבר הרימו את ראשם. כן, הקיץ תכף מסתיים והסתיו ממש מעבר לפינה ואיתו ההתקררויות, האלרגיות והרצון העז לאוכל חם ומחמם.

שינויים במזג האוויר משפיעים גם על הבריאות הפיזית שלנו וגם על הבריאות הנפשית שלנו ולכן מאוד מאוד חשוב להקפיד על אכילה מסודרת לפי לוח זמנים כמה שיותר מסודר ולא להתפתות לאכילה רגשית תוך דיכאון או שעמום.

הבידודים, מזג האוויר שמשאיר אותנו הרבה יותר בתוך הבית והקור שמגיע לאיטו משפיעים עלינו, וככל שמחשיך מוקדם יותר אנחנו מחפשים אוכל מנחם בארונות.

לכן כדאי שהפעם נגיע מוכנים לעונה הזו!

 

הוסיפו לתפריט צמחי חליטה

תה עם צמחי חליטה הוא דרך מחממת נהדרת להתחיל או לסיים בה את היום. הוא מחמם את הגוף ואת הנפש ומפנק, גם גדולים וגם קטנים.

מעבר להרגשת החום הנהדרת שמתפשטת בגוף חשוב לדעת שלצמחים עצמם יש השפעה עלינו. הנענע למשל מורידה את הטמפרטורה של הגוף, הרבה אנשים אלרגיים לשיבא מבלי לדעת ומרווה במינונים גבוהים יכולה לגרום לכאבי בטן. אז מה כן לשים בליטת התה של הילדים? זוטא לבנה, קמומיל, לואיזה, מליסה ולימונית.

 

בשלו עם תבלינים מחממים

התבלינים לא רק מחממים ומוסיפים טעם לאוכל הם מחזקים את המערכת החיסונית את מערכת העיכול ואת כלי הדם והלב. דוגמאות מצוינות הן הקינמון הרוזמרין והג‘ינג‘ר שמזרזים את זרימת הדם הגוף ומעלים את הטמפרטורה. הקינמון מאזן את רמת הסוכר בגוף, הרוזמרין מסייע להתרכז והג‘ינג‘ר מעולה למערכת העיכול. חשוב לדעת שמתחת לגיל חמש לא מומלץ לספר את התבלינים האלה לילדים שכן הם משפיעים על המערכות השונות ועל הטמפרטורה של הגוף ועלולים להשפיע בצורה חזקה ולא טובה על ילדים שגופם רגיש יותר.

 

ירקות בכל מיני צורות

כאשר מתקרר מעדיפים אוכל חם ולכן במקום לסלט או בתוספת אליו כדאי להוסיף לצלחת ירקות מאודים או ירקות בתנור. בצורה זו הירקות שומרים על הערך התזונתי שלהם ולא מקררים את הגוף. ההמלצה היא לעבור לסלט ירוקת חם או לתוספת של ירק בתנור במקום ירקות טריים חתוכים.

 

מרק כמנה עיקרית

אנחנו רגילים לאכול מרק כמנה ראשונה לארוחה אבל מרק בהחלט יכול להוות מנה עיקרית. במקום להכין מרק שרובו מים וירקות שישביע לזמן קצר הכינו מנה מלאה במרק. הוסיפו דגנים מלאים, קטניות וחלבון צמחי. מרק כתום למשל שיש בו כמות רבה של בטא קורטן ישביע את הגוף לאורך זמן ויחזק את המערכת החיסונית תוך אספקת ויטמינים ומינרלים נחוצים.

 

ומה עם מתוקים?

יש לשים לב שבעיקר כשמתקרר קיים לעיתים צורך חזק יותר למתוק. החזיקו בבית מתוקים טבעיים והשתדלו לא לספק לילדים שלכם ממתקים ומאכלים עם כמות סוכר או פחמימות גבוהה מה שיוביל בסופו של דבר לעייפות ולרצון לעוד מתוק.

 

 

על הכותבת:
ערין כמאל דקסה
נטורופתית ומנחת הורים,
מייסדת גישת האכילה המחזקת - גישה שמחזקת את המודעות לאכילה בריאה ומעצימה
  www.areenkamaldaxa.com

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!