המלצות בריאות חשובות לילדים ומבוגרים המשחקים במשחקים דוגמת Wii, נינטנדו טניס או ריצה ועוד

משחקי טלוויזיה ומחשב הכרוכים בפעילות גופנית הם יוזמה מבורכת. בשעה שרוב המשחקים היום כרוכים בישיבה ממושכת, שהינה בעייתית מבחינה בריאותית, וגם בעת משחק כדורגל וכדורסל אנו מניעים מקסימום את האצבעות, פעילות שמקימה אותנו מהכסא ראויה לכל שבח.

יחד עם זאת, לאחרונה מדווחים רופאים בבריטניה על עליה של 100% בפניות מטופלים לבתי חולים על רקע פגיעות חמורות בעקבות משחק בקונסולות משחקי  טניס או ריצה של נינטנדו. המדובר בילדים ובמבוגרים הסובלים מפציעות כתף, ברכיים או מרפקים , שעלולות להתפתח בעתיד למחלות ולדלקות פרקים. פגיעות אלו הובילו את הרופאים לפרסם אזהרה חמורה מפני שימוש מופרז במשחק.

הפגיעות נובעות בין השאר מכך שבפעילות מול מתחרה וירטואלי אין התנגדות / גורם הבולם את תנועת המשחק ועל כן היא עוצמתית ומהירה. בנוסף בהעדר התנגדות במהלך התנועה היא נבלמת בחוזקה רק בקצה הטווח, דבר שיוצר לחץ גדול על המפרקים – הרצועות, הסחוסים וקופסית המפרק.

מכיוון שכך והיות ומדובר בפעילות גופנית לכל דבר, מומלץ להיערך למשחק כפי שנערכים לפעילות גופנית. חשוב לנתח את אופייה של הפעילות, לגלות מודעות לסכנות בריאותיות ולבעיות רפואיות פוטנציאליות, וליישם מספר המלצות:

  1. לשחק על משטח נוח, כגון משטח גומי יציב ולא ישירות על הרצפה בכדי למתן זעזועים
  2. לנעול נעליים איכותיות ובולמות זעזועים
  3. היות ובמהלך המשחק ניתן להגיע לעצימות ולעומסים גבוהים, להיכנס לפעילות באופן הדרגתי, ולבצע חימום ומתיחות לפני הפעילות ומתיחות והרפיה בתום המשחק.
  4. אף כי מדובר במשחק בעל אופי תחרותי, ושאיפת המשחק היא לנצח, רצוי לשחק בצורה מחושבת יותר ולהימנע מתנועות חדות ופתאומיות – למתן את החבטות / הבעיטות
  5. להשתדל לא להגיע "במכה" לקצה טווח התנועה, בכדי למנוע עומס גדול על המפרק ומכאן חופש במפרק וסכנת פריקות ודלקות במפרקים, בגידים וברצועות
  6. במשחקים כמו טניס וירטואלי מומלץ לאמן את שני הצדדים בצורה סימטרית ולהחליף ידיים מעת לעת. התוצאות ביד המאומנת פחות יהיו מן הסתם מרשימות פחות, אך מאתגרות כשלעצמן.
  7. חשוב לגבות את הפעילות באימוני התנגדות בכדי לייצר מערכת אקטיבית שתתמוך במפרקים ותיצור איזון בין קבוצות שרירים נגדיות
  8. לחזק שרירים המייצבים את הגוף, בעיקר את שרירי הבטן והגב
  9. אנשים הסובלים מבעיות גב, בעיות מפרקים ומחלות לב וכלי דם צריכים לגלות משנה זהירות בעת המשחק ולהיות קשובים לגופם
  10. במידה וחשים כאב במהלך המשחק או לאחריו רצוי לנוח ולהניח קומפרסים קרים על המקום ולעבור לפעילות חלופית עד חלוף הכאב.

 

על הכותב:
יובל קפיטולניק
מנכ"ל דינמיקל שירותי כושר
מאמן ספורט מוסמך ומדריך בכיר למועדוני בריאות וכושר,  מרצה בקורסי הכשרת מדריכים בוינגייט ובהתאחדות לכדורגל. 
מנחה סדנאות לקידום הבריאות
www.dynamical.co.il  


עוד באותו נושא

אני לא מגיעה לזה... סיפורו של הלב והדם

"אני לא מגיעה לזה...", "אני מבינה שספורט אפילו פעמיים בשבוע ישפר את מצבי הגופני,ואולי גם את מצב רוחי..." מוכר לכם?

תרגילי ספורט לילדים

הכתבה הבאה, עם התרגילים המצולמים, נועדה לספק כלים להורים ולילדים כדי לעזור לילד לפתח את יכולתו המוטורית

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?