איך נערכים נכון לחורף הקרב? החורף מתקרב אלינו בצעדים גדולים. בכדי להיערך אליו כדאי להכיר אותו, שוב, מחדש, מקרוב.

חלואות החורף המוכרות והנפוצות הן תחלואות שקשורות בעיקר לדלקות חיידקיות או ויראליות ומשתייכות בדרך כלל לאיברים עיקריים של ריאות, דרכי הנשימה, אף- אוזן-גרון, (כאבי אוזניים, דלקות גרון, שיעול, נזלת וליחה).

 

מה ההבדל בין וירוס לחיידק?

חיידק הוא יצור מחולל מחלה. בגוף קיימים חיידקים פתוגניים (מחוללי מחלה), פרוביוטיים (ידידותיים) ושפירים (שאינם מועילים ושאינם מזיקים). כשחיידק פתוגני מתרבה- הוא בדרך כלל יוצר דלקת על בסיס זיהומי שיש לטפל בה באנטיביוטיקה (אנטי-נגד, ביוטיקה-חידקים).

וירוס הוא יצור זעיר המתרבה על חשבון המארח (האדם), במנגנון מעט שונה. לרוב מערכת החיסון תדע לעמוד ולהתמודד מולו גם ללא טיפול תרופתי גרידא (כמו אנטיביוטיקה) לאחר מספר ימים או שבועות.

 

כשאומרים: "אה, זה ויראלי, זה יעבור..."

מתכוונים למעשה שאין טיפול אופייני מדויק להתוויה שהצגתם ופשוט יש לנוח ולחכות שהגוף ידע להתמודד ולנצח את הוירוס.

 

חשוב לדעת שרוב מחלות החורף מאופיינות כוויראליות.

כלומר- לא מצריכות טיפול אנטיביוטי. דלקות גרון, למשל, ב90% מהמקרים הן על בסיס ויראלי שלא מצריך אנטיביוטיקה (נגרמות על ידי וירוס הרינוווירוס). גם מחלות נוספות כמו urti (upper respiratory tract infection), שיעול יבש או לח, נזלת ("הצטננות") ואף דלקת ריאות עשויות להיגרם על ידי מחולל ויראלי.

 

מאחר וכפי שציינתי כמעט ואין טיפול למחלות הויראליות, הפתרון הוא בעיקר מניעתי.

טיפול מניעתי, בתקופת הסתיו, לקראת החורף, אם הוא יעיל, יכול, במידה רבה, להפחית את מחלות החורף ולגונן מפניהן.

למרכיבים טבעיים ושאינם טבעיים הידועים ברפואה העממית יתרונות רבים בעת המניעה וההכנה לחורף ובחיזוק ההגנה הטבעית שלנו ובהרגלי בריאות נכונים.

 

ויטמינים, ויטמין (ascorbic acid) C למשל, הוא ויטמין האחראי על כ 400 תהליכים בגוף האדם. בתקופת החורף מנוצל יותר על ידי הגוף ולכן תוספת שלו עשויה לחזק את ההגנה של הגוף. ניתן לצרוך תוספת של ויטמיןC  על ידי אכילת פירות וירקות טריים מדי יום (9 ירקות ופירות טריים למבוגר, 4 לילד) או על ידי צריכה של תוסף מזון במינון מתאים לצורך (למבוגרים ולילדים מינונים מומלצים שונים ויש להתייעץ עם הרוקח לפני הנטילה).

אבץ, שהוא מינראל חיוני הנמצא במזונות כמו אגוזי ברזיל, בשר, ביצים. האבץ משתתף בתהליכים שונים בגוף האדם. במציצה מקומית של אבץ הוא ידוע כמחטא יעיל וכמאלחש כאב בדלקות גרון וירליות וחיידקיות.

 

תוספי תזונה

פרופוליס- תוצר כוורת הדבורים. מקור השם פרו-פוליס הוא פרו (בעד) פוליס (עיר בלטינית)- בעד העיר. הדבורים חונטות את הכוורת שלהן, הבית שלהן, העיר שלהן במעטפת פרופוליס היוצרת שכבת הגנה מפני מזיקים, חיידקים וחרקים. השכבה מכילה שלשה מאפיינים עיקריים- ריח אופייני, צבע כתמתם, ותחושה דביקה.

הריח האופייני נוצר משמנים אתרים נדיפים, היוצרים רמת חיטוי גבוהה . גם בכאבי גרון מעניקים השמנים חיטוי.

הצבע הכתום האופייני נוצר מתכולה גבוהה של ביופלבנואידים, אנטי- אוקסידנטים חזקים, המעניקים לפרופוליס את השם המוכר "האנטיביוטיקה של הטבע". חומרים אלו יוצרים את האפקט האנטיויראלי והאנטיבקטריאלי של הפרופוליס.

התחושה הדביקה, צמיגה- נוצרת עקב תכולה של דונג. חומר צמיגי היוצר את התחושה הדביקה. בגרון למשל, הדונג יוצר שכבת מעטפת על הלוע ומאלחש כאב.

 

אכינצאה-צמח מרפא הידוע מאות שנים. החומר הפעיל בצמח נקרא אכינצין וידוע הרפואה העממית כמטפל בפצעים, בהקשות נחשים וכן כאנטיויראלי. חשוב לדעת שלאכינצאה 9 זנים שונים ורק שלשה מהם פעילים. מתוך שלשת הזנים הפעילים  שני זנים הינם עדינים  המתאימים לילדים ואחד מרוכז המיועד למבוגרים. חשוב לזכור זאת  ולבדוק על גבי המוצר בבחירת הפריט  שאתם קונים או התמצית שאתם מכינים. אם תשתמשו בזנים הלא פעילים, ברור שיעילותם לא תתבטא. אם קראתם מאמר שלילי על יעילות האכינצאה- בדקו באיזה זן מדובר.

 

סמבוק- הצמח סמבוק שחור, נקרא גם elder flower, נפוץ באירופה, אפריקה ובאסיה ומשמש את הרפואה העממית באיזורים אלו כבר שנים רבות. הצמח מכיל בתוכו תרכובות כימיות כגון פנולים מסוגים שונים, טאנינים (אנטיאוקסידנטים מיוחדים ויעילים), מינרלים (אשלגן) גליקוזידים, שמנים ארומתיים וחומרים מוקוליטיים. החלק הפעיל בצמח הוא הפרח עצמו ונראה שהחומר הפעיל בו הוא הursolic acid שבתוכו. נמצא בשימוש בילדים ובמבוגרים ונחקר במחקרים רבים ברפואה.

 

אסטרגלוס- צמח רב שנתי הגדל בסין וידוע ברפואה הסינית כמחזק את מערכת ההגנה הטבעית –אימונומודולטור. לצמח יש כ 20 זנים.

 

קורנית- השמן האתרי הקיים בקורנית,הנו אנטיאינפמטורי, מכייח ושומר על רמת חיטוי בדרכי הנשימה.

 

ציפורן- השמן הנדיף, האתרי של הציפורן, מהווה 20% ממשקל ניצן העץ (מדובר בעץ טרופי ממשפחת ההדסיים) ולו ידועה פעילות חיטוי חזקה המשמשת לחיטוי דרכי הנשימה.

 

אורח חיים המותאם לעונת המעבר והחורף

עם שינוי העונה ושעות האור/חושך, מומלץ להתאים את השעון הביולוגי למועדי הזריחה והשקיעה. כך הפרשות הורמונאליות ופעילויות טבעיות לשיקום ואיזון פעילות הגוף הדורשות שינה עמוקה ותנאי חשכה יתקימו  ושעות העירנות יהיו אנרגטיות ומיטיבות. תמיכה בתהליכים טבעיים אילה באמצעות שינה רציפה של לפחות 6-8 שעות מדי לילה, תסייע בחיזוק המערכת החיסונית ולפי מחקרים נמצאה שינה רציפה כחיונית להתמודדות עם מחלות ולאפשר חשיבה חיונית וריכוז גבוה.

 

טיפים נוספים העשויים להקל במניעת מחלות חורף

  • יש להקפיד להשאיר חלון פתוח במקומות סגורים שבהם פועל חימום.
  • לא להעביר בקבוקים ,מוצצים וכוסות שתייה מילד לילד.
  • אניהלציה- במצבי התקררות , שפעת ודלקות ריאות עם שמנים אתרים כמו : אקליפטוס, לבנדר ואורן. 2 טיפות מכל שמן בתוך מעט מים.
  • עיסוי החזה והגרון עם שמנים אתרים: אורן, לבנדר, אקליפטוס ומנטה 3 טיפות על בסיס שמן שומשום/זית.
  • דלקת גרון – חצי בצל קצוץ + 1- 2 כפות דבש להשאיר למשך הלילה בבוקר לסחוט את התערובת בפד גזה ולקחת 3 כפות במשך היום.
  • דלקות אוזניים – 4 –3  שיני שום קצוצים + 2 כפות שמן זית להשאיר למשך הלילה בבוקר לסחוט את התערובת בתוך פד גזה לסנן ולטפטף לכל אוזן 2 טיפות.
  • הקפידו לאכול פירות וירקות העשירים בויטמין C כמו: פלפל, ברוקולי, כרוב, כרובית פרי הדר, דגנים מלאים (אורז מלא, לחם מלא, כוסמת, דוחן).
  • מומלץ לאכול מזונות המכילים ויטמין A או בטא קרוטן:Lמזונות כתומים) גזר, בטטה, דלורית, פלפל, דלעת.
  • נסו להמנע מעישון , לחץ מיותר או פעילות אינטנסיבית מדי עבורכם . פעולות אלו עשויות להפחית את התנגדות הגוף למזהמים.

 

 

על הכותבת:
רוני גוטליב,
דיאטנית קליניתBs.c Nutrition  
מנהלת מחלקת הסברה רפואית בחברה פלוריש
http://floris.co.il/

 


עוד באותו נושא

מים מים בששון

כמה טיפים המוקדשים באהבה לכל מי ששוכח לשתות ומסיים את היום עם כאב ראש נורא, ולכל מי שנלחם עם הילדים על כל לגימה...

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?