תינוק מתחיל ללכת בסביבות גיל 14 חודשים. מבחינה רגשית שלב זה מסמל את עצמאותו, הוא יכול ללכת כמונו "המבוגרים" ולהשיג את מבוקשו

תינוק מתחיל ללכת בסביבות גיל 14 חודשים. מבחינה רגשית שלב זה מסמל את עצמאותו, הוא יכול ללכת כמונו "המבוגרים" ולהשיג את מבוקשו.

בסביבות גיל שנה תינוקות גם מתחילים להצביע על דברים, לג‘ברש ולתקשר עם הסביבה בכל מיני אופנים- משחקים, מניפולציות שונות ועוד, למעשה התינוק לומד כל יום מילים חדשות גם אם איננו יודע לומר אותן. התינוק חוקר בהתמדה את סביבתו, מבין את כוח המשיכה בכך שמפיל חפץ ורוצה שירימו לו אותו, מתחיל לאט לאט לקטלג את סביבתו.

מבחינה פיסיולוגית, לאחר שהתינוק כבר עמד מספר חודשים ולמד לייצב את עצמו, מעיז לעזוב את הידיים ולעמוד לבד,  יתחיל לעשות את צעדיו הראשונים. בתחילה נראה כי הולך עם ידיו בצדדים כמקשה אחת (בינתיים מעבד נתונים ), לאחר מכן יתחיל לשכלל את הליכתו, עד למצב שיוכל להחזיק חפץ ביד אחת, להסתובב בזמן הליכה ולהעמד ללא עזרה.

תינוקות בתחילת דרכם בהליכה, עוד יזחלו מידי פעם, כי נראה להם שאופציה זו זריזה יותר מהליכה, עד שלאט לאט יזנחו את הזחילה ויעדיפו רק ללכת.

תינוק "קומנדו" – קודם ינסה, יתרסק, "ירוץ" קדימה כשגופו קצת נוטה לפנים ויפול עד שילמד. מכיוון שהולכים קצת כפופים ילכו בעיקר ישר ופחות לצדדים.

אלה תינוקות שנמצאים יותר בפיזי ופחות קשובים לסביבה, כי הם נמצאים במצב "השרדותי" – לא ליפול.

ילדים "פרפקציוניסטיים"- קודם יעמדו, ילכו סביב חפצים 2-4 חודשים ורק כשירגישו מוכנים ילכו, הם לא "יסכנו" את עצמם לפני כן. ילדים אלה פנויים הרבה יותר לחוש לקלוט ולהגיב לסביבתם.

על מה יש לשים לב אצל תינוקות שמתמהמהים ללכת ?

  • מערכת שיווי משקל – לתינוקות עם בעייה של נוזלים באוזניים יש קושי להתייצב מפני שישנה פגיעה במערכת שיווי משקל, יש להיוועץ עם רופא או לשקול טיפול ברפואה משלימה כמו הומאופתיה, דיקור וכד‘.
  • ראייה – עין עצלה, תינוק שנוטה ליפול לצד מסוים, יש לערוך בדיקת ראייה, לוודא שלא מדובר בעין עצלה.
  • בעייה בהפרדות – על מנת שתינוק יוכל ללכת באופן חלק ונוח הוא צריך לדעת להפריד את 2 רגליו ואת פלג גופו העליון מהתחתון, לדעת ללכת ולסובב אתה ראש כשקוראים לו. במידה ולתינוק יש בעייה בהפרדות יהיה לו קשה לבצע את הפעולות הללו ונרצה לעזור לו בתרגול הפרדות של חלקי הגוף.

איך נעודד הליכה ?

  • כשהתינוק עומד ואוחז בחפץ, אפשר להפריח לו בועות סבון באלכסון אחורה, על מנת שיבצע רוטציה.
  • כשאוחזים ביד התינוק, להוליך אותו על משטחים שונים, לא יציבים, מה שיעזור לו לפתח תחושה ויציבות בכף הרגל.
  • לזרוק בלון ולתת לו לבעוט, לאחר שהראנו לו בעצמנו איך בועטים.
  • לתת לתינוק ללכת בין 2 טורים של כיסאות על מנת שתהיה לו תמיכה.

 

על הכותבת:
הדר בר יוסף
מאבחנת ומטפלת בשיטת ורדי
מנחת סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות, מדריכת הכנה ללידה
052-5518944


עוד באותו נושא

אנטי-אנטיביוטיקה

מתן אנטיביוטיקה לילדים - האם זה טוב?

עלבון לא בא בחשבון

ספר ילדים חדש ומיוחד שנועד לילדים וגם להוריהם ומעביר בסיפור קולח מתובל בהומור, כל מה שצריך לדעת על תחושת העלבון וכיצד לנהל את הרגשות שלנו... 

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?