החיים בארץ הפכו מלחיצים ועתירי מתחים אפילו יותר מהרגיל לאור המצב הביטחוני הנורא, האזעקות ורעשי הפיצוצים הנשמעים בכל מקום כמעט...

צמחים המקלים על מתח ועומס נפשי

לאור כל אלו חשוב לדעת כי לרשותנו עומדים צמחים ותבלינים אשר באופן טבעי מסייעים להקל על תחושת המתח המצטברת.

 

לגוף מנגנונים שבאמצעותם הוא מנטרל את המתחים. אולם, כאשר המתח הינו קיצוני ומתמשך אותם מנגנונים עלולים להתיש אותנו. שלב התשישות ואפיסת הכוחות מתבטא בין היתר בתפקוד המערכת החיסונית, הרגשת שחיקה ודיכאון ואפילו נטייה להתקפי לב.

 

ישנה קבוצה מיוחדת של צמחים הנקראים צמחים אדפטוגנים, בעלי תכונות המסייעות לגוף להתמודד עם מצבי מתח ועומס לאורך זמן. למשפחה הזו שייכים צמחים כמו ג‘ינסנג‘, שכיזנדרה, וויטניה.

צמחים אלו מגינים על בלוטת האדרנל שתפקידה לייצר ולהפריש הורמוני מתח מפני שחיקה תוך כדי התהליך. רכיבים פעילים הנמצאים בצמחים באופן טבעי גורמים לאדרנל לייצר פחות סטרואידים ובכך לשמר את יכולותיו.

 

לדוגמא:

צמח הוויטניה

השימוש בו הנו מומלץ מאוד על בסיס קבוע לאורך חודשים ואף שנים. צמח הוויטניה נקרא גם הג‘ינסנג ההודי או על פי היורו ואדה –אשוואגנדה שפרושו המילולי: כוח של סוס. השימוש הוא בשורש והוא אוצר של ממש למשתמש. 

הצמח מוכר ביכולתו לפי המסורת לטפל כצמח אדפטוגני בעומס ומתח לאורך זמן.

השימוש הוא בשורש היבש (2 גרם ליום). מכניסים לסיר ומבשלים במשך 10 דקות, מצננים, מסננים ושותים.

השפעותיו מבורכות: נוגד חרדה ודיכאון, מגביר חשק ואון, מחזק ומחזיר חיוניות, מעקב הזדקנות, משפיע לטובה על ייצור תאי דם לבנים ואדומים, מתאים לילדים לתמיכה בתהליכי גדילה ולחיזוק, מגן על הכבד, מחטא, מוריד כולסטרול וסוכר שמקורם במתח, אנטי שגרוני, תומך בחולי אלצהיימר לשיפור תפקודים קוגניטיביים, מגביר פוריות ומשפר תפקוד מערכת הרבייה הנשית, מסייע להחלמה ממחלות כרוניות כצמח תומך ומונע חזרת המחלה.

חשוב לשים לב להשתמש רק בשורש. המינון לא יותר מ-2 גרם ליום. אין להשתמש בזמן טיפול כימותראפי.

 

צמח הטיליה

הצמח נקרא גם תרזה בעברית או לינדן באנגלית.

השימוש בפרחים – כפית פרחים לכוס מים שסיימו לרתוח לחכות 10 דקות לסנן ולשתות.

זהו עץ שעשוי להגיע לגובה של 20 מטר גדל באקלים קר ומכיל חומרי הרגעה המסייעים גם לשינה.

יתרונות השימוש בתרזה: מרגיעה, מפחיתה מתח וחרדה, מרפה שרירים בכלי דם ומורידה לחץ דם מסייעת לשינה טובה, אנטי דכאונית, ובנוסף מייזעת, מקררת ומורידת חום ושומרת על דפנות כלי דם.  

 

לצמחים יכולת מופלאה לסייע במניעת נזקי מתח ועומס והם עשויים לעלות את הסיכוי להסתגלות והתמודדות עמו, רצוי לשלבם יחד עם דרכי התמודדות נוספים כמו פעילות גופנית, סיוע נפשי, טיפולי מגע ועוד.

 

 

על הכותב:
אבי ציטרשפילר,
תבלינאי ועשבונאי
מייסד חוות דרך התבלינים בבית לחם הגלילית
www.derech-hatavlinim.co.il

 


עוד באותו נושא

טיפים למניעת סוכרת

בישראל חיים היום כחצי מיליון איש החולים בסוכרת

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!