מודעות ההורים (וגם הילדים) לאכילה בריאה ולתזונה נכונה בימינו גדולה מאי פעם. אז מאיזה לחם כדאי להכין את הכריך לארוחת העשר ומה לשים בתוכו?

חשיבות הכריך לחיזוק יכולת הקשב והריכוז של ילדים

אנחנו יודעים שלא מספיק להכין לילד כריך טעים לבית הספר, אלא שיש צורך לשלוח לפחות שתי ארוחות קטנות, משביעות וכמובן גם בריאות.

וככל שנשקיע יותר מבחינה תזונתית בכריך, כך גם נחזק באופן ישיר את יכולת הקשב והריכוז אצל הילדים שלנו. אז לא נשקיע? בטח שכן!

 

ממה מומלץ להכין את הכריך?

ילדים מתרגלים לסוג לחם בבית וזה הלחם שהם ירצו לקבל בכריך- בלי הפתעות או ניסיונות לתת להם לחם אחר. אם הם רגילים לאכול פיתה או לחמנייה זה מה שהם ירצו לקבל לבית הספר. היום יש מגוון רחב ביותר של לחמים בריאים וכדאי לבחור ביחד עם הילדים את הלחם ולנסות לחמים שונים בבית בכדי להתרגל אליהם ולאחר מכן להשתמש בהם להכנת הכריך לבית הספר.

רוב הילדים יתנגדו לנסות אפילו לחם שהוא לא בצבע או במרקם שהם מכירים לכן חשפו אותם ללחמים שונים בהדרגה ולא במעבר חד מדי. תנו להם להתנסות ולבחור את הלחם שהכי מצא חן בעיניהם. יש כל כך הרבה מבחר של לחמניות ופיתות כך שתוכלו בסופו של דבר למצוא משהו שגם טעים להם וגם בריא עבורם.

 

מה כדאי למרוח בתוך הכריך?

לא יפתיע אף הורה לגלות שרוב הילדים ישמחו לשוקולד בכריך שלהם. השוקולד הוא מתוק וטעים וכמויות הסוכר שבו גורמות לעלייה מהירה של רמת האנרגיה. אז אמנם זמן קצר לאחר אכילת השוקולד רמת הקשב והריכוז גבוהה במיוחד אבל הירידה ברמת הסוכר היא מהירה ודי מיידית מה גורם לירידה חדה ברמת הקשב והריכוז ולעייפות גדולה מיד לאחר מכן. במקום שוקולד העדיפו ממרחים ובעיים שמהווים תחליפים טובים ומחזקים לאותו שוקולד מוכר ואהוב. גם כאן, ממש כמו עם הלחם- תנו לילדים לטעום ולהתנסות ולבחור מה טעים להם. חשוב שיטעמו את הממרח כמו שהוא וגם בתוך כריך.

 

מה אפשר למרוח בכריך? ממרח שוקולד חרובים או ממרח שוקולד לוז (אם לא תגלו להם רובם אפילו לא יבחינו שלא מדובר בשוקולד של ממש). ממרח אבוקדו, חלבה, חומוס או טחינה. אלו ממרחים מחזקים ובריאים שיסייעו לרמת הקשב והריכוז להישאר גבוהה לאורך זמן. מעל הממרח ניתן להוסיף ביצה קשה או חביתה או אפילו טונה לבחירתו של הילד. במידה ובחרתם בגבינה רצוי שזו תהיה גבינה לבנה קשה כמו גבינה בולגרית, צפתית עדינה או גבינה עזים.

 

מה עוד לשים בקופסת האוכל?

כריך אחד לא מספיק. יש ילדים שצריכים לפחות שני כריכים אבל גם לילד שמסתפק בכריך אחד חשוב להוסיף תוספות מסביב. ההמלצה היא כמובן ירקות ופירות אך גם ניתן להוסיף חטיפים טבעיים ללא תוספת מלח, ירקות חתוכים ופירות טריים.

 

ההמלצה היא להוסיף ירקות טבעיים חתוכים כתוספת לכריך, אלה מגבירים את תחושת השובע לאורך זמן. עגבנייה, מלפפון, גזר, פלפלים צבעוניים וקולרבי לבחירתו של הילד ולפי העדפתו האישית. גם פרות העונה הם תוספת מעולה לקופסת האוכל- רק יש לשים לב שמדובר בפרי העונה שיהיה כמה שיותר טרי ומלא בוויטמינים ומינראליים וכמו כן להפריד אותו מהארוחה הראשונה של הכריך בכדי שהילד לא יתפתה לאכול את הפרי קודם אלא את הכריך ולהיות שבע ואת הפרי בהפסקה לאחר מכן.

 

כדאי להימנע מעוגיות מלאות בסוכר או ממתקים כדי שהילד יאכל את הכריך המשביע ולא יעדיף את המתוק וגם בכדי למנוע שינויים ברמת הסוכר בגוף לאורך היום.

 

 

ההמלצה היא להכין רשימה שבועית כדי שהילד ידע כל יום מה הוא מקבל בכריך וליד הכריך ושלא תהיינה הפתעות או שהוא יזרוק את הכריך או יחזיר אותו הביתה.

 

 

על הכותבת:
ערין כמאל דקסה
נטורופתית ומנחת הורים
מייסדת גישת האכילה המחזקת - גישה שמחזקת את המודעות לאכילה בריאה ומעצימה
www.areenkamaldaxa.com

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!