בימים אלה בהם נגיף הקורונה משתולל, המתח, הלחץ והחרדות מרקיעים שחקים ואנו לחוצים יותר מתמיד. גם אם היינו רגועים קודם וגם אם החרדה והלחץ מלווים אותנו בדרך קבע ברמה כזו או אחרת. הנה מה שתוכלו לעשות בבית, כבר עכשיו, כדי להוריד את מפלס הדאגה והלחץ.

לפעמים אנו רק רוצים להירגע מכל המתח והלחץ שסביבנו ופשוט לא יודעים איך.

יש לא מעט פתרונות למציאת שלווה ורוגע, החל מתרופות פסיכיאטריות שאפשר לקבל אצל רופא המשפחה, דרך צמחי מרפא ועד תרגול מדיטציות שונות. באופן אישי אני תמיד מעדיפה את הריפוי הטבעי, ועוד יותר מזה את הטיפול ההוליסטי, ולכן בחרתי לרכז כאן רשימה של דרכים שונות להפחתת הלחץ באופן מיידי.

 

אבל רגע לפני שאתם מגיעים לרשימה המלאה, אני רוצה להתעכב רגע על המשמעות של רפואה טבעית מול רפואה הוליסטית:

 

רפואה הוליסטית

היא רפואה שרואה את האדם כמכלול, כמערכת שלמה, ולא כאוסף של סימפטומים. הגישה ההוליסטית רואה קשר הדוק בין הגוף לרגש וטיפול בגישה הוליסטית יכלול התייחסות לשני הרבדים הללו יחד. הגישה ההוליסטית יכולה להיות מיושמת גם ברפואה טבעית וגם ברפואה קונבנציונלית – כשמגיע לרופא אדם עם תלונה מסוימת, אפשר לטפל בבעיה שהוא מציג ואפשר לבדוק מה מקור הבעיה ולפתור אותו כדי שהבעיה תיפטר מהשורש שלה.

הרוב המוחלט של הרופאים לא קושר בין הגוף לנפש ולכן, גם אם הרופא יסודי ובודק את מקור הבעיה, הוא בודק את המקור הפיזי שלה בלבד. ולמרות זאת, המערכת הרפואית מצליחה לקשר יותר ויותר בין מצבנו הנפשי למחלות אוטואימוניות, בהן הגוף תוקף את עצמו, ובין מצבים שונים המקושרים לרמות סטרס גבוהות, למשל.

 

רפואה טבעית

היא רפואה שמשתמשת בחומרים טבעיים בלבד. זה יכול להיות טיפולי מגע כמו רפלקסולוגיה, שיאצו וטווינא, זה יכול להיות דיקור, וזה יכול להיות נטילת צמחי מרפא סינים, הומיאופתיה או פרחי באך. רפואה טבעית יכולה להיות הוליסטית אבל אפשר לגשת אליה גם בצורה "מערבית", כלומר לטפל בסימפטום, בכאב המקומי, במקום במערכת כולה, באדם השלם, ובגורם לבעיה.

 

ועכשיו - לתכל‘ס

לא אכנס כאן להמלצות לטווח הארוך, כמו שינוי אורח חיים שבדרך כלל מומלץ ברפואה הטבעית, כי זה באמת לא רלבנטי, או לטיפולי גוף אצל מטפלים מקצועיים, כי אי אפשר לעשות זאת כרגע. אתייחס רק לדברים שאפשר לעשות כאן ועכשיו, ושייכים לרפואה ההוליסטית, הרואה את האדם כמכלול שלם, ומטפלת בהיבט של הגוף והנפש יחד.

 

מיינדפולנס

בעברית מייינדפולנס נקרא גם "קשיבות" או "הקשבה מודעת", והוא עוסק בהפניית תשומת לב מודעת לרגע הנוכחי בו אנו נמצאים ולחוויה שאנו עוברים כרגע. תרגול הקשבה מודעת מלמד אותנו לקבל את עצמנו ואת הסביבה ולהימנע משיפוטיות. הדגש בתרגול הוא על הנשימה, על המחשבות שעוברות בראשנו, על התחושות הפיזיות ועל הרגשות שאנו מרגישים, ומלמד אותנו להיות נוכחים במאה אחוז בסיטואציה במקום לתפקד בצורה אוטומטית. אפשר למצוא ברשת הצעות לתרגול מיינדפולנס עם ילדים ובלי, ואפשר להתחיל עם זה כבר עכשיו. לוקח קצת זמן ותרגול להגיע לתוצאות טובות, אבל זה יהיה נהדר אם זה יהפוך לפעילות משפחתית משותפת שעושים כחלק משגרת היום.

 

דמיון מודרך

דמיון מודרך הוא כלי טיפולי רב עוצמה המדבר ישירות לתת המודע שלנו. העקרון המנחה בדמיון מודרך הוא שתת המודע שלנו לא מבחין בין אמת לדמיון, וכל עוד אנחנו חווים את החוויה מבחינה רגשית, המוח מקבל אותה כאילו היא קרתה באמת. אפשר למצוא באינטרנט תרגילי דמיון מודרך יעודיים להירגעות והפחתת הלחץ, וגם אותם אפשר לעשות עם הילדים או בלעדיהם. היו שנים שאני השכבתי את הילדים שלי לישון עם תרגילי דמיון מודרך שהייתי מעבירה להם לפני השינה.

 

רפלקסולוגיה משפחתית

רפלקסולוגיה היא אחת הדרכים הטובות ביותר להירגע, ואפשר בהחלט לעשות טיפולים אחד לשני בבית. הורים לילדים, ילדים להורים, הורים להורים וילדים לילדים. כמובן שלא מדובר על רפלקסולוגיה לפתרון בעיות שונות אלא להירגעות בלבד אבל העקרון פשוט: "המטופל" שוכב ו"המטפל" יושב מול כפות הרגליים שלו. מושיבים את העקבים בתוך כפות הידיים בצורה תומכת ומחזיקים ככה כמה דקות. בזמן הזה "המטפל" מתרכז ברצון שלו להרגיש את "המטופל", להתחבר אליו ולעשות לו טוב. אחרי שאנחנו מרגישים מחוברים אפשר לעשות עיסוי אינטואיטיבי לכפות הרגליים. זה יכול לקחת חמש דקות וזה יכול להיות שעה. אפשר לעסות את שני כפות הרגליים יחד ואפשר לעבור ביניהם כל כמה דקות. כל עוד אנחנו מחזיקים בכוונה להיטיב לשני הטיפול יהיה נהדר ויהיה לו אפקט מרגיע, גם על המקבל וגם על הנותן.

 

צביעת מנדלות

צביעת מנדלות היא פעילות כמעט מדיטטבית המרגיעה את הגוף והנפש, וההשפעה שלה עלינו גדולה. אפשר למצוא ברשת המון מנדלות לצביעה שאפשר להדפיס, המתאימות לגילאים שונים, והנה עוד פעילות שאפשר לעשות ביחד בזמן הזה.

 

טיפול בפרחי באך

פרחי באך הם תמציות צמחים מאזנות, המעבירות אותנו תהליך לא מודע של איזון והירגעות, מתוך קבלת פרופורציות חדשות על המציאות ולהסתכל עליה מנקודת מסט חדשה ובמצב של היום הם הצלה אמיתית והכרחית. התהליך מנטרל את הפניקה, הלחץ, החרדה והסטרס שמתלווים לחיים שלנו, כרגע ובכלל, ומחזיר לנו את היכולת לישון בשלווה בלילה.

הטיפול בפרחי באך מתאים לכל גיל ויעיל תמיד, כל עוד התמציות נבחרות נכון ובהתאמה אישית. בחירת התמציות משקפת "תמונת מצב" של האדם, והלקיחה של התמציות יוצרת אצלו תהליך התפתחות הדרגתי, בהתאם לבעיה שעלתה או לצורך שיש לו. זה יכול להיות גיוס כוחות נדרשים להתמודדות עם מצבים שונים (כמו בידוד, או מציאות שמשתנה לנו פתאום). זה יכול להיות הפניית משאבים למקומות שאנחנו רוצים להשקיע בהם אבל לא מצליחים מסיבות שונות (כמו מציאת הסבלנות ההורית שלנו למשל). זה יכול להיות חיזוק המערכת החיסונית על ידי שיפור מצבנו הרגשי-נפשי ועוד.

נכון שאינכם יכולים לטפל בעצמכם בעזרת פרחי באך כי כנראה אין לכם ערכת תמציות בבית וזו בוודאי לא השקעה שמומלץ לעשות, אבל בימים אלה אני מציעה שירות של אבחון ובחירת תמציות בשיחה טלפונית קצרה ושליחת הבקבוקים עד הבית ללא תוספת עלות.

 

 

המון בריאות ורוגע!

 

 

על הכותבת:
רביד עטיה,
מטפלת בגישה הוליסטית ברפלקסולוגיה ופרחי באך מזה 20 שנה
אתר   ravid.atia.co.il
הצטרפו אלי לפייסבוק
מוזמנים להתקשר אלי 054-5606790 או להשאיר פרטים כאן ואחזור אליכם בהקדם!

 


עוד באותו נושא

הכל על צניחת עפעפיים מולדת

אי סימטריה קלה בין העיניים אינה נדירה בילודים. לרוב, חוסר הסימטריה תאזן את עצמה בשבועות הראשונים לאחר הלידה.

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?