כשהסתיו מגיע והרוחות הקרירות מתחילות לנשב, עולות בנו מחשבות על דרכים לחיזוק המערכת החיסונית של הילדים, שיסייעו במניעת הצטננות, שיעול, חולשה ועוד. איך נחזק את המערכת החיסונית של ילדינו?

איך נחזק את הילדים לקראת הסתיו?

על פי הרפואה הסינית, התנועה שמביא איתו הסתיו היא תנועת התכנסות לקראת החורף.

התנועה הזו גורמת לגוף ליצור מעיין כיווץ המאפשר לנו לשמור על גבולות הגוף ומניעת חדירה של רוח קור.

 

על מנת להגן על הילדים מפני מחלות של עונות המעבר נרצה לחזק את מערכת החיסון הטבעית המהווה מעין מחסום בין מה שקורה בתוך הגוף ומה שקורה מחוצה לו.

חישבו על זה כמו על מאגרים של צבא, ככל שהמאגרים של הצבא יהיו מלאים יותר, כך לחיילים יהיה יותר כח להילחם. אותו הדבר עם המערכת החיסונית שלנו, ככל שיהיו לה יותר משאבים להגן על הגוף, כך הוא יתגבר בקלות יותר ובמהירות יותר על מחלות כאלו ואחרות.

 

ניתן לחזק את המערכת החיסונית של הילדים בכמה דרכים:

 

1. הפגת מתח

ילדים הנמצאים ברמות סטרס גבוהות נוטים לחלות יותר בקלות. אם הילד נוטה לדרמות והתפרצויות זעם נרצה לעזור לו להירגע וליצור תנועה שתשחרר את עודפי האנרגיה המתועלים כרגע אל מקום לא נכון. נעניק לו מרחב בטוח ומקום לפרוק את מה שמציק לו. במצבים של סטרס חברתי במערכת החינוך או מצבים סבוכים בבית נרצה לעודד את הילד להביע את תחושותיו ונתייחס לתחושות אלו ככל הניתן או שנפנה לעזרה מקצועית.

 

2. ביגוד מתאים

מומלץ להלביש את הילדים בבגדים ארוכים ודקים על מנת לשמור על הגוף מרוחות קרירות. העורף של הילדים הוא נקודת התורפה, אם העורף יהיה חשוף לרוח חזקה או קור הילד עלול לסבול מדלקות גרון או דלקות אוזניים. לכן, מומלץ בעיקר בבקרים ובערבים לשים צעיף קל על מנת להגן ולשמור על אזור העורף מפני חדירה של רוח קרה, וכשמתקרר יותר ניתן להיעזר גם בכובע גרב.

 

3. שינה

חשוב להקפיד על שעות שינה רציפות בהתאם לגיל הילד. ילדים קטנים זקוקים לכעשר שעות שינה ולפעמים אף יותר. בזמן השינה הגוף מנקה את העודפים הפיזיים והרגשיים שהצטברו במהלך היום ואז הגוף מתחזק משמעותית. כשהגוף עייף, אותם משאבים שהזכרתי קודם מופנים אל תפעול הגוף ולשמירה על עירנות, כך שלמערכות אחרות כמו למערכת החיסונית יש פחות יכולת לתפקד באופן אופטימלי.

 

ומה לגבי תזונה נכונה?

הרי ברור שיש לה השפעה על מערכת החיסונית. נכון, אם נחזק את הילדים גם מבפנים על ידי תפריט מאוזן, תתחזק המערכת החיסונית והם יתגברו על מחלות מהר יותר ובקלות יותר.

 

תזונת חורף למניעת מחלות

כדאי להעדיף מזון מבושל ולשלב במזון תבלינים מחממים ומחזקים כגון ג‘ינג‘ר וכורכום. בישול המזון הופך אותו לקל יותר לעיכול וחוסך לנו הרבה אנרגיה, ואילו התבלינים שהזכרנו, המשמשים גם כצמחי מרפא ברפואת הצמחים הסינית, נחשבים לנוגדי דלקת חזקים ובעלי תכונות אנטי חיידקיות ואנטי ויראליות.

 

כדאי בנוסף להמעיט בממתקים. כמות גדולה של סוכר עלולה להחליש את הגוף ולעודד שגשוג של חיידקים ופטריות. ילדים שאוכלים הרבה ממתקים לרוב גם יאכלו פחות אוכל מזין וכך בעצם יחלישו את הגוף עוד יותר.

 

הוספת ויטמינים

ויטמין C הוכח כתורם לפעילות המערכת החיסונית. אפשר לקחת תוספים או לצרוך מזונות עשירים בויטמין C הכוללים בין היתר גם עלים ירוקים (כרוב, קייל, פטרוזיליה, רוקט, בזיליקום ועוד) או פירות רבים (מלון, תפוז, מנגו, פפאיה, תותים, קיווי, אננס וכדומה).  

הורים רבים פונים גם אל מטפלים אלטרנטיביים, כמוני, ומסייעים לילדיהם לחזק את המערכת החיסונית באמצעות דיקור, שיאצו, רפלקסולוגיה ועוד. הטיפול באמצעות הכלים השונים שמציעה הרפואה המשלימה יכול לאפשר לגוף לנתב את האנרגיה הנדרשת אל מערכת החיסון ולאפשר הגנה טובה יותר.

עם זאת, חשוב לדעת כי כל טיפול באחת משיטות הרפואה המשלימה הינו טיפול משלים ואינו מחליף יעוץ מרופא מוסמך, כך שאם ילדיכם חולים בתדירות גבוהה, התחילו בשיחה עם רופא המשפחה.

 

שיהיה לכולנו סתיו נעים, קריר ובעיקר בריא!

 

 

על הכותבת:
יפעת סגל חיון  Dip.Ac M.Sc  
מטפלת מוסמכת ברפואה סינית ושיאצו
בוגרת התוכנית הארבע שנתית ללימודי רפואה סינית עתיקה באוניברסיטה העברית
בעלת תואר ראשון ושני במדעי החיים מאוניברסיטת בן גוריון בנגב

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!