חוש הראיה הוא אולי אחד החושים החשובים ביותר בגוף האדם. העיניים מאפשרות לנו ליצור קשר ישיר עם כל הסובב אותנו ולהיערך לכל סכנה.

בשנותיו הראשונות של התינוק, המידע החזותי שמועבר מהעיניים מסייע להתפתחות תאי המוח ולהתמחותם בפענוח המידע העובר דרכן, ולכן חשוב שיהיה ברור וחד, על מנת שחוש הראיה יתפתח כראוי.

 

לקראת חג האורים, פרופ יאיר מורד, מנהל השירות לרפואת עיניים לילדים במרכז הרפואי אסף הרופא ובעל מרפאה פרטית לרפואת עיניים לילדים, תרם לנו מידיעותיו ונסיונו במאמר מקיף בנושא העיניים והראיה.

 

התפתחות מערכת הראייה הינה תהליך חשוב ומרכזי המתרחש במהלך שנות החיים הראשונות ומלווה אותנו במשך כל ימי חיינו.

התהליך מתחיל מיד עם צאתו של התינוק לאוויר העולם ונמשך במהלך 7-6 השנים הראשונות לחייו. גירויים ראייתיים ברורים, אנטומיה תקינה של העין, מנח ישר ומקביל של העיניים ותפקוד מוחי תקין הינם תנאים חיוניים להתפתחות תקינה של הראייה. כאשר קיים ליקוי ראייה יהיה עיכוב בהתפתחות ואף עלול להיגרם נזק בלתי הפיך לראייה כאשר הליקוי אינו מטופל כראוי ובמועד. ליקוי ראייה בילדים קשה לאבחון מאחר והם אינם מתלוננים על הפרעות ראייה, אם משום שלא למדו לדבר או משום שאינם מודעים לכך שאפשר לראות טוב יותר, ולכן עלינו כהורים להיות מודעים ועירניים בכדי שנוכל לסייע לרופאים באבחון מהיר ויעיל של הליקוי, כמו גם בטיפול בו, ועל ידי כך להבטיח את ההתפתחות התקינה של הראייה של ילדנו.

 

מערכת הראייה מורכבת מהעיניים ומהאזורים במוח שאחראים על עיבוד ופענוח התמונות המתקבלות מהעיניים.

האור חודר אל העין דרך הקרנית השקופה - עדשה רבת עוצמה המרכזת את קרני האור, ונכנס פנימה דרך האישון - חור הממוקם במרכז הקשתית, שהיא החלק הצבעוני של העין. מאחורי האישון נמצאת העדשה של העין שמרכזת עוד את קרני האור כך שתתקבל תמונה ברורה וחדה על החלק האחורי של העין, הרשתית. או אז מתורגם האור לאות חשמלי המועבר באמצעות עצב הראייה אל המוח, שם המידע החזותי מפוענח, וכך, למעשה, אנו רואים. לכאורה, מספיקה עין אחת בלבד בכדי לראות ברור, אולם בכדי שתיווצר ראיית עומק מדויקת נחוצות שתי העיניים המתואמות ביניהן. התיאום מושג באמצעות שרירים מתואמים השולטים על התנועה על פי הנחיות מהמוח, כאשר שריר אחד מתכווץ השריר המקביל לו מתרפה ולהיפך, וכך נעות העיניים יחדיו ומעבירות למוח שתי תמונות דו-ממדיות חדות עם חפיפה מסוימת ביניהן. המוח מתרגם את התמונות שקיבל לתמונה תלת-ממדית חדה אחת, וכך נוצרת ראיית עומק המאפשרת לאמוד מרחקים בין עצמים ולנוע במרחב.

 

בשנים הראשונות לחיים המידע החזותי שמועבר מהעיניים מסייע להתפתחות תאי המוח ולהתמחותם בפענוח המידע ולכן חשוב שיהיה ברור וחד, בכדי שההתפתחות של הראייה תהיה תקינה. בחודשים הראשונים מתפתחות יכולות מיקוד המבט, חדות הראייה ותיאום פעולות העיניים, ובעקבותיהן מתפתחות יכולות העיבוד ופענוח המידע החזותי וראיית העומק.    

 

קוצר ראייה, רוחק ראייה וצילינדר הם ליקויי ראייה שמקורם בגודל או צורה שונה של מרכיבי העין הגורמים לריכוז קרניים באופן כזה שהם אינם מתרכזים על הרשתית והתמונה המתקבלת היא מטושטשת. הסימפטומים המלווים את כולם הם טשטוש בראייה, כאבי ראש ועייפות, במיוחד בעקבות מאמץ לכפר על הליקוי, אך ישנם גם סימפטומים שאופייניים יותר לליקוי ספציפי.

 

קוצר ראייה

 

קוצר ראייה הוא ליקוי הראייה הנפוץ ביותר בעולם. אדם קצר רואי רואה היטב מקרוב, אבל לא מרחוק. כאשר העצם רחוק, קרני האור מתרכזות בתוך העין, לפני הרשתית, ועל הרשתית נראית תמונה מטושטשת בלבד. כאשר העצם מתקרב, התמונה שלו זזה אחורה עד למצב בו היא נמצאת על הרשתית והעצם נראה בבירור.

 

ברוב המקרים קוצר הראייה הוא ליקוי מולד ולכן מתגלה כבר בילדות, אך אפשר גם לרכוש אותו עם הזמן כתוצאה מעבודה ממושכת, למידה וקריאה מרובה, צפייה מקרוב בטלוויזיה או תנאי תאורה ירודים. קוצר הראייה מחמיר בד"כ בתקופת גיל הנעורים בעקבות גדילת הגוף.

 

הסימפטומים המאפיינים קוצר ראייה שעלינו לשים לב אליהם הם: קושי לראות עצמים רחוקים המלווה בצמצום עפעפיים לחידוד הראייה, התקרבות יתר למסך הטלויזיה או הלוח בכיתה וכאבי ראש או עייפות, המתגברים לאחר מאמץ לראות למרחוק.

 

הטיפול בקוצר ראייה הוא על ידי עדשה מקרבת (מינוס) המרכזת את קרני האור על הרשתית ולא לפניה ואז ניתן לראות בבירור. ישנן דרגות חומרה שונות של קוצר ראייה הנקבעות על פי המרחק בו נראה העצם בבירור, במרחק של מטר אחד מדובר בקוצר ראייה קל ובמרחק של 10 ס"מ מדובר בקוצר ראייה קשה.

 

רוחק ראייה

 

רוחק ראייה נפוץ בילדים ומופיע באחוזים גבוהים. אדם רחק רואי רואה היטב מרחוק, אבל לא מקרוב. כאשר העצם קרוב, קרני האור מתרכזות מחוץ לגלגל העין, מאחורי הרשתית, ועל הרשתית נראית תמונה מטושטשת בלבד. כאשר העצם מתרחק, התמונה שלו זזה קדימה עד למצב בו היא נמצאת על הרשתית והעצם נראה בבירור.

 

באדם עם ראייה נורמאלית כיווץ השריר הפנימי של העין מסייע להתמקד במטרה קרובה ולרכז את קרני האור לקבלת תמונה ברורה על הרשתית. אותו המנגנון מאפשר לאנשים עם רוחק ראייה קל לראות היטב למרות הליקוי, אך כשמדובר ברוחק ראייה חמור יותר, הכיווץ הוא קבוע ולכן לא מתאפשר כיווץ נוסף לצורך התמקדות במטרה קרובה והראייה מטשטשת.

 

הסימפטומים המאפיינים רוחק ראייה שעלינו לשים לב אליהם הם התחמקות של הילד מקריאה או כתיבה, קושי להתמקד זמן ממושך בראיה ממרחק כמו צפייה בסרט, רגישות לאור, וכאבי ראש או עייפות, המתגברים בזמן מאמץ העיניים לראיה מקרוב, או בתנאי תאורה ירודים. לעיתים, עקב הכיווץ הניכר של שרירי העיניים הפנימיים מופיעה פזילה פנימה, וזהו הסימן הראשון לצורך במשקפיים. 

 

הטיפול ברוחק ראייה הוא על ידי עדשה מרחיקה (פלוס) המרכזת את קרני האור על הרשתית ולא אחריה ואז ניתן לראות בבירור. ישנם דרגות חומרה שונות של רוחק ראייה הנקבעות על פי המרחק בו נראה העצם בבירור. רוחק ראייה קל (בין +1.0 ל- +3.0) הוא נורמאלי אצל ילדים קטנים ואינו מחייב טיפול כיוון שהעדשה שלהם היא מאוד גמישה ולכן הם מתגברים בקלות על הליקוי. משקפיים מותאמים בד"כ רק כאשר מדובר ברוחק ראייה שהוא גדול מ-+4.0 . חשוב לזכור: רוב הילדים מצליחים להסתגל אפילו לרוחק ראייה ניכר ואינם מתלוננים. לעיתים הסימן הראשון לקיום רוחק ראייה יהיה הופעת פזילה של העיניים, שלעיתים אף מחייבת ניתוח. רק בדיקה בעזרת טיפות עיניים להרחבת האישונים תחשוף את הליקוי, ולכן חשוב כי כל ילד יעבור את הבדיקה הזו, ורצוי במהלך השנה הראשונה לחייו.

 

צילינדר

 

צילינדר שכיח מאוד באוכלוסיה ויש הסבורים שכמעט כולם סובלים ממנו ברמה כלשהי. באופן אידיאלי, רצוי היה שהקרנית והעדשה של העין תהיינה כדוריות באופן מושלם, אולם אצל רוב בני האדם, הקרנית והעדשה הן מעוותות, פחוסות מעט בציר מסוים, בדומה לצורה של ביצה. כאשר מדובר בעיוות קל בלבד אין השפעה של ממש על הראייה ואין צורך בטיפול, אך כאשר העיוות הוא משמעותי נוצרת תמונה מעוותת על הרשתית ונחוץ טיפול.

הסימפטומים המאפיינים צילינדר שעלינו לשים לב אליהם הם קושי לזהות עצמים קרובים או רחוקים, צפייה בטלוויזיה, קריאה או עבודה מקרוב, כאבי ראש או עייפות.

הטיפול בצילינדר הוא על ידי עדשה מעוותת בכיוון ההפוך לליקוי, המבטלת את העיוות הטבעי ומייצרת תמונה ברורה על הרשתית.

 

קטרקט מולד

 

קטרקט מולד מופיע לעיתים נדירות. התינוק נולד עם עדשה עכורה שמפריעה או אינה מאפשרת לקרני האור לחדור אל העין ואז יש סכנה ממשית להתפתחות הראייה, כיוון שהמוח בגיל הרך זקוק לגירוי של דמויות ברורות וחדות בכדי להתפתח. קטרקט מולד גורם במהירות רבה לעין עצלה ואבחון מוקדם חיוני להצלת הראייה של התינוק.

 

אבחון קטרקט נעשה בחודשו הראשון של התינוק ע"י בדיקה הנקראת "בדיקת החזר אור". בבדיקה זו שולחים קרן אור אל העין, אם קרן האור חודרת ללא הפרעה, מופיע כתם אדום במרכז האישון הנוצר על ידי קרני האור המוחזרות החוצה, בדומה להופעת העיניים האדומות שרואים בצילומי פלאש, ואז זהו מצב תקין. אם לא מופיע החזר כזה יש חשד להיווצרות קטרקט ויש לבצע בדיקת עיניים מקיפה ע"י רופא עיניים מומחה לילדים שיעריך את חומרת הקטרקט. במקרה של קטרקט קל, מספיק מעקב אחר הילד, אך בקטרקט משמעותי יש צורך בניתוח. בניתוח קטרקט מוציאים את העדשה הטבעית העכורה בכדי שקרני אור יוכלו לחדור לתוך העין ובמקומה משתילים עדשה מלאכותית או מתאימים עדשת מגע חיצונית. כאשר הניתוח נעשה במועד, סיכויי ההצלחה טובים ואפשר להשיג ראייה חדה בעין המנותחת.

 

פזילה

 

פזילה היא ליקוי ראייה שמקורו בהפרת האיזון בין השרירים המניעים את העין. חלק מהתפתחות הראייה בחודשי החיים הראשונים הוא התיאום בין שתי העיניים. עד גיל חצי שנה מצב של חוסר תיאום בין העיניים הוא נורמאלי, ולעיתים כאשר עין אחת צופה קדימה השנייה צופה למקום אחר, פוזלת. לאחר גיל חצי שנה, פזילות כאלו אמורות להיעלם, ואם הן קיימות יש לפנות לטיפול רופא באופן מיידי. לעיתים קרובות תינוקות מתחת לגיל שנה נראים פוזלים, אך למעשה העיניים שלהם ישרות ומקבילות. הסיבה לתופעה נובעת ממבנה הפנים אצל תינוקות, קפלי עור בשולי העפעף או גשר אף רחב, שמסתיר חלק מהעין וגורם לאשליה אופטית של פזילה. אצל רוב הילדים, כאשר הפנים גדלות, התופעה נעלמת ומדובר בפזילה מדומה בלבד. בכל מקרה, רק רופא עיניים מומחה יכול לקבוע בוודאות אם מדובר בפזילה של ממש או בפזילה מדומה. גם פזילה שמופיעה בגילאים מאוחרים יותר בילדות או אצל מבוגרים מחייבת טיפול, שכן פזילה פוגעת בראיית עומק ועשויה לגרום לעין עצלה.

 

ישנן פזילות שונות, השכיחות הן פזילה פנימה או החוצה ונדירות יותר הן פזילה למעלה או למטה. הפזילה פנימה או החוצה מופיעה בגילאים הצעירים כאשר פזילה פנימה יכולה להיות גם מולדת.

 

הסימפטומים המאפיינים פזילה שעלינו לשים לב אליהם הם מיקוד העיניים לכיוונים שונים, במיוחד כאשר הילד עייף או חולה, הליקוי חזותי ולכן קל מאוד להבחין בו, הטיה של הראש לפיצוי על פזילה, או כפל ראייה במקרים נדירים.

 

הטיפול בפזילה משתנה בהתאם לגיל, סוג הפזילה וחומרתה. במקרים שהם הפזילה היא קלה הטיפול המוצע הוא ביצוע של תרגילי עיניים או סגירה של העין על ידי רטייה. במקרים חמורים יותר יש צורך בהרכבת משקפיים, ניתוח או שילוב של שניהם.

 

עין עצלה

 

עין עצלה הינה ליקוי ראייה שמקורו בהבדל בחדות הראייה שונה העיניים. כאשר התמונות המתקבלת במוח מאחת העיניים איננה ברורה בשל צורך במשקפיים, קטרקט או פזילה. היות שתמונה דו-ממדית חדה מהעין הטובה מאפשרת תפקוד יעיל יותר מאשר תמונה מטושטשת, המוח מתעלם מהתמונה המגיעה מהעין הבעייתית באופן קבוע ומתפתחת עין עצלה. עם הזמן האזור במוח שאחראי על הראייה באותה עין מתנוון, ולאחר פרק זמן ממושך הוא יוצר עיוורון מעשי, מצב שבו העין מתפקדת אך המוח "לא רואה" באמצעותה. בעין עצלה יש לטפל מוקדם ככל האפשר, בגילאי 3-2 התיקון הוא יחסית קל ונעשה קשה יותר בחלוף הזמן. כאשר עוברים את גילאי 10-9 הוא  נעשה בלתי אפשרי.

 

אופי הטיפול הוא תיקון של ליקוי הראייה בעין הבעייתית על ידי הרכבת משקפיים, ניתוח קטרקט או תיקון פזילה, אך לעיתים אין זה מספיק כיוון שהמוח, ש"התרגל" שלא להשתמש בעין העצלה, לא מתחיל להשתמש בה גם כאשר היא נותנת לו תמונה ברורה. על מנת לגרום למוח להשתמש שוב בעין, סוגרים את העין הטובה ורק אז, בלית ברירה, מתחיל המוח להשתמש במידע חזותי מהעין העצלה והראייה משתפרת.

 

טיפול ברטייה הוא הטיפול הקלאסי והיעיל ביותר במקרה של עין עצלה. מדביקים רטייה על העין הטובה, ישירות על העור, על מנת שהילד ישתמש בעין העצלה ויחזק אותה. הטיפול ברטייה הוא זול, יעיל ומהיר, אך חסרונו הגדול הוא שהילד יכול להסירה בקלות. בכל מקרה– אסור לוותר, השבועיים הראשונים הם הקשים ביותר, במהלכם הראייה משתפרת, הילד מתרגל והמשך הטיפול נעשה נוח וקל.

 

טיפול אחר הוא בעזרת טיפות מטשטשות, ניתן לטשטש ולהחליש את הראייה בעין הטובה על ידי מתן טיפות להרחבת האישונים. אמנם היתרון בטיפול זה הוא שאין צורך בהתעסקות ובמאבקים עם הילד, אך החסרונות של הטיפול הם רבים. הטיפול יעיל רק במקרים קלים, נמשך זמן רב יותר מאשר הטיפול ברטייה, גורם לסנוור בעין הטובה ואף עלולה להיות ספיגה של החומר הפעיל בדם. עקב חסרונותיו הרבים הרופאים מעדיפים להתחיל את הטיפול ברטייה ורק אם אין ברירה לעבור לטיפול בטיפות.

 

שני הטיפולים אינם מהווים תחליף למשקפיים ויש להתמיד בהרכבת משקפיים, כאשר הם נחוצים.

 

 

לסיכום, התפתחות תקינה של מערכת הראייה מבוססת על מידע חזותי ברור וחד המתקבל מהעיניים ולכן חשוב לאבחן ולטפל בליקויי ראייה מיד עם הופעתם. הזנחה של ליקוי ראייה עשויה לגרום לעין עצלה ולנזק בלתי הפיך לראייה.

 

מודעות וערנות מצד ההורים חיוניים בכדי לכפר על חוסר המודעות והעדר יכולת הביטוי של ילדים, ובאמצעותם נוכל להבטיח לילדנו ראייה תקינה ואיכות חיים.

 

 

על הכותב:
פרופ יאיר מורד
מנהל היחידה לרפואת עיניים לילדים ופזילה במרכז הרפואי אסף הרופא
ובעל מרפאה פרטית לרפואת עיניים לילדים.
טלפון: 03-9413368, דוא"ל: doctormorad@gmail.com
אתר: http://www.pzila.com

 


עוד באותו נושא

קורונה משפחתית - פסח מחוטא באלכוג'ל

השנה אנו מוצאים את עצמנו בעיצומו של משבר הקורונה שמאלץ אותנו לחוות את תקופת חג הפסח בנסיבות של מגיפה עולמית ועם חוקים חדשים.

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?