האם לידה חייבת להיות בעצב? האם לידה חייבת להיות כואבת ברמות בלתי נסבלות?

דרכים יעילות להתמודדות עם כאב בלידה

כאב הלידה הוא נושא שדובר עליו רבות מאז ימי שחר ההיסטוריה.

כבר בתורה הוזכר המשפט "בעצב תלדי בנים".

האם זהו הכרח המציאות? האם לידה חייבת להיות בעצב? האם לידה חייבת להיות כואבת ברמות שאינן נסבלות לבת אנוש?

התשובה היא חד משמעית לא. לידה לא חייבת להיות כזאת. נהפוך הוא. לידה יכולה וצריכה להיות חוויה טובה וחיובית ליולדת, למלווים שלה, וגם ─ לא פחות חשוב ─ לרך הנולד. זוהי בכל זאת חווית הלידה גם שלו.

 

בימי קדם נשים היו יולדות באופן טבעי לגמרי, ללא אפידורל וללא משככי כאבים, ומצליחות ללדת לידות קלות הרבה יותר מאשר הלידות שאנו נתקלים בהן כיום.

כמובן הרפואה מביאה עימה דברים מבורכים, שנועדו לטפל במקרים קיצוניים וחריגים שבהם אין אפשרות אחרת מלבד פעולה רפואית, במטרה להציל חיי אדם.

יחד עם זאת, הגענו למצב בחברה המערבית של ימינו, שהרפואה היא לרוב השולטת בתהליך הלידה ולא האישה היולדת. זה נשמע אבסורד אבל זה במקרים רבים אכן המצב.

 

לאורך 17 השנים האחרונות בהן ליוויתי אין ספור לידות, נתקלתי גם בלידות "אחרות".

גיליתי שעם ידע מתאים, הכנה פיזית והכנה מנטלית מתאימה, אישה בהחלט יכולה שתהיה לה חווית לידה טובה וחיובית, ללא טראומה ועם יכולת די טובה להתמודד עם הכאב של הצירים ושל הלידה.

גם אם אישה בוחרת לקחת אפידורל, עדיין עליה לעבור כברת דרך לא קטנה של התמודדות עם כאב הצירים לפני שתוכל לקבל את האפידורל הנכסף. נשים רבות, במיוחד בלידה ראשונה, מופתעות שלוקח להן הרבה זמן להגיע לפתיחה שמאפשרת קבלת אפידורל. האכזבה להגיע למיון יולדות אחרי כמה וכמה שעות של צירים בבית, ולגלות שאת רק בפתיחה 1, היא גדולה מהצפוי ועלולה לגרום למורת רוח גדולה ואף לעצירת תהליך הלידה.

 

אז איך הופכים את חווית הלידה לטובה יותר ואת יכולת ההתמודדות עם הצירים לגבוהה יותר?

הצעד הראשון הוא להבין ולקחת בחשבון שלידה לוקחת זמן, בפרט לידה ראשונה. ברגע שאנחנו מוכנות לזה נפשית, שאין מה למהר לשום מקום מהרגע שהתחיל הציר הראשון, זה יעזור לנו מאוד לשחרר יותר את הגוף ואת הנפש, ויקל עלינו את ההתמודדות עם הצירים. מעצם זה שנקבל את הצירים בברכה ונדע שהם פה לארח לנו לחברה לפחות ל-10-20 שעות הקרובות, זה כבר יקל עלינו את ההתמודדות.

ברמה הפיזית, כדי להפחית משמעותית את רמת הכאב וכדי להפוך את הצירים להרבה יותר יעילים, הדבר הכי חשוב הוא להרפות את הגוף. ככל שגופך יהיה רפוי יותר, כך תהיה לרחם יותר אנרגיה זמינה עבור כיווץ שרירי הרחם. הכיווץ הזה של שרירי הרחם שכל מטרתו היא לדחוף את העובר למטה לכיוון היציאה, נקרא ציר.

 

ככל שאישה מצליחה להרפות יותר את הגוף בזמן ציר, כך הציר יהיה ארוך יותר, יעיל יותר והרבה פחות כואב. זה יכאב, אבל הרבה פחות.

אני מצאתי כמה עזרים חיצוניים שמאוד עוזרים לאישה בזמן לידה להרפות את הגוף. כמובן שנשימות קלאסיות כמו ביוגה בשילוב עם שינויי תנוחה לעיתים קרובות יסייעו מאוד ביכולת של האישה להתמודד עם הכאב. יחד עם זאת זה לא תמיד מספיק. הנשימה צריכה להיות מאוד עמוקה (עדיף לשאוף דרך האף), וחשוב מאוד להוציא אוויר לאט לאט דרך הפה, אפשר גם באמצעות קולות נמוכים.

בשעת הנשיפה הרבה יותר קל להרפות את הגוף.

 

אם את בכל זאת רוצה להיעזר בעוד משהו חיצוני שיעזור לך להקל משמעותית על כאב הצירים, הרי לך 3 כלים עוצמתיים שגיליתי מאוד יעילים במהלך השנים:

 

1. שימוש במים - מקלחת/אמבטיה

כשאישה נכנסת למים, בין אם עומדת תחת זרם של מקלחת או נכנסת לתוך אמבטיה או בריכה, הגוף שלה באופן אוטומטי יהיה הרבה יותר רפוי. במיוחד אם מדובר במים חמים או חמימים. הגוף שלנו מרפה הרבה יותר טוב בתוך מים. אין ספק בכלל. לכן נשים רבות בוחרות לבלות את הצירים שלהן בתוך המקלחת. גם בחדר לידה או במיון יולדות זה לפעמים אפשרי. יש בתי חולים שמספקים ליולדת מוניטור נייד שאפשר להיכנס איתו למקלחת, ויש בתי חולים שאף מאפשרים לידה בתוך המים, בבריכת לידה המיועדת לכך. זאת אחת הסיבות שאני מאוד אוהבת לטפל בנשים בהריון בטיפולי מים מפנקים בשם וואטסו (קיצור של WATER-SHIATSU), כי הם מתבצעים בבריכה חמימה ומאפשרים לאישה ללמוד ברמה החווייתית איך להרפות את גופה, מה שמאוד עוזר לה להצליח לעשות זאת ברגע האמת, בלידה עצמה.

 

2. מכשיר פלאי בשם פרפקט מאמא טנס

זהו מכשיר מאוד פשוט אך מאוד גאוני. הוא מפחית את כאבי הצירים ב-40-60%, על ידי זרמים חשמליים עדינים שנשלחים לאיזור צידי עמוד השדרה של האישה, ובכך מאלחשים את תחושת הכאב. השימוש המקורי של סוג זה של מכשירים נועד לכאבי גב, אך מניסיוני עדיף להשקיע מעט יותר ולרכוש מכשיר המיועד ללידה ולא לשימושים אחרים. אני גיליתי לאחרונה את מכשיר הפרפקט מאמא טנס של חברת מ.ד.ס פארם, שמביא תוצאות הרבה יותר טובות של הפחתת כאב הצירים בלידה כולל שלב הלחיצות, והופך את חווית השימוש להרבה יותר נוחה וקלה לתיפעול, בפרט שמדובר באישה במהלך צירים כואבים, שלא ממש זמינה להתחיל לתפעל מכשירים שאינם מיועדים ללידה.

למידע נוסף על מכשיר הפרפקט מאמא טנס: https://bit.ly/3zduNzg

 

3. מכשיר פלאי נוסף בשם קלמיגו

נושא הנשימות בזמן לידה הוא קריטי להתמודדות עם כאב הצירים. יחד עם זאת הרבה נשים בשלב מסויים של הלידה מוצאות שנהיה להן הרבה יותר קשה לנשום בגלל עוצמת הכאב. בנוסף, יש נשים שעלולות להיכנס להתקף חרדה בזמן לידה, בפרט בשלבים המתקדמים יותר של הלידה, בפרט במקרים שהאפידורל מתמהמה מלהגיע או אם הן מגלות שההתמודדות עם הכאב קשה יותר ממה שציפו.

במקרים כאלה גיליתי מכשיר בשם קלמיגו שממש מציל את המצב. הקלמיגו פותח לטיפול בהתקפי חרדה ללא תרופות, ונמצא יעיל ביותר לשימוש גם במהלך לידה. הוא מאלץ את האישה לנשום ונותן לה פידבק באופן מיוחד באמצעות טכנולוגיה שנקראת ביופידבק נשימתי, ומשלב בתוכו ריחות עדינים של שמנים אתריים מאוד מרגיעים. אישה יכולה להשתמש במכשיר הן בזמן הצירים והן בין הצירים כדי לייצר את ההורמונים הנכונים שתורמים לשיכוך כאבים טבעי ולהתקדמות טובה ומהירה של הלידה.

לנשים שסובלות מפחדים ובחרדות כבר במהלך ההריון אני ממליצה בחום לרכוש את הקלמיגו ולהפוך אותו לחלק משגרת היום יום שלהן. סטרס בהריון מזיק מאוד לאישה ולעובר שלה, ולכן כמו שמתחיל כל ספר בישול לאישה בהריון: "קודם כל תירגעי!".

למידע נוסף על מכשיר הקלמיגו: https://bit.ly/353JbfA

 

לסיכום, כדי שתהיה לכן חווית לידה טובה וחיובית, שימרו על עצמכן כמה שיותר רגועות בהריון ולקראת הלידה. בלידה עצמה עשו הכל כדי להרפות את הגוף עד כמה שאפשר, כדי ליצור צירים יעילים יותר ופחות כואבים. הגיעי ללידה עם שק כלים כמה שיותר נרחב, כי את לא יודעת מה הדבר שהכי יסייע לך ברגע האמת.

 

 

בברכת לידה טובה ובריאה וידיים מלאות!

 

 

על הכותבת
שקדיה ביקמן,
דולה ומדריכת הכנה ללידה מעל 16 שנה
ומטפלת בטיפולי מים עם התמחות לנשים בהריון

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?