הציפורים הנודדות, פריחת החצבים שכבר כמעט הסתיימה וגם החושך אשר מגיע אלינו מוקדם יותר בכל ערב – מסמנים לנו שהחורף מגיע.

מאת נריה נצר, יועץ בתחום הבריאות

הציפורים הנודדות, פריחת החצבים שכבר כמעט הסתיימה וגם החושך אשר מגיע אלינו מוקדם יותר בכל ערב – כל אלה מסמנים לנו בצורה ברורה כי החורף כבר כמעט כאן. זהו זמן מצוין להשלים את ההכנות כדי לעבור את החורף בשלום עם הילדים.

"להשלים את ההכנות" אמרנו?! כן, בהחלט. העת המושלמת להכין את הילדים עם מערכת חיסון חזקה ועמידה לקראת פגעי החורף היא לקראת סוף הקיץ ועוד לפני תחילת החורף. הסיבה היא שאם יש מקום לחיזוק ושיפור, באמצעות שילוב של תזונה מתאימה, פעילות גופנית ומנוחה – הגוף זקוק למספר חודשים כדי לנצל את כל הטוב שנעמיד לרשותו ולעשות בהם שימוש מלא. יחד עם זאת, גם עכשיו יש הרבה מה לעשות.

לכן, את המשך המאמר נחלק בין מה מומלץ לעשות למניעה של מחלות ומה ניתן לעשות באופן טבעי בבית, גם בעצמכם, אם הילד "תופס" מחלות ילדות או מחלות מוכרות אחרות בחורף.

 

מה משפיע על מערכת החיסון של כל תינוק, ילד, נער ונערה ?

מערכת החיסון שלנו היא שילוב של תהליכים ביוכימיים, רקמות, איברים ושרירים. למי שבאים עם גישה טבעית הוליסטית רחבה יותר – ברור שהעמידות של הגוף בפני מחלות יש לה גם שורשים פסיכולוגיים, נפשיים ובנוסף – המערכת הביולוגית מושפעת מאוד מן הסביבה.

והרי זה הגיוני, לא?! בדיוק כמו שחיידק או וירוס עלולים לחדור למערכת הנשימה ולגרום נזק רב, החל בנזלת ושיעול, ועד כאבי גרון, כאבי ראש ושפעת – כך יכולים לחדור לגוף גם חלקיקים אחרים שנמצאים תחת הכותרת "זיהום אוויר".

פירושו של דבר שההכנה הטובה ביותר של התינוק והילד לקראת עונת המעבר והחורף כוללת שילוב של דברים. זאת גם הסיבה לרתיעה הגדולה של מי שעוסקים ברפואה טבעית, או רפואה סינית, למשל, מן הנטייה לשימוש מהיר מידי בתרופות. פעמים רבות תרופה כימית עושה שינוי גדול מאוד, אפילו גדול מידי. בדרך, היא משפיעה על מערכות רבות ומתעלמת מתהליכי הלוואי והקשרים ביניהן. לכן, מוכרות תופעות שבעקבות שימוש מהיר מידי בתרופות מצב הבריאות דווקא מחמיר, ולא משתפר.

 

המלצות ודוגמאות לטיפולים למניעת שיעול ובעיות נשימה

פעילות גופנית

בהתאם לגיל הילד, הקפדה על פעילות גופנית קבועה היא תנאי חיוני לפעילות תקינה של מערכת החיסון הפיזית וגם הנפשית. עם תינוקות אפשר לשלב זחילה יחד עם גירוי למשחק בצעצועים שמזמינים תנועה של כל הגפיים. חשוב, כמובן, לשים לב ולמנוע עייפות גדולה מידי. תינוק בריא יודע לבדו מתי לפעול ומתי לנוח. חשוב שאנחנו נהיה מודעים וקשובים לסימנים בהתאם.
ילדים גדולים יותר כבר נהנים ממגוון גדול ועשיר יותר של פעילויות. מהליכה וריצה, פעילות בגני שעשועים ועד חוגי ספורט וספורט אקסטרים, כמו רכיבה על אופניים, טיפוס וגלישה על סקייטבורד. בני הנוער, כמובן, מעורבים בכל תחומי הפעילות האלה, אבל בעצימות גבוהה ואינטנסיבית יותר.

חשוב מאוד לשלב פעילות גופנית יחד עם מנוחה מספיקה ותזונה מאוזנת. אצל תינוקות אנחנו נוטים להיות מודעים יותר לחשיבות של שינה רבה. אבל, זה נכון מאוד גם לילדים ולבני נוער מתבגרים. שינה מספקת (עד גיל הבגרות לפחות 8 שעות ביממה) היא תנאי לפעילות תקינה של מערכת העיכול, לאיזון תהליכי ההתפתחות והגדילה וכמובן – גם למערכת חיסון איתנה.

ארוחות מסודרות ומאוזנות, אשר כוללות מגוון של פרי ובעיקר ירקות, לא הרבה מוצרי חלב וחלבונים מן הצומח, בשר, עוף או דגים – מבטיחות לתת שילוב מלא ומאוזן של אבות המזון, ויטמינים ומרכיבים חיוניים נוספים.

כאן, חשוב מאוד לא לעשות שינוי גדול בהרגלי התזונה בעונת המעבר. שינויים מכל סוג, גם אם לצרכי ירידה במשקל, רצוי לעשות בהדרגה ובתקופה יציבה יותר, לא בעונת מעבר.

מתח ולחץ נפשי – אלה הם בין הגורמים המשמעותיים ביותר לפגיעה במערכת החיסון. עומס רגשי, יחד עם השינויים שמביאה עונת המעבר לסביבה, עלולים ליצור נקודות של משבר. המאמר כאן קצר, כמובן, מכדי להתייחס לכל הסיבות האפשריות. שימו לב בעיקר לדרך ההתנהגות של הילד. אם יש סימנים של מתח, או לחץ – חשוב לתת להם מענה לפני שהם מחמירים והופכים לבעייה מורכבת יותר. חוסר שקט, שינויים בתיאבון, שינויים בתקשורת – כל אלה הם חלק מן הסימנים שמשהו "מתבשל" וכדאי להיות ערניים להתערב בזמן.

טיפול טבעי ותרופות סבתא יעילות

מרק עוף – כן, זו לא רק אגדה אלא אפילו נתמך במחקרים מדעיים. מרק עוף נחשב קל לעיכול מגיל צעיר, ויש בו חומרים פעילים אשר ממריצים את מערכת החיסון. שתייה של מרק עוף פעמיים עד שלוש ביום היא מרשם בדוק לחיזוק במצב של מחלה, שיעול יבש, עייפות, כאבי גרון. גם במקרים של ליחה בגרון מרק עוף, מועשר בבצל ושום, ידוע כתרופת סבתא יעילה מאין כמוה. הילד מספר על הרגשה של קור בכלל, או קור בידיים וברגליים ? הוסיפו למרק בזמן הבישול מעט זנגוויל (ג'ינג'ר) והקור יעלם באורח פלא.

עיסוי – בכל דרך שאתם מכירים (שיאצו, רפלקסולוגיה, מסאז' ועיסוי רקמות עמוק), זהו פתרון נהדר לעזור לחיזוק של מערכת החיסון ולשפר את ההרגשה.

כאן, חשוב מאוד לשים לב לשני דברים עקרוניים:

האחד – כאשר הילד חלש, או עייף, מתאים יותר חיבוק וליטוף עדין מאשר עיסוי חזק ואינטנסיבי. איך יודעים לבטח ? הכי פשוט לשאול ולהקשיב לתשובה.

השני – ככל שההרגשה כואבת, או מציקה יותר – עדיף להתחיל לעסות רחוק יותר ממוקד הבעיה. למשל, כאשר הילד מתלונן על שיעול יבש וחזק, על ליחה מציקה מאוד בגרון, כאשר יש סימנים לעלייה של חום – עדיף לעסות את קצות אצבעות הידיים והרגליים, ובמיוחד ברווחים שביניהן (ה"קרומים"?!). ככל שההרגשה משתפרת – אפשר להועיל בעזרת עיסוי על, או קרוב מאוד, למקום המציק.

אוויר קל יותר לנשימה – חלק משמעותי של מערכת החיסון היא מערכת הנשימה. למעשה, אחרי העור שלנו זו היא מערכת ההגנה הפיזית האחרונה שיכולה לבלום זיהום מלחדור אל תוך הגוף פנימה. לכן, חשוב מאוד לוודא שהילד אכן נושם אוויר נקי מזיהומים. זה נכון בכל יום, ונכון עוד יותר כאשר יש מסביב ילדים, חברים או בני משפחה חולים, אשר עלולים להעביר מחלות בשיעול, בעיטוש או פשוט באמצעות טיפות קטנות אשר מתפזרות בחדר בזמן הדיבור והנשימה. מה עוזר כאן?

אחת משתיים – השיטה היפנית (נכון, רק מעטים מנצלים אותה ביעילות בארץ, אבל אף פעם לא מאוחר ללמוד ולהשתמש בדברים שהוכיחו את עצמם כיעילים) - הכוונה היא, כמובן, למסכה פשוטה על הפנים. במחיר של כמה שקלים בודדים אפשר לרכוש מסיכת בד רכה, או חצי נוקשה, בבתי המרקחת (אפשר לחסוך כסף אם אתם חברים באחד משירותי הבריאות) או בחנויות לחומרי בית.

השנייה – שימו לכם יעד להגיע (גם אם בהדרגה) לטיהור אוויר מלא בבית. את זה אפשר להשיג באמצעות מכשירים לטיהור אוויר, אשר קיימים היום ברמות שונות של תחכום טכנולוגי ויעילות. כאשר אתם בוחרים במכשיר איכותי, מובטחת לכם ירידה משמעותית בכמות הזיהום באוויר שנושם הילד באופן קבוע. מטהר אוויר טוב מסנן ביעילות מאבק וחלקיקי עשן ועד חיידקים, וירוסים ואפילו זיהום אוויר ממקורות כמו גז רדון ואוזון.

ועוד טיפ אחרון:

בצל, כבר אמרנו ?! – באופן די מדהים, יש ילדים שבכל יום צועקים עד השמיים אם נכניס בצל באיזו שהיא צורה לאוכל שלהם. אבל, כאשר הם מתחילים להרגיש לא טוב –לפתע פתאום הבצל הוא מעדן מבוקש.
תרופת סבתא לשיעול או לליחה בלבד ? ממש לא, מחקרים רפואיים גילו בבצל חומרים פעילים אשר משמשים לחיזוק של מערכת החיסון, ייבוש של ליחה בגרון ובמערכת הנשימה ואפילו סיוע במצבים של אלרגיה ואסטמה.
אבל, מי אומר שצריך לסבול ? ניתן להכין מן הבצל מתכונים קלים וטעימים גם יחד. הנה כמה לדוגמא:
טבעות בצל אפויות: טיבלו טבעות בצל בתערובת של ביצה, קמח מלא ומעט מלח, שימו בתנור לרבע שעה ויש לכם מעדן.
בצל אפוי: כמו במדורה או בקומזיץ, אבל בצל במקום תפוחי אדמה. שימו בצל שלם, אפשר לעטוף קודם בנייר כסף, בגריל ל 20 עד 30 דקות בחום גבוה. תקבלו בצל מתוק ממש עם ניחוח של מדורה. אם הילד מצונן, או מרגיש לא טוב ואין לו תיאבון – אל דאגה. גם שתיה של כפית או שתיים מן המיץ המתוק, שלוש פעמים ביום – יעילה לייבוש האף והגרון ולחיזוק של מערכת החיסון.

 

על הכותב:
נריה נצר, יועץ בתחום הבריאות
OPONTOP - לגדול ולחיות בבית בריא
http://www.opontop.co.il/

 

 


עוד באותו נושא

נומרולוגיה והורות – מהו סגנון ההורות שלך על פי תאריך הלידה?

באמצעות הנומרולוגיה ועל פי תאריך הלידה של האדם ניתן לקבל מידע שישפר את ההורות לאין ערוך. איך? קראו בהמשך...

צמחי מרפא להרגעה טבעית - להורים וילדים

לצמחים רפואיים אשר מקורם ברפואה העממית ומטרתם הרגעה קיימים שילובים שונים או מינונים שונים.

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?