כמה מכם זוכרים את חווית הלמידה בינקות ובילדות? לא למידה מול הלוח או כשצריך לחקות ולשנן אלא זאת של הילדות המוקדמת ? מהי שיטת פלדנקרייז וכיצד היא מיושמת על תינוקות

" />

כמה מכם זוכרים את חווית הלמידה בינקות ובילדות? לא למידה מול הלוח או כשצריך לחקות ולשנן אלא זאת של הילדות המוקדמת ?

אם תסתכלו על תינוקות תראו מה שנראה כלפי חוץ כמשחק אינסופי: הם מנופפים בידיהם ללא יכולת לתנועה עדינה יותר.אם אתם מקבלים את הרושם כי הם לא שולטים בידיהם וברגליהם, אתם צודקים.לא רק זאת, הם אינם יודעים שידיהם ורגליהם שייכים להם והם צריכים לעבור תהליך ארוך ומורכב של למידה על מנת לחוש ולשייך את הגפיים אליהם ובהדרגה לשלוט בתנועותיהם כרצונם.

אם התינוק היה יכול לספר  מה הוא חווה הוא היה אומר אולי משהו כמו : "משהו קורה אצלי  מאחור ממש לפני שאני  רואה את שני הדברים האלו מתעופפים מול עיניי ". וכך התינוק יוצר קשר בין התחושה לפעולה ולאט מבין שהדברים האלו שמתעופפים מולו ולצדדים שייכים לו  שלו ותוך כדי התנסויות מכוונות רוכש שליטה על תנועת ידיו .

זהו תהליך למידה הרבה יותר קשה מכל למידה מאוחרת יותר בחיים כמו זו בבית הספר או באוניברסיטה – זוהי למעשה הלמידה האורגנית המהווה בסיס ללמידה המאוחרת, ולהתפתחות החשיבה והתפקוד.

תהליכים כאלה קורים ללא הרף בשנות החיים הראשונות כאשר אנו עושים משהו תוך כדי משחק ( למשל כשעוקבים אחר משהו עם מבטנו  אל התקרה ו.. הופ . מתהפכים על הבטן) ואז קורה משהו במקרה  ולאחר מכן מתחילים לחפש את החויה באופן יזום וכך רוכשים שליטה.

למרות שזהו מורכבות התהליך הוא אינו קשה במובן שאולי נדמה לנו, התינוק אינו מאמץ את עצמו באופן מיותר ושאינו יעיל כמו הרבה מבוגרים הלומדים פעולה חדשה, אלא הוא משחק  וחוקר והופך להיות איש מדע אמיתי כשהוא עצמו גם החוקר וגם מושא החקירה.

אגב, נסו להיזכר כמה קשה היה ללמוד לקרוא. צריך לדעת להבחין בין שמאל וימין, למעלה ולמטה ובנוסף לקשור בין העין המסתכלת לאצבע המצביעה על הכתוב והמילול של המילה – מאוד מורכב).

הבעיה היא שכמעט כולנו כבני אדם  לא ממשיכים את תהליך הלמידה הזה ומאבדים קשר עם יכולת הלמידה הטבעית  והקלות והרווחה המלווים אותה. לדעתי יש לכך מספר סיבות : עוצרים אותנו על ידי הגבלת תנועותינו ( אל תרוץ , אל תקפוץ ,שב זקוף ועוד ) על פי מה שמקובל או לא מקובל בתרבות שלנו ועל פי הפחדים והאיסורים הנובעים מן ההיסטוריה האישית של אלו המגדלים אותנו. נזיפות על מעשים טבעיים שלנו כילדים גורמות לעצירה של הספונטאניות והמשחק שהם הבסיס להמשך התפתחות ולמידה תקינות.

בהדרגה אנו מפסיקים לחפש דרכים חדשות לנוע ולפעול ומשתמשים באותן מספר תבניות פעולה  ותנועה ברוב המצבים בחיים.

סיבה נוספת לעצירה או האטה בהתפתחות קשורה לאופן בו המוח עובד, לומד ומתפקד.תפקיד המוח הוא ליצור סדר מתוך חוסר הסדר שאנו תופסים בעולם ובתוך כך למצוא היגיון בתוך חוסר ההיגיון.כך שאנו יכולים ללמוד לשלוט ולשכלל את עצמנו ולהפעיל את סביבתנו על פי צרכינו ולהתאים עצמנו אליה בו בזמן. הבעיה היא שהתכונה העיקרית והחשובה של המוח האנושי –הגמישות, היא גם זו המביאה אותנו להתקשח ולהפסיק ללמוד.כשאנחנו תינוקות מוחנו מסוגל ללמוד למשל את כל אחת מהשפות והניבים המדוברים בעולמנו אבל בהדרגה הגמישות הזו גם מחייבת סינון של כל  האפשרויות למעט זו של השפה אותה אנו שומעים סביבנו. לאחר מכן מגיל מסוים כל שפה נוספת לעולם לא תוכל להיות חלק מהחוויה הבסיסית שלנו ולעולם תהיה שפה שנייה. בצורה דומה אנו גם מוותרים על דרכי תנועה שונות ובהדרגה מתקבעים על אופן תנועה מסוים עד כדי  כך שאנו מוציאים מהרפרטואר אופני תנועה ואיכויות פעולה ותפקוד אחרות.  

למזלנו, למוח ולכן לאדם  יש גם היכולת המופלאה  לחדש את תהליך הלמידה בכל גיל. והדבר ברור יותר בינקות ובילדות. תינוקות וילדים עם בעיות התפתחותיות ומוטוריות או עם עיכוב תנועתי או נוירולוגי, בעבודה מתאימה  משפרים את עצמם וממשיכים ללמוד למרות הבעיות ומתפתחים למלוא הפוטנציאל שלהם .

 

מהי שיטת פלדנקרייז וכיצד היא מיושמת על תינוקות

שיטת פלדנקרייז משתמשת בתנועה שהיא הבסיס לחיים שלנו,כאמצעי לשיפור התפקוד התנועתי החושי הרגשי והקוגניטיבי של הילד. השיטה מתחקה אחר תהליכי הלמידה של התינוק והפונקציות הנלמדות במהלך הינקות והילדות והקשר של כל אלו ליכולותינו להתנועע ולתפקד כיום בקלות ובהנאה ולהפוך את הבלתי אפשרי והקשה לנוח ונעים לעשות.

העבודה עם הילד תעשה על גבי מיטת טיפולים או מזרן כשהמורה מניע אותו בצורות מסוימות ומגרה את מערכת העצבים  שלו להמשיך ולהתפתח באופן הטוב ביותר.השיעורים מועברים באווירה משחקית ולא שיפוטית כך שהילד חש בטוח לגלות את יכולותיו ולפתחן .

בעיות קלות יחסית של עיכוב תנועתי או בעיות קשות מאוד כמו שיתוק מוחין, פגיעות נוירולוגיות,אוטיזם,עקמת השדרה ועוד,נפתרות לחלוטין או מוקלות באופן יחסי בעבודה העדינה והעוצמתית של השיטה. כשמחברים את דרך החשיבה והעבודה של שיטת פלדנקרייז אל היכולת המופלאה שלנו ללמוד ולהשתנות בכל גיל אנו מגלים חיבור מופלא שעוזר לנו להגיע אל ולמצות את המיטב שבנו .

 

על הכותב:
איתן לרנר
טבע התנועה
טלפון: 077-7007363 | 052-8321780
http://www.metaplim.co.il/a.asp?b=926

 

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?