בשני העשורים האחרונים, עולים שיעורי עודף המשקל וההשמנה בקרב ילדים, ואיתם מופיעות מחלות שהיו בעבר נחלת המבוגרים והיום "זוכים" להן גם ילדים – כמו סוכרת, כולסטרול ולחץ דם.

 

אחד מהנושאים החשובים הוא הרגלי האכילה של הילדים והשפעתם על המשקל והבריאות בהמשך חייהם.

בעבר, שעות אחרי בית הספר היו מוקדשות למשחקי כדור או לרכיבה על אופניים ברחובות השכונה. אך היום נוהגים הילדים לבלות את שעות אחה"צ מול מסך המחשב או הטלוויזיה, או בשיחות טלפון ארוכות בישיבה מהבית.

 

אז מה אתם יכולים לעשות בעניין?

הזמן בו הילדים נמצאים בבית הוא הזדמנות נפלאה לעודד אותם להרגלים בריאים בכל הנוגע לתזונה, ליצור סביבה ביתית תומכת ולתת דוגמא אישית. כדי ליצור סביבה התומכת באכילה בריאה חשוב שנבין את הגורמים המשפיעים על כמות וסוג האוכל שילדים אוכלים.

 

למה אוכלים

תשומת לב לאכילה, גודל הצלחת, שעמום וזמינות של חטיפים.

ילדים נולדים עם מנגנון רעב ושובע שאמור לווסת את צריכת המזון לפי הצורך של הגוף. במילים פשוטות – הם אמורים לאכול כשמרגישים רעבים ולעצור כשמרגישים שבעים. אך מחקרים מראים שילדים אוכלים יותר מול הטלוויזיה גם כשאינם רעבים. האכילה תוך כדי צפייה במסך מסיטה את תשומת הלב מתחושות הרעב והשובע של הגוף וגורמת לכך שהילד יאכל יותר ממה שדרוש לו, פשוט כי אינו שם לב שהוא שבע.

מה עושים?

כדי לאזן את תזונת הילדים לאחר שעות בית הספר, חשוב להקפיד על אכילה מאורגנת סביב השולחן כך שתשומת הלב תהיה מוקדשת כולה לאוכל. זמן מסך מול טלוויזיה או מחשב יתאפשר רק לאחר הארוחה ולא במהלכה.

 

סיבה נוספת לאכילה לא מאוזנת היא שכולנו – מבוגרים וילדים כאחד, אוכלים עם העיניים. זה אומר שהאוכל הזמין והנגיש הוא זה שהילדים יעדיפו לאכול.

מה עושים?

תכננו מראש רשימת קניות שתכיל ירקות ופירות, גבינות רזות, יוגורטים וקרקרים מחיטה מלאה. אלו מאכלים קלים שאינם דורשים הכנה, ויכולים לספק ארוחת ביניים בריאה וטעימה. כדי לעודד את הילדים לאכול ירקות ופירות הכינו את הבית בהתאם: שימו קערה עם פירות בשלל צבעים על השולחן בסלון. חיתכו מראש מגוון ירקות צבעוניים – מקלות גזר, מלפפון וגמבה, והניחו על צלחת יפה במרכז שולחן האוכל עם הגשת הארוחה. במקביל, הימנעו מנוכחות חטיפים זמינים לעין – כלומר עוגיות על השיש או עוגה מגרה המציצה מיד עם פתיחת המקרר. הקפידו לשים את החטיפים בתוך מגירה, ואם נשארה עוגה משבת הקפיאו אותה בפריזר.

 

גם לגודל הצלחת ישנה השפעה על הכמות שהילד יאכל. ילדים אוכלים עד פי 2 יותר כאשר המנה מוגשת להם בקערה או בצלחת גדולה.

מה עושים?

הגישו את הארוחה בצלחות המתאימות לכמות הדרושה לילד בהתאם לגילו וצרכיו התזונתיים. הימנעו להשתמש בצלחות מאוד גדולות, העלולות לגרום לאכילה מעבר לכמות הנדרשת.

 

ילדים, כמו מבוגרים, נוטים לאכול מתוך שעמום או עייפות. לפני שהילד הולך לקחת משהו ממגירת החטיפים, שאלו אותו מה הוא מרגיש. האם הוא רעב? צמא? עייף? משועמם?

מה עושים?

כדאי לתכנן פעילות קבועה אחר הצהריים שתספק לילד תעסוקה, ורצוי כזו שתכלול פעילות גופנית כלשהי כמו חוג ריקוד או רכיבה על אופניים. בנוסף, אם בערב אתם רגילים לנשנש מול הטלוויזיה דעו שהילד עלול לחקות התנהגות זו. הכינו מראש חטיפים בריאים ומזינים כמו פירות חתוכים, קרקרים עם מטבלי גבינות וירקות צבעוניים.

 

דוגמא לתפריט אחר הצהריים לילד

  • ארוחת צהריים: קציצות עוף מעורב עם הודו (עשיר בברזל!) + כוס פסטה ברוטב עגבניות + פרוסות מלפפון או גמבה (עשירים בויטמינים!).
  • ארוחת ביניים: יוגורט בטעם טבעי (עשיר בסידן!) או במתיקות מעודנת עם פרי חתוך (עשיר בויטמינים ובסיבים!).
  • ארוחת ערב: לחם או לחמניה + ביצה מקושקשת (עשירה בחלבון!) וקוטג‘ (עשיר בסידן!) או אבוקדו + עגבניות שרי ומקלות גזר.
  • לילה: כוס שוקו או מעדן חלב (עשיר בסידן ובחלבון!).

 

 

על הכותבת:
יפית קסלר, דיאטנית קלינית


עוד באותו נושא

אוגדן המתכוניה

לקראת יום המשפחה, אמליץ על מוצר חדש שאני לא מפסיקה להתלהב ממנו: אוגדן המתכוניה מבית מידעלע

רוצה לרדת במשקל? את לא חייבת לעשות דיאטה!

מה שאת כן חייבת זה לאהוב. ולהאמין. להאמין בגוף שלך שהוא יכול לרדת במשקל. להאמין בעצמך שמגיע לך להיות חטובה.

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?