כולנו יודעים שבקיץ צריך לשתות יותר. הבעיה היא שאנחנו, ובמיוחד הילדים שלנו, לא תמיד עומדים במשימה.

מאת: שרון דבוש–חלילי, דיאטנית קלינית, יועצת תזונה לחברת נביעות.

 

קיץ ומים הולכים טוב יחד. כולנו יודעים שבקיץ צריך לשתות יותר. הבעיה היא שאנחנו, ובמיוחד הילדים שלנו, לא תמיד עומדים במשימה. הטיפים שלפניכם מוקדשים באהבה לכל מי ששוכח לשתות ומסיים את היום עם כאב ראש נורא...

בקיץ חם לנו ואנחנו מזיעים יותר. הזעה היא הדרך של הגוף לקרר את עצמו אבל בזמן הזה ההזעה גם גורמת לגוף לאבד הרבה מים. ההזעה גורמת לנו להרגיש צמאים. מדוע? תחושת הצמא היא הדרך של הגוף לספר לנו שאנחנו במצב של התייבשות.

התייבשות היא מצב שבו לגוף שלנו חסרים מים על מנת לתפקד כראוי. על מנת להחזיר לגוף שלנו את המים שחסרים לו אנחנו צריכים לשתות. ובקיץ, כאמור, לשתות הרבה.

מים הם הרכיב שנמצא בכמות הכי גדולה בגוף שלנו ובלעדיהם הגוף לא יכול לעבוד כמו שצריך. ילדים מכילים יותר מים ממבוגרים ולכן הם עלולים להתייבש מהר יותר. ילדים יכולים להתייבש כאשר הם משחקים ומבלים בחוץ. למשל במשחקי כדור, בגני השעשועים, בבריכה ובים.

מלבד צמא, סימנים נוספים להתייבשות הם: כאב ראש, סחרחורת, בחילה ועייפות, הרגשה של פה יבש וכן דפיקות לב מואצות.

סימן חשוב נוסף הוא השתן (הפיפי). ילדים מיובשים משתינים פחות. גם צבע השתן משתנה: במקום להיות צהבהב שקוף (דומה ללימונדה) הוא הופך לצהוב חזק (דומה למיץ תפוחים).

זכרו: "פיפי צהוב – זה לא טוב, פיפי שקוף – אתה אלוף...".

 

מעבר למניעת התייבשות, שתיית מים מספקת יכולה לשפר פלאים את ההרגשה, את הבריאות ואת המראה.

להרגיש טוב יותר: לפי כל המחקרים שבדקו את השפעת המים על הגוף, המים תורמים לחיוניות, מסייעים בריכוז ומפחיתים עייפות. בהשפעתם גם כאבי הראש פוחתים במידה ניכרת.

להראות טוב יותר: שתייה יומית רבה יותר משפרת את גמישות העור ותורמת למראה צעיר יותר. אם שותים יותר מים נראים רעננים יותר. חשוב לדעת כי מחסור במים משפיע במהירות על תאי העור - ובעיקר על עור הפנים - ומקנה להם מראה נפול.

להתאמן טוב יותר: יכולת העבודה של השרירים תלויה במים, ולכן שתייה מספקת תתרום לשיפור הכושר הגופני ולהגברת היכולות הספורטיביות. אפילו מחסור קל בכמות המים בגוף עלול לפגוע באופן ניכר בביצועים הגופניים.

להיות בריאים יותר: מים יכולים להקל על בעיות מטרידות כמו עצירות, אבנים בכליות ודלקות חוזרות בדרכי השתן. לפי מחקרים, שתיית מים קשורה גם להפחתת הסיכון לסוגי סרטן שונים, בעיקר בשלפוחית השתן, במעי הגס וכנראה גם בשד. ההסבר המשוער לכך הוא שמחסור במים מעכב את פעילותם של מנגנונים לסילוק חומרים מסרטנים מהתאים.

לרזות יותר: ידוע שמים מסייעים לירידה במשקל מכיוון שאין להם ערך קלורי ומכיוון שהם תורמים לתחושת השובע, כך שאוכלים פחות אם שותים יותר. אבל זה לא הכול. במחקר קטן ומהפכני שנערך לאחרונה גילו כי שתיית מים גם מגבירה את קצב שריפת הקלוריות בגוף. החוקרים גילו כי אם שותים ליטר וחצי נוספים של מים מדי יום במשך שנה, כשזה השינוי היחיד בהרגלי התזונה, יורדים כ-2.4 ק"ג.

 

כמה מומלץ לשתות ?

המומחים ממליצים לילדים לשתות לפחות 8-9 כוסות שתייה ביום, לגברים בריאים ממליצים לשתות כ- 3 ליטרים של נוזלים ליום (כ 15 כוסות) ולנשים בריאות זקוקות כ- 2.2 ליטרים של מים מדי יום (כ 9 כוסות). כשעושים פעילות גופנית או שיוצאים לפעילות בחוץ אז צריך, כמובן, לשתות יותר.

אם זה לא מצליח, לא להיבהל.

אפשר להתרגל לזה בהדרגה: החליטו שבכל 4 ימים אתם מעלים את כמות השתייה היומית בכוס אחת נוספת. נסו לשתות לפני כל פעילות, במהלכה ואחריה. קחו בקבוק מים לכל יציאה מהבית. קבעו "חוקי שתייה: " שותים לפני כל ארוחה, לאחר כל יציאה מהשירותים, בכל הפסקת פרסומות.

 

הימים עוברים ואתם שוכחים לשתות? טיפים להגברת השתייה

הצעד הראשון בדרך לשתייה רבה יותר הוא המודעות. אם תבינו עד כמה חשובה שתיית מים, תהיה השתייה במקום גבוה בסדר העדיפויות שלכם ותסכימו להתאמץ מעט כדי לשתות יותר. הגדילו בהדרגה את כמות המים שאתם שותים וכמו בכל תהליך של שינוי, גם כאן תרגול יומיומי יניב תוצאות.

חקיקה - קבעו לעצמכם חוקי שתייה, הרי על החוק לא עוברים... הצמידו את שתיית המים לפעילות שגרתית אחרת שאתם מבצעת בתדירות גבוהה במשך היום. למשל: שתו שתי כוסות מים לפני כל ארוחה, לאחר כל יציאה מהשירותים או בכל פעם שאתם פותחים את המקרר.

זמינות - הקפידו שהמים יהיו זמינים לכם תמיד. אל תצאו מהבית ללא בקבוק מים בתיק, אפילו אם  יצאתם רק לסידור קצר. אל תשכחו לקחת איתכם בקבוק מים גם לאוטו. בבית ובעבודה הציבו בקבוק מים על השולחן או על הרצפה לידכם, ושתו ממנו בכל הזדמנות. הכנסת בר מים מינרליים לבית מעלה את כמות המים ששותים כל בני המשפחה .

טעם – טעם המים משפיע מאוד על הרצון לשתות אותם. בחרו לשתייה מים שטעימים לכם ובדקו מה יכול לעודד את שתיית המים שלכם: מים קרים , חמימים או מים בטמפרטורת החדר? מים צוננים (כ- 15 מעלות) נחשבים מעודדי שתייה עבור רוב האנשים. 

נוחות – בדקו מה נוח לכם ומעודד שתייה מרובה יותר: לשתות ישירות מהבקבוק, מכוס או אולי מכוס עם קש? לשתייני הכוסות – מומלץ לקנות כוסות גדולות כאלה המשמשות לשתיית בירה . עבור אלו המעדיפים לשתות מבקבוק ליציאות מהבית ובייחוד לנשים בהריון, מיניקות ולעוסקים בפעילות גופנית כדאי לבחור בבקבוק המכיל 755 מ"ל מים, נכנס לכל תיק כמעט אבל לא כבד מדי. בקבוק עם פקק ספורטיבי מקל על שתית המים בזמן פעילות.

לגימות קטנות - כששותים מים כל לגימה, גם הקטנה ביותר, חשובה. העדיפו לגימות קטנות ומרובות על פני לגימות גדולות ומעטות. בכלל, עדיף לפזר את שתיית המים על פני כל היום, כמויות קטנות בכל פעם, מאשר לרכז אותה לשתיית כמות גדולה בבת אחת.

הצבע כן קובע... בדקו את צבע השתן על מנת לדעת אם אתם שותים מספיק.

רוצים שגם הילדים ישתו יותר מים? שמשו להם מודל לחיקוי. תנו לילדים שלכם לראות שגם אתם נהנים משתיית מים.

 

 

על הכותבת:
שרון דבוש–חלילי,
דיאטנית קלינית,
יועצת תזונה לחברת נביעות

 


עוד באותו נושא

איך נגרום לילד ללכת לטייל על רגליו?

אבל מה עושים עם ילדים קטנים שהם כבר קצת גדולים למנשא טיולים וקצת קטנים מדי בשביל להיות בעלי מוטיבציה והנעה קדימה?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?