שינויי מזג האוויר עלולים לגרום להתייבשות. איך אנחנו יכולים להבטיח צריכה נכונה של נוזלים?

שינויי מזג האוויר שאנו חווים בשבועות האחרונים בהחלט מבלבלים ורבים מוצאים את עצמם חושבים לא מעט לפני שהם יוצאים מהבית כיצד עליהם להצטייד: האם לצאת מהבית עם מעיל או לוותר עליו? האם לצאת בכף רגל חשופה או שכדאי נעליים סגורות? האם לקחת מטריה או כובע? גם בכל מה שקשור לצריכה נבונה של נוזלים, הבדלי מזג האוויר והשינויים התכופים בהם, עלולים לגרום להתייבשות.

 

אז איך אנחנו יכולים להבטיח צריכה נכונה של נוזלים גם בחודשי החורף המאוחר ההפכפכים? חמישה טיפים שחשוב לאמץ על מנת לעבור את העונה ההפכפכה בשלום.

 

המערכת החיסונית שלנו מוצאת את עצמה לא פעם מאותגרת עקב הבדלי מזג האוויר – כשחם לנו ואנחנו מזיעים הדבר הראשון שאנחנו רוצים לעשות זה להוריד את שכבות הבגדים. אלא שבמצב כזה אנו מסתכנים בשרירים תפוסים והתקררות. אם החלטנו לוותר מראש על המעיל ולצאת מהבית באווירה קיצית, אנחנו יכולים להתחרט כשמזג האוויר ההפכפך שוב יחליט להוריד את הטמפרטורות.

המצב הופך להיות אפילו מסוכן יותר בכל הקשור לצריכת המים שלנו במזג האוויר הפכפך: בחורף, כידוע, אנחנו נוטים לשתות פחות, אבל במזג האוויר הקר אנחנו גם ממעטים להוציא אנרגיה. בכך אנחנו מצליחים לשמור, באופן יחסי, על הנוזלים המעטים שאגרנו בגופנו. אלא שברגע שמזג האוויר מתחמם, אנחנו ממהרים לנצל אותו ולהוציא אנרגיה רבה יותר משהתרגלנו בחודשים האחרונים. במצב כזה, בו הגוף לא מקבל מספיק נוזלים, אנו מעלים משמעותית את הסיכון להתייבשות. אסור לנו לוותר על הנוזלים הכל כך חשובים לגופינו ומסייעים בהובלת חומרי מזון וחמצן אל תאי הגוף - לא בחורף ולא בעונות המעבר בה אנחנו נוטים להוציא אנרגיה רבה יותר בפתאומיות וללא הדרגה.

 

אז איך אנחנו יכולים להבטיח צריכה נכונה של נוזלים גם בחודשי החורף הקרים?

  1. אל תחכו להרגיש צמא בשביל לשתות – תחושת הצמא היא למעשה סימן של הגוף להגיד לנו שחסר לו נוזלים. אבל, כאשר הטמפרטורות בחוץ צונחות, באופן טבעי, אנחנו מרגישים פחות את תחושת הצמא. למרות זאת, זה לא אומר שלא חסרים לנו נוזלים. הרגילו את עצמכם כי תחושת צמא אינה קריטריון הקובע האם לשתות או לא. הבינו, כי חשוב לשתות לפחות 3 ליטר מים אצל גברים ו-2 ליטר מים אצל נשים בכל יום. בלי קשר לתחושת הצמא שלכם. ברגע שתיפטרו מהרגל ה- "כשצמאים שותים", ותחליפו אותו ב- "שותים!", תשתו יותר מים במהלך היום.
  2. קבעו זמן מוגדר לשתייה – כוונו לכם, או במכשיר הסמארטפון שלכם או בכל שעון עצר או טיימר שנוח לכם לעבוד איתו, פרקי זמן מוגדרים בהם השעון יצלצל ותריע כי עליכם להכניס נוזלים לגוף. רוב האנשים נוטים לעשות זאת בכל שעה עגולה, אבל גם אם תשתו כוס מים אחת בכל שעה עגולה שנייה, תצרכו בדיוק את כמות המים המומלצת.
  3. דאגו לשים לידכם, בעבודה או בבית, באוטו או בתיק, בקבוק מים. ברגע שהמים יהיו זמינים לידכם בעבודה, תצרכו יותר נוזלים.
  4. קר לכם? מצוין! שתו שתייה חמה, אבל אל תגזימו עם הקפאין – צריכת שתייה חמה בחורף קר היא חוויה מהנה ומרווה. המים החמים מחממים את הגוף מבפנים ועוזרים לנו לחמם את חופ הגוף בימים הקרים - כוס קפה ותה יעשו בהחלט את העבודה, אבל אל נא תגזימו עם הקפאין. גם מים רותחים עם מעט נענע, מרווה או גרניום לימוני יעשו את העבודה מצוין. קחו בחשבון ששתייה חמה יכולה לגרום לנו להרגיש רוויה מהר יותר. אז כפי שאמרנו בסעיף הראשון, אסור לנו לקבוע אם לשתות או לא על פי תחושת צמא.   חם לכם? מצוין! שתו כוס משקה קר ומרענן.
  5. לשדרג את המים – לא כולם אוהבים לשתות מים, ולא כולם אוהבים לשתות שתייה חמה. לשם כך, אפשר לגרום למים להיות חוויה נעימה יותר – הגיזו את המים. ניתן להכין מים מוגזים בקלות באמצעות מכשירי הגזה דוגמת  "סודהסטרים",  לחווית שתייה מרווה ומרעננת שנותנת "טווויסט" מעניין למים ועושה חשק לשתות. מעבר לזה, אפשר בהחלט גם ליהנות ממים בטעמים – ישנם תרכיזים בריאותיים, ללא סוכרים, המשלבים ריכוזי פירות טבעיים, גם הם של חברת של סודהסטרים, אותם ניתן לערבב עם המים או הסודה על מנת לקבל משקה משודרג מרענן קיצי ונהדר. מחקרים רבים מראים שחווית שתייה (טעם, הגזה) מביאה לשתייה של 3-4 כוסות יותר ביום ולצריכה מוגברת של נוזלים.

 

 

שלכם,

צוות אמאבא

 


עוד באותו נושא

בעונות המעבר לילדים מסוימים קשה יותר

עונת מעבר מאופיינת בחוסר סדר וחוסר יציבות של מזג האוויר ומשפיעה על המערכת החושית והרגשית של ילדים

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?