"קיץ" מזכיר גלידה צוננת, קרטיב קרח, שתיה ממותקת או גזוז. מההיבט התזונתי, ניתן לטעום מן המתוק אך חשובה גם הבריאות

קיץ בריא זה קל

"קיץ" – מזכיר לנו גלידה צוננת, קרטיב קרח, שתיה ממותקת או גזוז. מן ההיבט התזונתי, חשוב מאוד לדעת כי ניתן בהחלט לטעום מן המתוק, אך חשוב עוד יותר ליהנות גם מקיץ בריא. איך עושים זאת? מקפידים על ערכים תזונתיים, כושר גופני ותשומת לב.

 

עונת הקיץ היא הזדמנות נפלאה להשיל העודפים, להתחיל בפעילות ולאמץ אורח חיים נכון יותר הכולל הקפדה על תזונה בריאה ומאוזנת.

 

תפריט נכון

בתקופת הקיץ ניתן לוותר לעיתים על ארוחה חמה מבושלת כאשר לא מתחשק, ובמקומה ליהנות מסלטים קרים על בסיס של ירקות טריים עם תוספות שונות המכילות חלבון, כדוגמת: רצועות חזה עוף, טונה, פסטרמה דלת שומן, ביצה קשה, גבינות מסוגים שונים - כדוגמת גבינה בולגרית או צפתית עד 5% או כל תוספת דלת שומן אחרת המכילה חלבונים.

בארוחה ניתן גם לשלב תוספות המכילות פחמימות קרות, כדוגמת תירס או פסטה קרה. בארוחות הקלות ניתן לאכול דגנים מלאים עם חלב קר, יוגורט דל שומן או להכניס ביוגורט פרי טרי חתוך לקוביות.

 

מים

משקאות ממותקים לא מומלצים לא לילדים ולא למבוגרים. הסוכר גורם להפרזה בצריכת הקלוריות היומית, מקטין את הסיכוי לצריכת רכיבי תזונה מזינים ואף גורם לעששת. לכן, עדיף מים! והרבה. בין אם בחוץ ומאוד מזיעים, ובין אם נמצאים בבית או בחלל ממוזג אחר ולא מרגישים את איבוד הנוזלים. מים הם הנוזל המומלץ ביותר לשתיה.  

לאוהבי המים אין כל בעיה, אך מה עושה מי שאינו אוהב לשתות מים?

אפשר לנסות לשפר את טעם המים על ידי הוספת עלי נענע טריים ופלחי לימון, אפשר לשתות תה קר ללא סוכר (רצוי תה צמחים ללא קפאין) או מי סודה (אפשר בליווי תרכיז דיאט). ההמלצה הבריאה בקיץ היא להגיע לפחות ל-12 כוסות שתייה ביום.

 

פירות הקיץ

הקיץ מזמן לנו שפע של פירות טעימים ומזינים. כל הפירות מומלצים. אבטיח וענבים אמנם מכילים כמות סוכרים גבוהה אבל עדיין מהווים חלק מן התזונה הנכונה.

פירות הקיץ הם עסיסיים ומאד מפתים. חשוב לצרוך אותם אך גם לא להגזים, שכן יש בהם כמות סוכר לא מבוטלת. גם פירות עשירים במים, כגון אבטיח או מלון, מכילים כמות גדולה של סוכר.

הגדרת 1 מנה של פירות קיץ

אבטיח: 1 כוס קוביות, מלון: 1 כוס קוביות, ענבים: 12 יחידות, אפרסק: 1 יחידה, משמש: 3 יחידות, נקטרינה: 1 יחידה.

 

פעילות גופנית

פעילות גופנית מומלצת כל יום. הפעילות יכולה לכלול שחייה, הליכה, משחקי כדור, חוגים וכו‘. ארגנו תכנית פעילות גופנית שבועית מגוונת. בדרך זו גם תמנעו טענות מהילדים על שעמום...

 

לסיכום,

חשוב לזכור שיום ארוך כמו בימי הקיץ, מקטין את הדחף לפחמימות. בתקופת הקיץ כמות הסרוטונין המופרשת במוח עולה. הסרוטונין הוא נוירו-הורמון המיוצר במוח, ובין השאר משרה תחושה של שובע ומסייע בהפחתת התשוקה לפחמימות. העלייה בייצור הסרוטונין מושפעת מהתארכות שעות היום לעומת התקצרות שעות הלילה. בנוסף לכך, היום הארוך מהווה הזדמנות נהדרת לביצוע פעילות גופנית גם בשעות מאוחרות יותר.

 

קיץ נעים ובריא!

 

 

על הכותבת:
חני סקאל,
דיאטנית ראשית ‘לאומית שירותי בריאות‘
מחוז ירושלים

 


עוד באותו נושא

חוזרים לבית הספר עם אלכו-ג'ל

ילדים אינם מקפידים כיאות על היגיינת הידיים, וכתוצאה מכך נוטים לחלות בתדירות גבוהה יותר מאשר מבוגרים.

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!