נשים עוברות שינויים גופניים רבים בעיקר בתקופת הפוריות. על מה חשוב להקפיד בכל תקופה ותקופה?

הצרכים הגופניים של נשים משתנים עם השנים – צרכי התזונה בתקופת ההריון אינם זהים לאלו בזמן ההנקה, או לאחריה כאשר חוזרים לשגרה לאחר לידה. תקופת גיל המעבר מביאה איתה גם היא דרישות תזונתיות שונות ודגשים שונים.

וכיום, בתקופה בה תוחלת החיים של נשים היא גבוהה, המטרה היא לשמור הן על אריכות החיים והן על איכות החיים – שמירה על אורח חיים ותזונה שתתמוך בכל שלב ותספק לגופנו את היכולת להפיק את מקסימום התועלת.

 

רבים בעידן המודרני אינם זוכים לקבל את כל הנחוץ להם מתזונה בלבד, נשים וגברים. כדאי להקפיד ולמלא מצברים חסרים באמצעות שימוש בתוספי תזונה אם התזונה אינה מספקת את כל הדרוש לבריאות תקינה.

 

נשים צעירות (בנות עשרים פלוס)

נשים צעירות עדיין אינן צריכות לחשוש מחסרים הנגרמים מהריון או הנקה אך ישנן תופעות נפוצות גם בגילאים הצעירים שתזונה נכונה יכולה לסייע בהורדת מינון תופעות אלו. שתי תופעות נפוצות הן עצירות ודלקות בדרכי השתן. אחת ההמלצות השכיחות לסיוע בשתי בעיות אלו (כמו רבות נוספות) היא הקפדה על שתייה מרובה – לפחות 8 כוסות מים ביום. אמנם נוזלים מתקבלים גם מצריכת משקאות אחרים, אולם תוספות הסוכר, ממתיקים מלאכותיים, קפאין וכדומה אינם ממש עוזרים לגוף ולפעמים אפילו עלולים לפגוע פגיעה של ממש בבריאות.

כתוסף לתזונה הרגילה, שתיית 1-2 כוסות של מיץ חמוציות ליום יכולה להקל במקרים של דלקות שתן חוזרות. צריכת סיבים תזונתיים, אם כחלק מהתזונה הרגילה או באמצעות לקיחת תוספי תזונה לנשים יכולים לעזור בהתמודדות עם תופעות העצירות. היום, הטיפול למצבים רבים הוא אנטיביוטיקה. אנטיביוטיקה אמנם פוגעת בחיידקים גורמי מחלות אך משבשת גם את האיזון בין החיידקים הטובים והרעים. פרוביוטיקה עוזרת בהחזרת הגוף לאיזון לאחר מצבי מחלה בהם ניטלה אנטיביוטיקה.

בוטנים ושקדים, יכולים להקל על תסמיני מחזור – הם עשירים במגנזיום ועשויים להקל על ידי הרפיית השרירים.

 

הריונות

תזונה בזמן ההריון משפיעה לא רק על גוף האם אלא גם תורמת להתפתחות תקינה של העובר. הריון הוא מצב שבו העובר קודם לאשה – כלומר שאם לאישה יש מצבור מחומר מסוים הנחוץ גם לעובר וגם עבורה – צרכי העובר קודמים. רבים ממאגרי החומרים השונים הדרושים גם לתפקוד תקין של האישה מתדלדלים בתקופת ההריון לכן יש להקפיד לבדוק את כמות המאגרים של החומרים הללו ולהשלים בעת הצורך. ישנם תוספי תזונה מומלצים עבור נשים בהריון כמו חומצה פולית, ברזל, אומגה 3. חומצה פולית מומלץ להתחיל לצרוך עוד לפני הכניסה להריון – חומצה פולית בכמות תקינה חיונית להתפתחות מערכת העצבים המרכזית בעובר, מערכת שמתחילה את התפתחותה כבר בשלב מוקדם בהריון.

ברזל, גם הוא חיוני בתקופה זו. נשים מאבדות יותר ברזל מגברים בגלל המחזור החודשי, בגלל ההריונות וההנקה. ברזל הוא מינרל החיוני למניעת אנמיה ובזמן הריון נשים עלולות לפתח אנמיה עקב מחסור בברזל. לרוב מומלץ לקחת ברזל וחומצה פולית כתוסף תזונה בתקופות אלו.

אומגה 3 משפיעה על התפתחות מוח העובר ויכולה להשפיע גם מעבר ללידה על התפתחות התינוק. רבות אינן צורכות אומגה 3 בכמות מספיקה ויכולות להשלים חסרים באמצעות תוסף תזונה מתאים.

 

הנקה

גם בתקופה זו, החלב המגיע לעובר דרך האם מקבל קדימות. ישנם ויטמינים הנאגרים בגוף אשר הם מסיסים בשומן כמו ויטמין D, A, E ו-K. ויטמינים אלו יגיעו לחלב מהמאגרים המצויים בגוף האישה. בדיקה תקופתית חיונית תוכל לוודא כי המאגרים אינם מתדלדלים, ובמיוחד וויטמין D שלמרבית האוכלוסייה יש חסרים בו. ויטמינים מסיסים במים הם סיפור אחר. לאלו, אין מאגרים בגוף והם מגיעים ישירות מתזונת האם. חוסר בוויטמינים אלו עלול להשפיע על איכות החלב המגיעה לעובר.

בתקופת ההנקה חשוב לשים דגש על צריכת הברזל וויטמין C העוזר בספיגת הברזל, חומצה פולית וסידן שצריכתו המוגברת על ידי העובר ובחלב יכולים לגרום לדילול של ממש בגוף האם. ישנם גם מינרלים נוספים אליהם יש לשים לב: מגנזיום, אבץ.

סיבה נוספת להקפיד על תזונה מתאימה ונטילת תוספי תזונה מתאימים לתקופת ההנקה היא צריכה מספקת של B6, B12, חומצה פולית ואומגה 3 שיכולים לסייע במצבי דכאון לאחר לידה.

 

גיל המעבר

שינויים הורמונליים בגיל המעבר גורמים לעתים לבריחת סידן לכן יש להקפיד במיוחד על צריכה מספיקה של סידן בתקופה הזו. ויטמין D גם הוא חשוב מאד כיוון שהוא מהווה גורם חיוני בספיגת הסידן בגוף. פעילות בונה עצם, כזו המפעילה לחץ על העצמות יכולה גם היא למנוע התפתחות של מחלת האוסטאופורוזיס ולחזק את העצמות והשלד בגילאים אלו.

 

לכל תקופה בחיי האישה הדגשים שלה לאכילה בריאה. יש עקרונות הנכונים תמיד: להקפיד על שתייה מספיקה, אכילת מגוון ירקות ופירות, טריים ומבושלים, העדפת דגנים מלאים ואוכל מעובד פחות. כאשר החיים לוחצים, העייפות משתלטת ואורח החיים נפגע, כדאי להיעזר בתוספי תזונה מתאימים כדי להשלים את החסרים ולהגיע לתזונה מאוזנת, גם כשאין זמן להכין שלוש ארוחות מזינות כל יום.

 

 

על הכותבת:
שלי טל,
בת 38, אם ל-2 ילדים ואשת חינוך לגיל הרך

 


עוד באותו נושא

איך להתמודד עם נשירת שיער אחרי הלידה

במשך כל תקופת ההיריון התהדרת בפריזורה זוהרת ושופעת להפליא, צבע מבריק, תספורת אופנתית, שיער מלא

צרבת בזמן ההיריון - סיבות והמלצות טיפוליות

מחקרים הראו שאחת מכל 4 נשים סובלת מצרבת בשלב כלשהו בהריון. יש הרבה נשים שמתחילות הריון עם בחילות וצרבות.

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?