חופשת הקיץ קרבה ועמה אתגרים לא מעטים ובהם העסקת הילדים, שמירה על סדר יום, גבולות ובעיקר בעיקר שמירה על בריאותם ובטחונם של ילדינו

מאת איריס דגן, מנהלת קידום בריאות מחוז צפון, מכבי שירותי בריאות.

חופשת הקיץ קרבה ועמה אתגרים לא מעטים ובהם העסקת הילדים, שמירה על סדר יום, גבולות ובעיקר בעיקר שמירה על בריאותם ובטחונם של ילדינו.

אז איך עוברים את החופשה בשלום ובהנאה?

לילדים המתבגרים, שכבר לא מעוניינים ללכת לקיטנה, פנימיה או כל מסגרת אחרת, דרוש סדר יום.

ילד משועמם, ללא סדר יום, ימצא את עצמו מהר מאוד מול הטלוויזיה או המחשב במשך שעות ללא כל פעילות גופנית, אכילה לא מסודרת, הכוללת קימה אל המקרר מספר פעמים ביום ואכילה מכל הבא ליד. מחקרים רבים מראים קשר בין שעות צפייה בטלוויזיה ושימוש במחשב לבין השמנה בילדים. הגבלת שעות הצפייה בטלוויזיה ובמחשב הינה מומלצת בחופש הגדול, תוך הכנסתה לסדר היום הכולל.

העדר סדר יום עלול להוביל לקימה מאוחרת בשעות הצהריים ובכך לגרום למצב בו שעת השינה מאוחרת. הדבר בעל השפעות בריאותיות שליליות ועלול לגרום למתחים, עצבנות, לריבים עם האחים וההורים ולפגיעה באיזון ובהרגלים של כל המשפחה.

 

אז איך אנו גורמים לילד שלנו, ליהנות מחופשת הקיץ, וגם לשמור על סדר יום בטוח ובריא?

הסוד הוא תכנון מראש. כדאי לבנות יחד עם הילד סדר יום. כדאי להתעניין במה הם מתכננים, מה מעניין אותם ומה ירצו לעשות בחופש. כך ניתן לסייע להם לבנות תכנית הכוללת פעילויות שונות לפחות לשבוע הקרוב, תוך בניה של לוחות זמנים כגון:

השעה המומלצת לקימה בבוקר, זמן לארוחת הבוקר, יציאה מחוץ לבית לפעילויות שונות, תוך מתן דגש לפעילויות חברתיות וספורטיביות כמו מפגש עם חברים, סרט, בריכה, טניס, כדורגל ועוד. כך נעודד לפעילות בריאה ומהנה. לעתים לא מספיק לעודד, צריך גם לעזור לילד ביישום, לדוגמא על ידי רישום לבריכה או לחוג אחר הכולל פעילות ספורטיבית.

התארגנות ליציאה מהבית דורשת גם חשיבה בנושא של אכילה מחוץ לבית, כדאי להיות שותפים בבחירת המזון או לחילופין לארגן ולהכין מראש כריכים ופירות לקראת היציאה. בתיק כדאי שיהיו גם קרם הגנה, מים וכובע.

אם בכוונתכם לצאת לטיול עם הילדים, דאגו שיהיו לבושים באופן מתאים: כובע, נעליים סגורות וגבוהות, מכנסיים ארוכים ומשקפי שמש. כדאי לתכנן את מסלול הטיול כך שיתאים לגיל הילדים ולפרק הזמן העומד לרשותכם.

 

כמו כן יש להגדיר מראש שעות מומלצות להירדמות בלילה, בעיקר בימים הדורשים התארגנות מראש. חשוב להסביר לילד מהי החשיבות שבשינה ומדוע לא כדאי שישאר ער עד שעות מאוחרות, כמו גם להדגיש את ההיבטים החיוביים שבכך. לדוגמא- שינה מספקת תסייע לו להיות עירני ופעיל ולהשתתף בפעילויות השונות המתוכננות.

 

איך דואגים שיאכלו מסודר?

לבוקר כדאי להשאיר דגנים או ארוחה קלה אחרת המכילה פחמימות (למשל לחם), חלבון (גבינה, טונה וכדומה), ירק, יוגורט או מכתב קטן המסביר מה ניתן לאכול בבוקר ומה קיים במקרר.

נברר עם ילדינו אם אכלו, שתו, ונזכיר להם שיש פירות נהדרים במקרר.

מומלץ להשאיר צלחת מוכנה לחימום בצהריים, הכוללת חלבון (בשר או תחליף), ירקות, ופחמימה (אורז, קוסקוס, תפו"א).

מאכלים שכדאי להמעיט בהם הם ממתקים וחטיפים, אוכל מוכן , מזון מעובד ושתיה מתוקה.

יש לשאוף לכך שלפחות ארוחה אחת ביום תהיה משותפת לכל בני המשפחה. לארוחה משותפת חשיבות מירבית לתקשורת בין בני המשפחה, ללכידות ולשיתוף חוויות.

 

ומה עם הקטנטנים?

אלה נמצאים בקיטנות ובמסגרות אחרות, ומבלים לא מעט זמן תחת השמש הקופחת. לכן יש צורך להקפיד על מריחת קרם הגנה והצטיידות בבקבוק מים.

קייטנה עלולה להתפס כאירוע מלחיץ עבור הילד, בייחוד אם מדובר בקייטנה הראשונה בה הוא משתתף. עוד לפני תחילת הקייטנה, כדאי להכין את הילד לקראת הקייטנה, להסביר לו כיצד ייראה סדר היום, מי מבין החברים שהוא מכיר יהיו שם, באילו פעילויות ישתתף ומיהו האחראי אליו יוכל לפנות בכל שאלה ובעיה.

מעבר לכך, יש לוודא כי המתקנים והפעילויות אליהם מגיעים הילדים במסגרת הקייטנה עומדים בתקני הבטיחות, וכי לקבוצה מתלווה אדם שהוכשר במתן עזרה ראשונה.

 

חופשה בריאה ומהנה!

 

על הכותבת:
איריס דגן,
מנהלת קידום בריאות מחוז צפון,
מכבי שירותי בריאות

 


עוד באותו נושא

לא מצליחים להירדם? עייפים?

מחקר שנערך בארה"ב מצא כי שימוש במכשירים אלקטרוניים מסוגים שונים כגון: טלוויזיה, טלפון סלולארי ומחשב נישא בשעה שלפני השינה פוגע באופן משמעותי בזמן ההירדמות ובאיכות השינה שלנו.

הסוד של מיה

חופש, בחוץ לח ולוהט, בבית הילדים מטפסים על הקירות - מה עושים?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?