הילד שלך "קלמזי"? למה זה קורה ומה אפשר לעשות?

ילדים שהולכים ונתקלים בחפצים שונים או מועדים, ילדים שמפילים כל הזמן חפצים שונים, ילדים שמתלכלכים תמיד, מתקשים בלשרוך שרוכים, לתפוס כדורים ובעצם אותם ילדים שהם מסורבלים בתנועתם, אנו מכנים אותם לרוב "קלמזים".

קושי זה נקרא סירבול תנועתי ( DCD (Developmental Coordination Disorder.

למה זה קורה?

אין הסבר ברור לתופעה אך ישנה הנחה שאחד מן הגורמים יכול להיות קשור למערכת העצבים המרכזית. אחת מן המערכות אשר מעבירות מידע למערכת עצבים היא המערכת הויסטיבולרית שהיא מערכת שיווי משקל.

מערכת שיווי המשקל מתפתחת כבר בעובר בחודש השישי להריון ומספקת לעובר תחושת כיוון והתמצאות כבר ברחם אימו. היא ממוקמת באוזן הפנימית והמידע שמתקבל מועבר לגזע המוח שם עובר עיבוד ופענוח יחד עם שאר החושים כגון מישוש, ראיה חזותית, שמעיתית ועוד.

המערכת הויסטיבולרית היא אחת מתוך מס‘ מערכות התנועה של הגוף. תפקידיה של המערכת הויסטיבולרית (שיווי משקל) הינם רבים, היא עוזרת לגוף להבין עם הוא בתנועה ותזוזה או עומד, האם הראש בשיפוע או ישר, האם הבסיס שעליו אנו עומדים יציב או זז... למערכת זו ישנה השפעה גם על הפעילות המוטורית של העיניים (הראייה ויישור המבט) ושרירי הצוואר ליציבה. במילים פשוטות יותר זוהי מערכת ששומרת שהגוף שלנו יהיה יציב בכל פעולה שאנו מבצעים ומאפשרת את תקינות הפעולה תוך שימוש נכון עם הראייה.

כשהמערכת הויסטיבולרית (שיווי המשקל) פועלת נכון, כלומר קבלת המידע מהעיניים באופן תקין, קבלת מידע מהגוף – תנועות ותחושות שונות ביחס למרחב שבו אנו נמצאים, וייצוב נכון של שרירי הצוואר, היא מאפשרת לילד לפעול ולבצע פעולות באופן תקין. אך כאשר המערכת אינה תקינה אנו יכולים לראות ילדים שיש להם קושי לבצע פעולות מוטוריות פשוטות והם עתידים להיתקל בחפצים שונים ולמעוד, יתקשו בלתפוס ולזרוק כדורים, הקושי יכול להתבטא גם בכתיבה -  קושי במרחק בין האותיות ובגודל כתיבת המילים, קושי בדיבור בהגיית המילים, הפלת חפצים שונים, קושי בלעלות במדרגות וסולמות במתקני השעשועים, ישנם מקרים שילדים פוחדים לעלות על אבן שפה של מדרכה.

בגלל הקשר בין הראייה למערכת שיווי המשקל יש לערוך בדיקת ראייה ומיקוד ראייה כאשר עולה חשד לקושי במערכת הויסטיבולרית. לעיתים קושי בראייה או במיקוד ראייה גורם לאותם קשיים של המערכת הויסטיבולרית ולכן חשוב לבצע את בדיקת הראיה.

במידה והראייה תקינה וילדכם מגיב במסורבלות בתנועה ובעצם מתקשה ביציבות גופו במהלך תנועות פשוטות, יש חשש לקושי במערכת שווי המשקל ועל הטיפול להיות מותאם לקושי התנועתי על ידי מטפל מוסמך.

מה ניתן לעשות בבית?

בבית ניתן לשחק עם הילד על מנת לחזק את המערכת הויסטבולרית.

לדוגמא: הרבה גלגולים על מזרון, משחקי "אווירון" עם הילד, לעמוד על סקייטבול ולשמור על איזון ושיווי משקל, לעשות מסלול הליכה בבית שיש לעלות על חפצים שונים (שרפרף, כסא) לקפוץ וללכת מעל כריות שונות בגבהים שונים ולזחול על הרצפה מתחת לכסא או שולחן קטן שיש בבית. כדור פיוזו במידה ויש בבית והוא יושב ומסובבים אותו עליו או שהוא שוכב על הכדור על הבטן ואתם מנדנדים אותו מצד לצד. ללכת הרבה על אבן שפה של מדרכה.

חשוב לציין שזוהי מערכת משמעותית להתפתחות הילד, היא משתתפת בכל פעולה מוטורית שהוא מבצע מכיוון שבכל פעולה יש שינוי בתנועה ובתנוחה במרחב, והקושי של הילד יביא אותו לחוסר התנסות בתחומים רבים מתוך פחד וחשש ועלול לפגוע בביטחון העצמי של הילד ולנידוי חברתי מכיוון שהם איטיים ומסורבלים.

 

על הכותבת:
עמליה עלימה
מאבחנת ומטפלת מוסמכת בילדים עם קשיי התנהגות/לימוד/ תפקוד
טלפון 054-7231104
מייל :amalia@amaliaalima.co.il
אתר: amaliaalima.co.il 

 


עוד באותו נושא

"אמת או חובה..."

דרך משחקים שונים אנו מפתחים את היכולות הרגשיות שלנו, המחשבות, התחושות השונות ועוד. חשבו רגע על משחק קופסא כלשהו

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?