כשאתם רוצים לעסוק ביצירה עם הילדים, מה הדבר הראשון שעולה לכם בראש? סביר להניח שזה יהיה טושים, דבק או מספריים. אבל תרשו לי להציע לכם אפשרות נוספת: יצירה באוכל.

ילדים נמשכים באופן טבעי ליצירה. מגיל צעיר קיים אצלם הצורך לגעת בחומרים, לחוש באמצעות מגע, טמפרטורה, ריח, טעם, מרקם ועוד. עבור פעוטות היצירה יכולה להיות ערבוב של דייסה בכלי. כשהם קצת גדלים, היצירה מגוונת יותר ומבוססת על מילוי צרכים מורכבים יותר.

 

על איזה צרכים עונה העיסוק של ילדים ביצירה?

 

הצורך במגע

הצורך במגע קיים החל בשלבי התפתחות ראשונים של התינוק ועם הזמן מצד אחד הסקרנות גוברת, המוטוריקה משתפרת והאפשרויות מתרבות, ומצד שני, המודעות לניקיון גוברת, החשש מהבלתי מוכר, זהירות ואיסורים שונים מקטינים חלק זה של היצירה.

 

צורך ויזואלי

הצורך ליצור משהו "יפה", "ממשי". צורך זה מתפתח מאד מרגע שיש לילדים שליטה על אצבעות ידם, והיכולת להחזיק מכשיר צביעה כלשהו. צורך זה נתקל לעיתים בתסכול רב, שכן לעיתים קרובות, הרצון ליצור משהו קונקרטי נתקל בקשיים מוטוריים אדירים. לגבי רוב הילדים, הדמיון, והרעיונות, מתפתחים לפני יכולת הביצוע. מידת התסכול תלויה באישיותו של הילד, בהתפתחותו המוטורית, ובתמיכה והתגובות שהוא מקבל מסביבתו הקרובה.

 

צורך רגשי

הצורך לבטא רגש באמצעות היצירה. ילדים שנותנים להם חומרי יצירה ומאפשרים להם חופש גמור ליצור, יביעו בעזרת החומרים את תחושותיהם. נושא, זה נחקר רבות, והוא משמש בשיטות אבחון וטיפול מגוונים.

 

צורך בסמלים

הצורך לבטא את העולם הפנימי, את התת מודע. בניסיונם של הילדים ליצור משהו שיבטא את הרגשתם, חלומותיהם, או חוויותיהם, הם בוחרים לעיתים דווקא בביטוי שאינו קונקרטי, ישיר, אלא סמלי, לפעמים מתוך תכנון ולפעמים עמוק מתוך תת המודע שלהם. גם תחום זה נחקר רבות, ומשומש באבחון וטיפול בקשיים אצל ילדים.

 


משחקי אוכל: למה יצירה באוכל כל כך מומלצת?

עם השנים התפתח כל תחום היצירה וכך גם היצירה באוכל. כיום קיימים מגוון אפשרויות ורעיונות לפעילויות יצירה עם ילדים, כשחומרי הגלם הם מוצרי מזון. ויצירה באוכל היא לאו דווקא הפיכת החביתה לאטרקטיבית על ידי הוספת עיניים ופה, אם כי גם זה משחק אוכל מהנה ביותר, זו יכולה גם להיות אמנות של ממש.

השוק רווי בחומרים ואביזרים שיכולים להפוך את עולם הבישול והאפיה לזמין, קליל, מהנה וצבעוני כך שגם הילדים יכולים ליצור, לפתח כישורי למידה בין אם במוטוריקה עדינה ובין אם תרגול כתיבה של אותיות ומספרים ולבסוף, לאחר שהם מסיימים את תהליך הלמידה החווייתי, הם זוכים בארוחה מפנקת בה אוכלים את התוצרים שהכינו במו ידיהם. תחושת הסיפוק היא אדירה, ומתלווה לשיעור חשוב בתהליך שלם, משלב ההכנה עד לשלב הסיום.

 

ולסיום זכרו: אין נכון או לא נכון במשחקים עם אוכל!

אם תשכילו לשתף את הילדים בתהליך הבישול והאפיה ולאפשר להם ולעצמכם להמריא על כנפי הדמיון, תגלו איך אפשר להפיק מהתהליך זמן איכות, הנאה ולמידה.

 

 

בהצלחה!!

 

 

על הכותב:
גיא בן שמחון,
סינרים - מבשלים באהבה
הפעלות מדהימות לבנים וגם לבנות, הפעלה דינאמית בתחנות, משחקי חברה, מסיבות ריקודים ועוד
הצטרפו אלינו לפייסבוק https://www.facebook.com/guysinarim
http://www.sinarim.co.il

 


עוד באותו נושא

פעילויות לילדים בבית

בזמן שאנחנו לוקחים לג'ימבורי, לבריכה או ללונה פארק, אנו מפספסים את שלל הפעילויות שניתן לעשות בבית. מה למשל?

יצירת עץ אכיל לט"ו בשבט

רעיון ליצירה באוכל לקראת חג האילנות, שלא תצריך אף אחד לצאת לקור ולבוץ אבל תשאיר טעם טוב בפה וחיוך על הפנים.

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?