למשקל, וגם לעודף משקל, יש השלכות מרחיקות לכת על ההתפתחות והבריאות של הילדים שלנו להרבה שנים קדימה.

מאת נריה נצר, יועץ בתחום הבריאות

למשקל, וגם לעודף משקל, יש השלכות מרחיקות לכת על ההתפתחות והבריאות של הילדים שלנו להרבה שנים קדימה. בנוסף לזה, לכל ילדה וילד יש מבנה גוף ואישיות ייחודית, והתזונה היא כללית, אבל גם צריכה התאמה אישית.

לכן, כדי לתת מענה מדויק לילד או ילדה בעלי בעיה ספציפית אני ממליץ להיפגש עם יועצת תזונה אשר מתמחה בגיל הצעיר.

בינתיים, הנה כמה הצעות שאתם מוזמנים לעיין בהן, ולבחור מה המתאים עבורכם ועבור ילדיכם:

תפריט יומי

מומלץ להציע תפריט יומי שיש בו שילוב של פירות וירקות, דגנים (פחמימות) וחלבונים מן החי (עוף, או בקר), או מן הצומח (קטניות כמו חומוס, עדשים ירוקות).

מזון לא מעובד

חשוב מאוד שכמה שיותר מן המזון יהיה לא מעובד

הכוונה היא, שאין בו תוספות כימיות אשר גורמות נזקים.

כאן כלולים חומרים כמו מונוסודיום גלוטמט (מפשר טעם, אבל פוגע במערכת העיכול וגם גורם אלרגיות ובעיות נשימה), חומרים משמרים (יש כל מיני, וכולם שומרים על המזון אבל פוגעים במי שאוכל אותו), צבעי מאכל סינתטיים (הם מופיעים בשמות שונים, חלקם ידועים אפילו כמסרטנים).

היתרון הוא, שהיום רוב החומרים כתובים על האריזה, ואפשר לקרוא לפני שקונים.

ארוחת בוקר

פירוט מה לאכול עדיף לעשות אחרי ייעוץ אישי. מה שחשוב להדגיש זה שחיוני מאוד לאכול ארוחת בוקר.

פעמים רבות הילדים מדלגים עליה (לפעמים, כי אנחנו ממהרים) אבל היא נותנת אנרגיה לתחילת היום, מורידה מתח ומשפרת את הריכוז והחשיבה. תוכן הארוחה יכול להיות קל יותר (יוגורט עם גרנולה, דייסה של שיבולת שועל עם תוספת של קוביות פרי אחרי הבישול), או כבד יותר (חביתה, גבינה, פרוסת לחם. מלפפון פרוס, "אצבעות" גזר).

ארוחה במהלך היום (לפני הצהריים / ארוחת 10)

פרי העונה (קלמנטינה, תפוז, פמלה), או מיץ פרי. אם הילד לא אכל ארוחת בוקר - הוא יכול לאכול עכשיו מה שהוזכר קודם.

ארוחת צהרים

שילוב של פחמימות, חלבונים ושאר אבות המזון.

הנה כמה תפריטים קלים לדוגמה: אורז מבושל + ירקות מבושלים + חזה עוף בתנור; מרק ירקות עם גריסים (שעורה) + קציצת דג ותוספת ירקות חיים; פירה תפוחי אדמה (אפשר לערבב עם בטטה, מתקבל צבע יפה וטעם מתוק יותר) + נתחי עוף מוקפצים + ירקות מאודים.

ארוחת ביניים (אפשר לקרוא לה ארוחת 4)

כריך עם ממרח חלבה (אפשר להכין לבד, פשוט לערבב כף טחינה עם כפית דבש או סילאן, ולמרוח על הלחם)

ארוחת ערב

כמו ארוחת בוקר, פחות או יותר.

 

כמה הערות חשובות ביותר:

פעילות גופנית

ילדים שעושים פעילות גופנית מרגישים הרבה יותר טוב (אם הם עושים אותה מרצון, כמובן).

זה אומר גם שחוש הטעם והתיאבון שלהם בריאים יותר. זה מאפשר להם ללמוד להרגיש מה שהכי חשוב - מתי הם רעבים באמת ומתי לא. חשוב מאוד שהילד ילמד לסמוך על החושים הטבעיים שלו.

בנוסף, ספורט מאזן בין מנוחה לבין שריפת אנרגיה. זה חשוב בכל גיל וחיוני מאין כמוהו להתפתחות תקינה של הגוף והמוח אצל ילדים צעירים. גם משחק בגן שעשועים, הליכה, משחק עם כדור הם פעילות ספורטיבית בגיל הזה. חשוב להקדיש להם זמן מספיק בכל יום ובכל שבוע (לפחות שעה ביום, שילוב של פעילות רגועה ומאומצת יותר).

גם תרגילים עם הילד יחד יכולים להיות רעיון מצוין. עוד אפשרות? רכיבה על אופניים. כשהוא מתעייף אפשר למשוך, או לדחוף אותם במקומו.

שתייה של מים

הגוף עשוי כ 70 אחוזים מים. לא חלב, מיץ תפוזים או שוקו.

לכן, אנחנו חייבים לשתות מים. ככל שהם טריים ונקיים יותר - עדיף ורצוי.

מה שעוד חשוב הוא, שלעיתים אנחנו מבלבלים בין צמא לבין רעב. לכן, כדאי שלילד תמיד יהיו מים זמינים. לפני אכילה הוא תמיד יכול לבחור לשתות. שוב, לתת לו לבנות באופן טבעי את התחושה הפנימית שלו מתי הוא רעב, מתי הוא צמא ומתי הוא אולי לחוץ ממשהו אחר, ולא כדאי לאכול דווקא כדי להתמודד איתו בהצלחה.

מנוחה ושינה

נאמר עליהם רבות. מה שבטוח, הוא ששינה רגועה ומספיקה היא תנאי לתפקוד התקין של מערכת העיכול.

כדי שהילד יוכל לישון טוב, כדאי לסיים את האוכל לפחות שעה- שעתיים לפני השינה. ללכת לישון עם בטן לא כבדה מידי.

לוודא שחדר השינה שקט (לכל היותר מוסיקה שקטה) ושהוא חשוך (כן, תאורה, גם מבחוץ, משבשת את הפרשת ההורמונים במוח בשעות הלילה).

 

ועוד שני דברים אחרונים:

  1. תוכלו לגלות מידע מעניין נוסף בנושא הזה, כולל מתכונים קלים, בריאים וטעימים באתר שלנו  www.opontop.co.il.
  2. אני ממליץ בחום להקדיש כמה דקות לצפות בסרטון המדהים עם השף המפורסם ג‘יימי אוליבר. מרתק, מה שיש לו לומר בנושא הזה בדיוק:
    http://www.opontop.co.il/דיאטה-מזון-למחשבה.

 

על הכותב:
נריה נצר, יועץ בתחום הבריאות
OPONTOP - לגדול ולחיות בבית בריא
http://www.opontop.co.il/


עוד באותו נושא

לאכול בשביל לגדול

מה וכמה ילדים צריכים?

עקמת

עקמת היא צרה שלא יודעים את פשרה. מאז דורות רבים ודווקא אצל המין הנשי עמוד החוליות צומח מעוקל ופשרה של הבעיה אינו ידוע

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?