כעסים והתפרצויות זעם

חלק מהילדים בעלי ADHD לעיתים נוטים להתפרץ התפרצויות זעם. הם לא בוחרים בדרך זו. הסיבה לכך נעוצה בנוירולוגיה איתה נולדו ולכן ההתמודדות שלהם עם כעס קשה פי כמה מהתמודדות של ילדים אחרים. להלן הסבר לגורמים המביאים להתפרצות כעס (לקוח מספר התשובות להפרעת קשב - דר' אדואר מ. האלוול ודר' ג'ון ג' רייטי).

  1. קשר בין הפרעת קשב לתוקפנות.- השילוב בין רגשות ודחפים עזים עם אימפולסיביות (הצורך בכאן ועכשיו, ללא שיפוט מוקדם) גורם לכך שהם מתפוצצים ישר לתוך התרחשות.
  2. קיצוניות נובעת מאי עקביות של הקשב .  מובילה לתוקפנות בגלל מספר סיבות:
    א. נוקשות וחוסר נכונות לוותר .
    ב. נטייה ליטול סיכונים בגלל קושי לחזות ולשפוט את תוצאות המעשים.
    ג. קריאת תיגר על סמכות.
    ד. חוסר סבלנות שגורם לחיפוש בלתי נלאה אחר החדש והתעלמות  מהמציאות של כאן ועכשיו.
    ה. קושי בקריאה ופירוש אותות חברתיים וסביבתיים(שפת גוף, טון דיבור, הבעות פנים).

 

אנטומיה של תוקפנות שמועצמת בגלל אפיוני הפרעת קשב :

א.      שלב עיבוד הארוע- התפיסה:
1. בכל ארוע אנחנו קולטים בעזרת חושינו חלק מהמידע,  את השאר נשלים בעזרת חיזוי.
2.  ADHD יקלטו פחות מידע בגלל הקושי לרכז קשב לאורך זמן, לכן יוסיפו יותר ציפיות ופרשנות שיובילו  לאי דיוקים וטעויות  בהבנת האירועים.

ב.       הערכה של התשומה:
1.  משווים את המידע מהסיטואציה לניסיון העבר ועל סמך כך מאפיינים את הסיטואציה.
2.  הסתמכות על התנסויות קודמות גורמת לרבים לטעות בחיזוי , אך לבעלי ADHD, בגלל ריבוי בהתנסויות בהם חוו אשמה ומעגל כישלון , יש יותר סיכוי לטעות בחיזויים ועיבוד הנתונים ולפעול מתוך תסכול.

ג.        שיפוט:
1. שלב להערכת המציאות -טוב, רע או ניטרלי.
2.  ADHD לא "מבזבז" זמן על חשיבה ושיפוט, השיפוט מתרחש סימולטני עם הרגש והתגובה,  והתוצאה היא- העדר בלמים, שיפוט בשחור לבן, פרשנות שהכל נגדו, כתוצאה מכך משתחררים רגשות עזים  שמביאים לפעולה ללא מחשבה על תוצאות אפשרויות.

ד.       דיבור פנימי לשם בניית תובנות:
1.  שלב בו אדם מגבש את ההבנות שלו כדי להפוך את הארוע ללמידה להבא.
2.  ADHD לא עוצרים ומייד מתמודדים עם המצב הבא. הסיטואציה לא מתמזגת בניסיונותיהם. ובפעם הבאה במצב דומה תגובתם תהייה שוב לא בוגרת ותוקפנית.

 

הבאתי מאמר זה במטרה לידע לקושי הבסיסי איתו נולדו הילדים אך לא כדי לייאש... כי - יש מה לעשות! בהסתמך על מחקרים שמצביעים על גמישותו של המוח , ניתן על ידי אימון להתמודדות עם מאפייני קשב וריכוז ליצור הרגלים ותבניות חדשות שיהוו קביים: 

ובינתיים מה ניתן לעשות בבית/בכיתה:

  1. לאור התובנות, להשתדל בעת התפוצצות להשאר רגועים ולא להכנס למצב "השרדותי" הילד והמצב זקוקים לפעולה שקולה. זיכרו כל ההתנהגויות שיוצאות ממנו ברגע זה – קללות, מכות, עלבונות, הם לא בשליטה...  אל תעלבו , תנו לדברים לצאת (כמובן שאם הוא מסכן את עצמו או אחרים דאגו שיהיה במקום מוגן) ורק אחרי שירגע דברו איתו. אחרי התפוצצות הוא חסר כוחות ונורא מצטער ומתבייש, סייעו לו להבין מה קרה לו.
  2. חשוב לאמן ולהעשיר את יכולת הדיבור הפנימית, לפתח אלטרנטיבות להתמודדות. כי כעס הוא רגש בעייתי לכולם ומיוחד לבעלי ADHD . נסו לפתח איתו שיחות בנושאים שונים שמעניינים אותו- סרטים , ספרים, משחקים, שבהם תוכלו להעביר את המסרים החשובים - לא להשאר בראייה של שחור ולבן אלא לראות גוונים, החשיבות של ראייה קדימה וצפייה של תוצאות, קריאת שפה בלתי מילולית, שיפוט של סיטואציה ובניית תובנות והליכה לאורכן.
  3. על ידי מעקב לאורך זמן נסו לזהות מצבים שחוזרים על עצמם ומהווים טריגר לכעס, לשוחח איתו ולהעלות אותם למודעות ולחשוב ביחד מה ניתן לעשות כדי להתמודד אחרת.

 

בהצלחה ואשמח לקבל תגובות ...

 

על הכותבת:
שרה אליהו,
מאמנת מומחית להתמודדות עם מאפייני קשב וריכוז
דוא"ל: coachingu@live.com
טלפון: 052-3491825

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?