כיצד יכולה שיטת פלדנקרייז לעזור בנשיאת תיק בית הספר?

מבט קצר על ילדים הנושאים את תיקם אל בית הספר או ממנו מבהיר לנו במהרה שרוב הילדים ו/או הוריהם לא מביאים כלל את תשומת לבם לדרך שבה הצאצא מעמיס על עצמו כל יום את ספריו ומחברותיו. לילדים צעירים, בגילאי כיתות א' ב' ג', אין בדרך כלל סימנים מובהקים של שינויים לאורך עמוד השדרה כמו עקמת, קיפוזיס או תופעות חוסר יציבה אחרות, ולכן לא מייחסים חשיבות לנושא זה. כאן הטעות. דווקא בשנים הללו שעצמות השלד של הילד עדיין רכות יחסית וצומחות, נכתבות דרכי הפעולה, נקבעת רמת המודעות ומתפתחת יכולת התושייה. כבר בשנים האלו חלים שינויים קלים אבל משמעותיים לאורך עמוד השדרה הקובעים את התפתחות השלד בשנות הנערות.

להלן נתונים למשקל המומלץ לתיק בית הספר:

  1. במצב ריק משקל התיק לא אמור לעלות על 1200 ג'.
  2. התיק המלא לא אמור לעלות על 12.5% ממשקל הילד. עבור ילד השוקל 25 ק''ג, כובד התיק עד 3.125 ק''ג. (נכון, קשה להישאר בגבולות האלה, אבל לא בלתי אפשרי)

המלצות על פי עקרונות שיטת פלדנקרייז לנשיאת התיק:

  1. להעמיס את הכובד של התכנים של התיק באופן מאוזן.
    בקבוק מים שנמצא בצד אחד של התיק צריך איזון בצד השני.
    חפצים בתוך התיק המטלטלים בצורה חופשית עלולים לגרום לחוסר איזון.
  2. התיק אמור להיות מהכתפיים עד לעצם העצה (Sacrum).
    לשים לב שאין הגבלה של תנועות הראש. זהו רכיב חשוב לבטיחות הילד בתחבורה.
    הקצה התחתון לא אמור להיכנס אל תוך הגב התחתון, פן יגרום ללורדוזה (קיעור מודגש).
  3. התיק צריך להיות צמוד לגב, קרוב למרכז הכובד של הגוף, כדי שהוא לא ישמש כמנוף לחוליות עמוד השדרה.
    להתאים את רצועות התיק לפי אורך הגב של הילד, רצוי שהרצועות תהינה ברוחב של 4 ס''מ, עם אפשרות התאמה באופן חלק וקל.
  4. צריך לשאת את התיק על שתי הכתפיים. אומנם בקרב הילדים זה נחשב "קול" לשים את התיק רק מעבר לכתף אחת, אבל נשיאת התיק בדרך הזאת מביאה איתה שינויים משמעותיים
    א) בהרגלי ההליכה: הארכת השלב שכף הרגל נמצאת על הקרקע באופן חד צדדי וצריכה גבוהה יותר של אנרגיה למציאת שיווי משקל.
    ב) ליציבת הגב: התכופפות של הגו קדימה ועקמת (Scoliosis).
  5. גרירת תיק הטרולי הינה פיתרון טוב כל עוד הילד לא מבצע אותה תמיד באותה דרך. חשוב לגוון, אחרת גם הדרך הזאת עלולה לגרום לנזקים במפרק הכתף וליתר מאמץ במרפק ובפרק היד. מומלץ להחליף מדי פעם את אחיזת הידית בתוך היד בין פרונאציה (כף היד פונה אחורה)

    לבין סופינאציה (כף היד פונה קדימה)

     ולהחליף בין שתי הידיים.

לפניכם שני תהליכים קצרים על פי שיטת פלדנקרייז המשכללים את תנועות חגורת הכתפיים, ומחזקים את שרירי הגו, הבטן והגב, והמטפחים את היכולת של הגוף להתמודד עם משא. תיקחו מזרן התעמלות ותבצעו יחד עם ילדיכם את התנועות האלה:

תהליך בשכיבה על הבטן:

  1. לשכב לרגע על הגב עם רגליים בפישוק כרוחב האגן, הידיים לאורך הגוף, לא צמוד אליו, ולחוש את המגע של שתי השכמות (החלק האחורי של הכתפיים) עם הקרקע. להתגלגל לשכיבה על הבטן, להפנות את הפנים לצד שנוח, רגליים עדיין בפישוק, לשלב את אצבעות שתי הידיים על האוזן שאל התקרה, המרפקים על הרצפה. להרים ולהוריד מספר פעמים את המרפק שמול הפנים. לחוש את התנועה הזאת בכתף. להישאר עם המרפק מורם ולצייר איתו מעגל בקיר מצדכם כאילו הוא היה מכחול. לשתף את בית החזה ולנשום באופן שוטף. לעשות מספר מעגלים בכיוון השני. לנוח מעט.
  2. להרים את המרפק השני שמאחורי הראש. יכול להיות שהוא מתרומם פחות בקלות, לא להפעיל כוח, אלא לרכך את התנועה בכתף. מספר פעמים להרים ולהוריד את המרפק. תחשבו שיש עכשיו הצבע האהוב עליכם בשפיץ של המרפק הזה ואתם צובעים בקיר מעגל עם פס עבה. לאט, לנשום, לעשות את המעגל באמת עגול. לצייר את המעגל גם בכיוון השני. לנוח מעט.
  3. להפנות את הפנים לצד השני, להרים ולהוריד אותו מרפק שהרמתם כעת. זה נעשה כבר הרבה יותר קל. עוד פעם לעבור דרך המעגל שציירתם בקיר. לאט ועם מינימום מאמץ. הניחו למרפק הזה. תחשבו על צבע אחר, ותתחילו עם המרפק השני שמאחורי הראש לצייר מעגל בקיר שמאחורי הראש. אפשר להפוך את הכיוון. מעט לנוח בשכיבה על הבטן.
  4. להפנות את הפנים שוב לצד שנוח יותר, להרים את שני המרפקים מן הקרקע, כאילו הייתם פרפר שכעת יצא מן הפקעת, והייתם צריכים לבדוק את הכנפיים שלכם. מעט להרים ולהורידם. תנועה קלה בכתפיים. להפנות את הפנים לצד השני ולהמשיך לנפנף את הכנפיים שלכם. קצת לנוח.
  5. לקבל אוויר ובנשיפה להרים את שני המרפקים יחד עם הראש, להוריד אותם ושוב לקבל אוויר. תחושו איך נשענים על הבטן. אפשר להבליט את הבטן לפנים אל תוך הקרקע והראש יתרומם יותר בקלות. להפנות את הראש לצד השני ולהמשיך לעשות זאת ואולי תגלו שכבר לא משנה לאיזה צד הפנים פונות. עכשיו אפשר לשחק יותר. להרים את הראש, להישאר עם המרפקים ועם הראש מורם ולטייל לאורך הרצפה ימינה ושמאלה, כאילו עמוד השדרה שלכם היה קפיץ והגב נע מצד לצד. מעט לנוח.
  6. להתגלגל לשכיבה על הגב ולחוש במה המגע עם הרצפה אחרת מאשר בתחילת התהליך הזה.
  7. להתגלגל דרך הצד ובספיראלה לקום לעמידה, לקחת את התיק ולחוש האם הוא פחות מכתיב לכם את הארגון של הכתפיים.

תהליך בשכיבה על הגב:

  1. בשכיבה על הגב הרגליים בפישוק כרוחב האגן, הידיים לאורך הגוף, לא צמוד אליו, לחוש את הנשימה, את המגע של הגב עם הרצפה ואת הכובד של הכתפיים. להעמיד את שתי הרגליים בפישוק כרוחב האגן. לשלב את שתי הידיים אחורי הראש, לשאוף אוויר, עם הנשיפה להרים את הראש ולכוון את שני המרפקים לפנים לכיוון הברכיים. להוריד את הראש, לפרוש את המרפקים ולקבל אוויר. תחושו איך בית החזה שלכם מתמלא עם אוויר. לחזור על זה מספר פעמים.
  2. להרים את הראש בדרך הזאת, הפעם להרים את רגל שמאל ולכוון את מרפק ימין לברך שמאל. לאחר מכן באלכסון השני.
  3. להרים את הראש בדרך הזאת ואת שתי כפות הרגליים ולהתקפל כאילו הייתם רוצים להיות עובר, ולהוריד את כפות הרגליים ואת הראש ולתת לגב להשתרע על הרצפה. התאימו את הנשימה לתנועות האלה. מעט לנוח.
  4. להרים בדרך הזאת את הראש ואת כפות הרגליים, להישאר כך מקופלים, לנשום היטב, לתת לברכיים לנוע ימינה ושמאלה מבלי לאבד את שיווי משקל. לנוח.
  5. להשאיר את כפות הרגליים על הקרקע, להרים את הראש, שני המרפקים לפנים. עכשיו יש לכם שני פנסים בשני השפיצים של המרפקים ואתם מאירים בצורה מעגלית את הסביבה כאילו רציתם לראות איפה אתם נמצאים . אחרי מספר תנועות לנוח מעט. לחזור על זה בכיוון השני.
  6. להתגלגל דרך הצד ולקום לעמידה, ללכת עם התיק, להקשיב לנשימה ולאופן ההליכה. 

בתנועות אלו חשוב "איך" לבצע אותם, פחות "כמה". לכן נתון להערכתכם כמה פעמים לחזור עליהן בהתאם ליכולת של הילד.

המלצות להורדת כובד/משא התיק:

  1. להביא כל יום אך ורק את החומרים הנדרשים לאותו יום.
  2. להוציא כל שבוע דפי עבודה שאינם בשימוש יותר.
  3. ספרים או מחברות כבדים להשאיר בבית הספר.
  4. לא להביא מכשירים אלקטרוניים לבית הספר (ווקמן, MP3/MP4, Gameboy וכו)
  5. לתת לילד ארוחת בוקר בעלת ערך תזונתי בבית, כדי שלא יהיה צורך בארוחה גדולה בבית הספר.

הורידו משקל מתיק בית הספר והילד יענה לכם בחיוך.

 

על הכותב:        
אביה דוד,
מורה מוסמכת בשיטת פלדנקרייז


עוד באותו נושא

חבר, אבל אחר: חשיבות השילוב במסגרות החינוכיות

לאחרונה אנחנו נחשפים יותר ויותר לפעילויות וקמפיינים שמטרתם לשלב אנשים עם מוגבלויות בחברה. פרסומות...

תיק גן לקטנטנים

בשווקים השונים קיים מגוון רחב של תיקי גן ממותגים כמו הלו קיטי ומיקי מאוס, לצד תיקים בדמות חיות ותיקי תלת מימד

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?