מה כדאי לקחת בחשבון?

עיסוק בספורט הישגי הוא דרך חיים. אורח חיים תובעני המלווה על פי רוב במשטר קפדני בכל הקשור לאימונים, תזונה ושעות שינה, המכתיבים כולם את סדר היום ואופיו. ואם הדבר נשמע תובעני לספורטאי בוגר, הוא קשה  שבעתיים כשמדובר בילדים, כשכלל לא בטוח שחלום הקריירה הספורטיבית יתממש.

ספורט הישגי נחלק לספורט אישי כגון אתלטיקה, טניס ולספורט קבוצתי כגון כדורגל, כדורסל וכו‘. היתרונות של הפעילות מעבר לשאיפות להכרה, פרסום והצלחה כלכלית עתידית ברורים גם בטווח הקצר – הפעילות מהווה בסיס להתפתחות גופנית- בריאותית מיטבית ולטיפוח כישורי חיים ברמות המנטלית, הרגשית והחברתית.

יחד עם זאת, הורים שדוחפים את ילדיהם לספורט הישגי צריכים לקחת בחשבון שהעיסוק סביב הילד  אינו מתחיל ונגמר במגרש , אלא מתנהל מסביב לשעון.

ניהול חיים ספורטיביים

העיסוק בספורט הישגי מכתיב את סדר היום. האימונים מהווים את ה"עוגן של היום" וסביבם מתוכננות פעילויות הפנאי, הלמידה שלאחר שעות הלימודים וכמובן התזונה  והמנוחה. הפעילות משפיעה על תדירות הארוחות, הרכבן ומועדן. לעתים מקבלים הספורטאים הכוונה כללית ולעתים תפריטים המציינים במדויק את סוגי המזונות שהם אמורים לאכול וכמותם בהתאם למועדי האימונים, המשחקים והתחרויות.

גם השינה היא רכיב מהותי המושפע מהפעילות. ספורטאים חייבים להקפיד על שינה מספקת ועל רצף בן שמונה שעות בלילה. חשוב גם ששנת הלילה תחל מוקדם גם בימים בהם אין לימודים, שכן הורמון הגדילה למשל, מופרש בשיאו בין השעות 23:00 – 04:00.

זאת ועוד, היות וכל פציעה או אי נוחות עשויים לחבל בביצועים של ספורטאי הישג הם נדרשים לשמור ביתר שאת על בריאותם ובכלל זה לאמץ הרגלי היגיינה קפדנית - קציצת ציפורניים ומניעת שפשפות ופטריות ברגליים.

המחיר שמשלמים ילדים ובני משפחותיהם

העיסוק האינטנסיבי בספורט מצריך סדר עדיפויות ברור, שלא לומר הקרבה. ספורטאי הישג  נאלצים לוותר על בסיס קבוע על טיולים משפחתיים, נסיעות ממושכות, מפגשים חברתיים, מסיבות ובילויים בשעות מאוחרות וההשתתפות בחוגים או תנועות נוער מוגבלת.

בני המשפחה המלווים את הספורטאי נדרשים אף הם להתגמש בהתאם אליו בתזמון טיולים, נסיעות ובילויים. ליווי ילדים ברמות הגבוהות למסגרות או תחרויות בחו"ל מתבטא לעתים בנכונות הורים להתפשר ברמת ההתפתחות האישית והקריירה המקצועית שלהם לטובת ההשקעה בילד.

בתמורה נהנים הספורטאים וההורים ממסגרת מקצועית וחברתית לילד, הם לא מעשנים, לא שותים אלכוהול ולא מבלים עד שעות מאוחרות ובדרך כלל מקפידים לשמור על עצמם

מעורבות ההורים היא מרכזית וחשובה

ספורטאי הישג מתמודדים עם לחצים ועומסים לנוכח המסגרת התובענית, צורך להפגין יכולות וביצועים, תחרות על ההרכב ותשומת לב המאמן, מקום בליגה או בדירוג העולמי, צורך לשלב בין לימודים לאימונים, חיי חברה וזמן חופשי. ובנוסף כמובן, התמודדות עם כאבי גוף הנובעים מעומסי האימון, פציעות ואף בעיות גדילה המחריפות לנוכח הפעילות. 

לנוכח האתגרים הספורטאי הצעיר זקוק למשפחה תומכת ומעורבות ההורים מרכזית וחשובה. הדרכים לסייע לילד רבות והן כוללות מספר המלצות עשה ואל תעשה:

יש להימנע מהפעלת לחץ גלוי או סמוי על הילד. לא לדחוף יתר על המידה או לערוך השוואות בין הישגי הילד לעמיתיו.

לחזק ולגלות אמפתיה לנוכח תסכולים  וכישלונות ולהימנע מהפגנת תחושות אכזבה מהילד.

להתחבר למוטיבציות של הילד ולא שלנו כהורים.

להיות קשובים לצורכי הילד ולגילויי קושי. במידת הצורך לספק סיוע לימודי ולקשר בין הגורמים בבית הספר למסגרת הספורטיבית. ירידה ביכולת הספורטיבית במקרים רבים גוררת עימה ירידה בלימודים ובתפקוד הכללי. במסגרות מקצועיות עוקבים על פי רוב אחר מצבם הלימודי של הספורטאים, נמצאים בקשר שוטף עם המוסדות החינוכיים ומעניקים העשרה, עזרה ואפשרות להכין שעורי בית במסגרת המועדון. 

בהקשר לפעילות עצמה חשוב להיות הורים מעורבים, לגלות עניין בחייו הספורטיביים של הילד אך לא מתערבים, כלומר, להימנע מלכוון אותו מבחינה מקצועית ולכבד את מקומו של המאמן ואת דמותו כאוטוריטה מקצועית.

נפח האימונים והרכבם

מעבר לאימונים במסגרת האגודה, זקוקים ילדים שהינם ספורטאי הישג לפעילות העשרה ולפיתוח מרכיבי כושר גופני כללי. אימונים אלה שמתרכזים בתחומי הכוח, הסיבולת והקואורדינציה תומכים ביכולות השחקן ואף מסייעים במניעת פציעות. כמו כן זקוק הילד להעשרה ספציפית ענפית, כגון אימוני טכניקה ומהירות המשפרים את יכולות המשחק הספציפיות.

רצוי גם לעסוק בפעילות מגוונת ובענפי ספורט אחרים, אשר מעבר לשיפור יכולות הילד, הם יסייעו לו במידת הצורך בהחלפת ענף.

בהכללה, ספורטאי מענפי הספורט הקבוצתיים יקדיש במסגרת האגודה כ- 4 אימונים בשבוע בני כשעה וחצי כל אחד ומשחק שבועי. מעבר לכך מומלץ על כשלוש שעות אימוני העשרה בליווי איש מקצוע או בהכוונתו שיתרכזו בתחומי הכוח, קואורדינציה, טכניקה, מהירות וגמישות. בענפי ספורט אישיים כגון טניס והתעמלות קרקע זקוקים הספורטאים למספר רב יותר של שעות אימון.

מניעת נזקים בריאותיים, פציעות וההתמודדות עמן

מסגרות מקצועיות מקפידות על עריכת בדיקות רפואיות ובניית תוכניות אימון מבוקרות ברמת סרגלי המאמצים. מעבר לכך, האימונים התומכים אמורים אף הם להגן מפציעות וכמובן ההקפדה על יום מנוחה בשבוע.

בנוסף, חשוב לשמור על תאום בין האימונים במסגרות המקצועיות (קבוצה / נבחרת) לפעילויות ספורטיביות בבתי הספר וליידע כמובן על בסיס שוטף את המאמנים באשר לפעילות העשרה ספורטיבית שמבצעים מעבר לאימוני האגודה. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי פציעות עלולות אמנם להיגרם מאימון יתר אך גם כתגובת לוואי ללחץ.

בגילאי הילדות וההתבגרות פציעות עלולות להיגרם גם כתוצאה מעומסים בתקופה שבה קיימת התפתחות מואצת. חשוב להימנע מעומסים גבוהים על המפרקים בכלל ועל עמוד שדרה בפרט עד שלהי תקופת הצמיחה המואצת ולהימנע מתרגילים מסוימים בקרב ילדים הסובלים מכאבי ברכיים, למשל אימונים לשיפור הניתור. 

זאת ועוד, היות ולעתים הצמיחה לא פורפורציונאלית היא עלולה לפגוע בקואורדינציה. ילדים מרגישים מגושמים יותר ורבים גם פורשים בתקופה זו בגלל התסכול שנובע מהירידה ביכולת. חשוב לתמוך בהם ולהבהיר כי המצב טבעי והיכולת תשוב. 

חינוך לרפואה מונעת ולשמירה על הבריאות חיונית אף הן לנוכח פגיעותה של המערכת החיסונית בקרב ספורטאי הישג. חשוב להיות קשובים לגוף, להימנע מפעילות במצב של חולי ולהקפיד להשלים טיפול ולהחלים לגמרי מפציעות וממחלות לפני החזרה לפעילות.

 

על הכותב:
יובל קפיטולניק
מנכ"ל דינמיקל שירותי כושר
מאמן ספורט מוסמך ומדריך בכיר למועדוני בריאות וכושר, מרצה בקורסי הכשרת מדריכים בשלוחות וינגייט, ובהתאחדות לכדורגל, מנחה סדנאות לבריאות הגוף.
www.dynamical.co.il


עוד באותו נושא

איך נגרום לילד ללכת לטייל על רגליו?

אבל מה עושים עם ילדים קטנים שהם כבר קצת גדולים למנשא טיולים וקצת קטנים מדי בשביל להיות בעלי מוטיבציה והנעה קדימה?

תרגילי ספורט מצולמים לילדים

כתבה שניה בסדרת הכתבות המצולמות שלנו

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?