קיים קשר ברור בין יכולת מוטורית לבין מעמד חברתי של ילדים. ילדים מודדים, במידה רבה, אחד את השני על פי יכולתם המוטורית.

הקשר בין יכולת מוטורית לבין מעמד חברתי של ילדים.

קיים קשר ברור בין יכולת מוטורית, לבין מעמד חברתי של ילדים. ילדים מודדים, במידה רבה, אחד את השני על פי יכולתם המוטורית.
הכתבה הבאה, עם התרגילים המצולמים, נועדה לספק כלים להורים ולילדים כדי לעזור לילד לפתח את יכולתו המוטורית כמו גם לעזור עם פעילות גופנית לילדים.

בכל גיל יש דגש על התפתחות מסוג אחר. בגיל הבגרות יש התפתחות משמעותית בגובה, בכוח ובדברים נוספים שלא אדון בהם בכתבה זאת. בגילאים הצעירים מאוד יש התפתחות משמעותית מבחינה עצבית, עם דגש (גם) על התפתחות מוטורית. איכות התנועה מבוססת, במידה רבה, על יכולת עצבית. כשרים גופניים רבים בנויים על יכולת עצבית. קואורדינציה (תיאום) בין העין ליד/רגל, בין השרירים ובין איברים (גפיים, לדוגמא), משחקת תפקיד מרכזי מיכולתנו המוטורית. הקואורדינציה משפיעה על יכולתנו ללמוד (למידה מוטורית) ולבצע. אצל ילדים זה גם משפיע על הבטחון העצמי.

עולמו של הילד שונה באופן משמעותי מאוד מזה של המבוגר מבחינות רבות, במיוחד מהבחינה המוטורית. יכולתו המוטורית של מבוגר אינה משמעותית בשגרה היומית שלו, על פי רוב. עם זאת, אצל הילדים קיים קשר ברור בין יכולת מוטורית לבין מעמד חברתי. ילדים מודדים, אחת את השני, על פי יכולתם המוטורית במידה רבה. בנוסף לנ"ל יש לציין שאדם בונה את תדמיתו העצמית (הכוונה למסוגלות) בהתאם למה שהוא מסוגל לעשות, ולא להיפך.

הערה: הקשר בין יכולת מוטורית למעמד חברתי מודגש בעיקר אצל ילדים ממין זכר. הקשרים בין ילדות אינם מבוססים באותה מידה על יכולת מוטורית (גסה).

הסיבות הנ"ל הובילו אותי לכתוב את הכתבה הזאת ולצרף את התרגילים המצולמים. הכתבה, כמו הכתבות שיבואו אחריה, נועדה לספק כלים להורים ולילדים. הכלים נועדו לעזור לילד לפתח את יכולתו המוטורית, בעיקר הקואורדינציה (סוגים שונים של קואורדינציה). לא יהיו דרישות מקדימות רבות לביצוע התרגילים (כולל ציוד), והם יכולים לשמש כפעילות מצויינת לזמן המשותף של ההורה עם ילדו. הכתבות יורכבו, בעיקר, מתרגילים והסברים שיצורפו לכל תרגיל.

דרישות מקדימות לביצוע התרגילים: זמן פנוי, כדור כדורסל (מידה 5, או אפילו 3 אם מדובר בילד בגן), כדור ספוג, משטח קשיח (מספיק 2מ‘ על 2מ‘). קונוסים (אפשר גם אבנים או כל מכשיר סימון בטיחותי אחר).

רצוי (לא חובה): קיר, מטרה (לקליעה למטרה), חישוק (יכול לשמש כמטרה). אפשר להשתמש בחבל שמסודר בצורת מעגל על הרצפה במקום חישוק.

 

תרגיל 1 - "מסביב לעולם"
הילד מסובב את כדור הכדורסל (אפשר ספוג) מסביב לגופו. מתחיל מלמטה, עולה למעלה בהדרגה ואז חוזר למטה (וחוזר חלילה). יש לשנות את כיוון הסיבוב. ניתן להגביר את מהירות הביצוע. 

התרגיל משפר את התיאום בין הידיים ואת היכולת להניע אותן במהירות. התרגיל אינו מאמץ, אינו דורש מרחב גדול מדי ויכול לשמש בקלות לתחילת החימום.

 

 

תרגיל 2 - "המתופף הקטן"
זוהי גרסה של התרגיל שנקרא "המתופף הקטן". הילד יושב בישיבת פיסוק, מכדרר את הכדור בצד ימין עם ידו הימנית. אח"כ הילד מכדרר בצד שמאל עם ידו השמאלית. לסיום הילד מכדרר את הכדור בין רגליו עם שתי ידיו. כל כדרור נעשה עם יד אחרת (ימין-שמאל-ימין-שמאל וכו‘). כדי להגביר את רמת הקושי יש לכדרר במהירות ו/או לשנות רמות גובה תוך כדי כדרור.

התרגיל משפר את השליטה היד וגם את היכולת להניע אותה במהירות. כשהכדרור בין הרגליים יש גם שיפור של התיאום בין הידיים. התרגיל סטטי למדי ולכן יכול לשמש לתחילת החימום.

 

תרגיל 3 - העברת כדור מיד ליד בין הרגליים, תוך כדי התקדמות לפנים/לאחור
הכדור עובר בין הרגליים כאשר יד אחת מביאה את הכדור ישירות לשנייה מבלי שהכדור ישהה באוויר. הכדור עובר מחלקה הפנימי של הרגל לכיוון החלק החיצוני. ניתן להגביר את קצב התנועה.

התרגיל משפר את התיאום בין הידיים, וגם בין הידיים לרגליים. כמו כן, יש גם את היכולת להניע את הידיים והרגליים במהירות. הגילאים קטנים, בהם אין שיווי משקל דינאמי (בזמן תנועה) מפותח, התרגיל גם יעזור לשיפור יכולתו של הילד לאזן את עצמו בתנועה (איזון דינאמי).

 

 

תרגיל 4 - זריקה ותפיסה
הילד זורק לעצמו את הכדור ותופס אותו. ברמות הנמוכות ביותר אפשר להחליף את הכדור בבלון, או את כדור הכדורסל בכדור ספוג. בכל מקרה, כדור ספוג ידידותי יותר לסביבה (הדוממת והאנושית גם יחד) אם יש בעיה כזאת. כדי להקל אפשר לזרוק את הכדור נמוך יותר, לעשות שימוש בשתי ידיים (יחדיו) במקום ביד אחת, וכד‘. מומלץ לבצע את התרגיל בריצה, אם ניתן.

התרגיל משפר את מהירות התגובה, התיאום בין הידיים, וגם בין היד לעין. התרגיל עוזר להעריך את המעוף של החפץ שאותו זורקים. במידה והתרגיל בריצה ניתן גם להשתמש בו אחרי ההתחלה הראשונית של החימום שבו היו תרגילים סטאטיים (שלא בתנועה) יחסית.

 

 

תרגיל 5 - ריצה תוך שליטה בכדור עם הרגל
הילד רץ תוך כדי בעיטה בכדור. הבעיטה צריכה להיות חלשה מספיק כדי שלא תאט את תנועתו, אבל שתאפשר שליטה בכדור (הכדור נמצא קרוב מאוד לכף הרגל). יש לעשות שימוש בכך רגל אחת בכל פעם, ולא להחליף לעיתים תכופות.

התרגיל משפר את התיאום בין העין לרגל, כמו גם את וויסות הכוח עם הרגל. התרגיל נעשה בריצה ולכן יכול לשמש כחימום, לאחר בתרגילים הסטאטיים.

 

תרגיל 6 - קליעה למטרה
הילד רץ עם הכדור (רצוי ספוג, אלא אם אין דאגה לסביבה), מגיע לנקודה שסומנה מראש, ומנסה לפגוע במטרה שהוגדרה (ואולי גם סומנה) מראש. הזריקה נעשית כל פעם ממקום אחר. הילד מביא את הכדור בעצמו אחרי כל פעם כדי שירוץ (זה דבר טוב). כדי להקשות אפשר להעניש על חוסר הצלחה (מומלץ רק למי שמחפש דברים מהסוג הזה), לתגמל הצלחה בלבד (פחות מומלץ, אבל בדר"כ טוב יותר מעונש) או לתגמל עפ"י המאמץ המושקע בתרגיל (מומלץ מאוד לילדים).

התרגיל משפר את התיאום בין היד לעין ואת וויסות הכוח.

 

תרגיל 7 - קליעה למטרה עם הרגל
התרגיל דומה למדי לתרגיל מס‘ 6, אבל יש לשלוט בכדור עם הרגל במעבר בין התחנות. בשלב מתקדם יותר מומלץ ללמד לבעוט עם החלק העליון של כף הרגל (זה שאינו דורך על הרצפה) כשכף הרגל מופנית לכיוון הרצפה (בשפה העממית זה נקרא "פלקס"). במקרה וזה לא ברור מספיק, צילום הוידאו יבהיר הכל. יש לבעוט בכדור ולשלוט בו כשהוא מונח על הקרקע ולא כאשר הוא באוויר.

 

תרגילים אלו יספיקו לפעילות קצרה עם הילד, ואפילו ניתן לשחק איתו (או לצידו).

 

שלכם,

המאמן אלון

 


עוד באותו נושא

התעמלות נכונה בהריון ועד ללידה – המדריך המלא

תרגילים נכונים יכינו את גוף האישה למאמץ הקשה, הן בעת הלידה עצמה, והן בתקופה שלאחר מכן בחזרה מהירה יותר למצב גופה הקודם.

פילאטיס – איחוד בין הורים לילדים

אם אתם מחפשים פעילות משפחתית כיפית, שתקרב בין בני המשפחה וגם תשפר את איכות החיים - התחילו באימון פילאטיס.

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?