יש הורים המיישמים את שיטת הרמזור של רוני גמזו גם בצלחת של ילדיהם. האם זה טוב? איך נדאג שילדינו ייהנו ממזון בריא ומזין?

הצלחת הצבעונית שתחזק אתכם!

רוני גמזו "המציא" את שיטת הרמזור להתמודדות עם מגיפת הקורונה, אבל בפועל שיטת הרמזור עובדת אצלנו עוד הרבה קודם בכל מיני תחומים של החיים.

 

מבחינתנו כל הדברים האדומים יהיו כל מה שאסור לעשות (לא סתם קוראים לזה קו אדום), כל הדברים שנוכל להתגמש לגביהם יהיו צהובים וכל מה שנסכים עליו, יהיה כמובן בצבע ירוק. הרבה מאיתנו גם מיישמים את שיטת הרמזור בצורת האכילה שלהם: כל הדברים הירוקים יהיו המאכלים והמזונות שמותר להכין ולאכול, מתי שרק נרצה, הדברים צהובים יהיו אלה שנאכל לעיתים רחוקות והאדומים יהיו מאכלים ומזונות שאסור לנו לאכול.

 

אצל כל אחד מאיתנו יש הגדרת צבע שונה לכל מאכל ומאכל.

למשל, יהיו כאלה שעבורם חטיפים אחר הצהריים יהיו משהו שאפשר לאכול כל יום (צבע ירוק) ואחרים שיחשבו שחטיפים אוכלים רק בימי הולדת (צבע צהוב) ויש כאלה לא יסכימו בכלל לאכילת חטיפים (צבע אדום).

 

יש הורים המגדלים את ילדיהם לפי גישת הרמזור

הם מונעים מילדיהם מזונות כאלה ואחרים מתוך רצון לגדל אותם בצורה מסוימת, אך בפועל הם יוצרים חוויה מאוד מגבילה. האכילה של הילד מונעת מהמחשבה - מה מותר לי ומה אסור לי לאכול? וכשהילד נחשף לאוכל שנמנע ממנו במשך תקופה ארוכה הוא חווה רגש הישרדותי ופשוט אוכל, אוכל ואוכל ללא שליטה.

מחקרים בנושא מצאו שילדים שלא ניתנה להם האפשרות לאכול מתוק בילדות ותמיד נאמר להם שזה אסור, עברו את גיל 6, נחשפו למתוקים ואז צרכו אותם בכמויות גדולות ובתדירות גבוהה מהכמות המומלצת. כך שההמלצה היא לתת לטעום מהכל, לחוות את הטעמים והמרקמים שיש לשלל המזונות להציע.

 

אין הורה שלא רוצה להעניק לילד שלו תזונה בריאה שמקדמת גוף בריא וחזק מבלי לעשות פשרות. גישת האכילה המחזקת מאפשרת לכם ולילדים שלכם לאכול מהכל תוך כדי שמירה על שליטה, תזונה בריאה ומודעות.

בעצם, לפי הגישה הזו, אין מותר ואין אסור כשזה מגיע למה אוכלים. על פי הגישה המחזקת כל משפחה מתבססת על עקרונות ומקנה הרגלי אכילה בהתאם להתנהלות ולערכים שלה. העיקרון המוביל את השיטה היא לשלב בתפריט היומי ארוחות המכילות את רוב אבות המזון ומשלבות 5 צבעים שונים.

 

הצלחת הצבעונית

הצלחת הצבעונית היא הדרך היעילה ביותר כדי להבטיח שהילדים וגם אתם כמובן תקבלו את כל הויטמינים והמינרליים שהגוף צריך.

למה הכוונה בצלחת צבעונית? לצלחת אשר מוגשים עליה 5 צבעים שונים של מזונות טבעיים, כל צבע מספק לגוף השפעה אחרת משלימה ויוצר מעטפת מחזקת ובריאה אשר מסייעת למניעת מחלות ושיפור התפקוד היום יומי.

 

אילו צבעים כדאי לאכול?

הצבע הכתום/ צהוב: עשיר בבטא קרוטן שמחזק את מערכת החיסון ומהווה מקור לוויטמין A החיוני לראייה כך שהוא משפיע על העיניים ועל המח. מבחינה הוליסטית, הצבע הכתום מחזק את האנרגיה, מעלה את שמחת החיים, משפיע על הקשב והריכוז ומשפר את החיוניות והתפקוד הגוף הכללי.

אילו מזונות תמצאו בצבעים האלה? דלעת, דלורית, גזר, בטטה, תירס, שעועית, פלפל צהוב ופלפל כתום.

 

הצבע הירוק: צבע המסמל חיים, צמיחה וההתחדשות. בכל ארוחה המשלבת מזונות ירוקים כמו עלים (חסה, תרד, מנגולד, רוקט, שמיר, פטרוזיליה) או ירקות (פלפל, אפונה, מלפפון ברוקולי) נכניס לגוף שלנו את כוח החיים, הטריות והבריאות שהגוף שלנו כל כך צריך.

למזונות הירוקים יתרונות רבים: הם מכילים כלורופיל המסייע למערכת העיכול, הם עשירים בוויטמין C וחומצה פולית והם תורמים להגנה מפני חומרים מסרטנים.

 

הצבע החום: מחבר אותנו לאדמה (לבסיס שלנו), מחזק את הביטחון ומשרה תחושה של רוגע ושלווה. לא במקרה לרוב המתוקים (הבריאים והלא בריאים) יש צבע חום, הם בעצם מספקים לנו תחושה של שלווה ורוגע ובכך כשלא טוב לנו או כשאנחנו לחוצים, באופן אוטומטי הולכים לחפש משהו מתוק – אגוזים, עוגייה, שוקולד, לחם או מעדן.

הפחמימות שמגיעות ממאכלים חומים מתפרקות בגוף לסוכר המספק את האנרגיה למח ולפעילות כללית.

 

הצבע האדום: כמובן, מתקשר אל בריאות הלב, כלי הדם ולמיניות. אם תאכלו מאכלים אדומים קיים סיכוי שהחשק המיני יתעורר, אבל זה רלבנטי כמובן למבוגרים ולא לילדים. הירקות האדומים מכילים חומר הנקרא "הליקופן" אשר תורם להגנה על הלב ועל כלי הדם. חומר נוסף הנמצא במזונות אדומים הוא האנטוציאנין שחשוב במיוחד לעיכוב תהליכי הרס ברקמות המוח.

אילו מזונות תמצאו בצבע הזה? תות, אבטיח, פלפל ועגבנייה.

 

הצבע הלבן: רובנו מכירים את מוצרי החלב כמאכלים לבנים אבל יש גם הרבה ירקות לבנים, בעיקר ממשפחת הבצלים (בצל, שום, כרובית, לפת ועוד).מאכלי החלב עשירים בסידן ואילו הירקות הלבנים ידועים בזכות תכונות החיטוי נגד דלקות, חיידקים ווירוסים.

 

איך בונים צלחת צבעונית?

קודם כל, צריכים להכיר את מגוון הפירות, הירקות והדגנים המשתייכים לכל משפחת צבעים. לא צריך תואר בתזונה, חיפוש מהיר בגוגל ייתן לכם את כל התשובות. הכי חשוב הוא להיות במודעות למגוון הרב של מזונות שיש לטבע להציע לנו!

כדי להרכיב צלחת צבעונית, ההמלצה היא לחשוף בכל פעם את הילדים למזון אחר, בצבע אחר. נסו לשלב דרכי בישול שונות ודרכי הגשה שונות, אולי הם לא אכלו תפוחי אדמה בתנור אבל את הפירה הם טרפו. צריך לנסות מספר וריאציות עד שמגלים מה הילד אוהב לאכול ואיך הוא אוהב לאכול את זה! וברגע שגיליתם מזון בריא חדש שהילד כן מתחבר, אוהב ואוהב לאכול, פשוט תשלבו אותו בתפריט היומי והשבועי ובכל פעם הקפידו לשלב אותו עם מאכלים חדשים.

 

לא להכריח!

אל תכריחו את הילדים לאכול ותגידו אתם חייבים, אתם צריכים – הסבירו להם למה כדאי להם לאכול. למשל, אל תגידו לילד אם תאכל גבינה תהיה חזק, אמרו לו אתה יודע? בגבינה יש חומר מיוחד שמחזק את העצמות. מי שאוכל גבינה יהיה חזק. ניתן לעשות זאת בהרבה דרכים ורצוי שהשפה וההסבר יהיו מותאמים לגיל הילד. המטרה העיקרית היא להגביר את המודעות בעזרת דברים מחושיים מהעולם שלהם לחשיבות של מזון בקיר ולקשר שבין אכילה בריאה לגוף חזק. אחת מהדרכים שמצליחה עם ילדים היא לדבר על בעל חיים שהילד אוהב ולדבר על התזונה שלו , למה הוא אוכל דווקא את האוכל הזה ולא אוכל משהו אחר. באמצעות החיזוק של  האכילה של בעל החיים, גם הילד ירצה לחזק את האכילה שלו.

 

ככל שהצלחת תהיה יותר צבעונית, מגוונת מבחינת מרקמים וטעמים, הילדים יהיו יותר נלהבים לטעום ולנסות מאכלים חדשים.

 

 

על הכותבת:
ערין כמאל דקסה
נטורופתית ומנחת הורים
מתמחה בטיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז
יועצת, מלמדת ומלווה משפחות לאכילה מחזקת
https://www.facebook.com/areenhealth

 


עוד באותו נושא

אני לא מגיעה לזה... סיפורו של הלב והדם

"אני לא מגיעה לזה...", "אני מבינה שספורט אפילו פעמיים בשבוע ישפר את מצבי הגופני,ואולי גם את מצב רוחי..." מוכר לכם?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?