צום תשעה באב בפתח והחששות מפניו כבר בעיצומם.

צום תשעה באב בפתח והחששות מפניו כבר בעיצומם. במהלך הצום עובר הגוף תהליכים גופניים הגורמים לכאבי ראש, סחרחורות, רגזנות וחולשה.

 

לקראת הצום מעניקה מרגלית שילה, מנהלת מערך רפואה משלימה ב‘לאומית שירותי בריאות‘, טיפים שיעזרו לעבור את הצום בקלות:

 

לפני הצום:

  • במהלך כל היום שלפני הצום מומלץ להרבות בשתייה. חשוב להתחיל את הצום עם משק נוזלים מכובד ולזכור שהסכנה הגדולה בצום היא התייבשות.
  • כדאי להימנע מצריכה של קפאין ותאפילין, חומרים המצויים בקפה, בשוקו ובקולה. חומרים אלו גורמים ליציאה מוגברת של נוזלים מהגוף ולכן מומלץ להמעיט בצריכתם ביום שלפני הצום וביום הצום עצמו.
  • רצוי לאכול מזון שאינו מכיל כמות מלח גדולה וסוכר מזוקק. כמו כן, לא מומלץ לאכול מזון חריף או מתובל ורטבים מוכנים ותעשייתיים.
  • מומלץ לאכול פחמימות מורכבות כמו לחם מלא, אורז מלא, תפו"א מתוק בקליפתו וכן מקור חלבוני, כמו דג, עוף או סויה. ניתן להוסיף ירקות ירוקים, כמו אפונה ירוקה, חסה , ברוקולי, כרוב ועוד ורצוי לאכול ירקות כתומים: גזר, דלעת, דלורית.
  • במהלך הארוחה רצוי לשתות תה צמחים או מים. למניעת צימאון ניתן להוסיף לתפריט שום, קישוא, מלפפון ודלעת.

 

במהלך הצום:

תנאי עומס החום השורר בימים אלו גורמים לאיבוד נוזלים, לכן לא רצוי להיחשף לשמש אלא לשהות במקומות קרירים ולהמעיט בפעילות גופנית ומאמצת.

 

לאחר הצום:

מיד לאחר הצום רצוי להתחיל עם כוס מים (עדיף ממותקת) ולאכול מזון קל מפחמימות מורכבות כמו עוגיה או פרוסת לחם מלא. לאחר כ-30 דקות מומלץ לאכול ארוחה המשלבת חלבון וירקות. למשל, דג או עוף וירקות מבושלים.

 

צום קל! ושנזכה לראות בבניין ירושלים במהרה!

 

 

על הכותבת:
מרגלית שילה,
מנהלת מערך רפואה משלימה בלאומית שירותי בריאות

 


עוד באותו נושא

ילדיכם רוכבים על אופניים?

לקראת יום כיפור: יש להשגיח על ילדים בזמן רכיבה על אופניים מפני פגיעות גופניות ובעיקר פגיעות ראש.

סליחה טעיתי

יש רגע כזה, חמוץ בגרון, מיותר ומוכר לכל מי שאי פעם גידל ילד, שבו אנו ההורים חווים חוויה חוץ- גופית

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?