מצבים שונים עשויים לגרום לילדים לחוש פחד. אבל כשהפחד חזק והופך לחרדה יומיומית שמפריעה בתפקוד, על ההורים למצוא את הדרך לעזור. איך עושים את זה?

טיפול בחרדות אצל ילדים: כך תעשו את זה נכון

חרדה היא סיטואציה נפוצה שמתבטאת בשינויים בהתנהגות או בתגובות רגשיות למצבים שונים, בעיקר כשהילד פוחד מפני משהו שעלול לקרות לו או לסביבה שלו. החרדה והלחץ נועדו להגן עלינו מפני סכנות ולעורר בנו תחושת פחד ותגובה מיידית לצורך הישרדות, אבל החרדה הופכת למטרד של ממש כשהיא מופיעה במצבים יומיומיים רגילים שלא מצריכים אינסטינקטים הישרדותיים.

חרדה יכולה להתבטא בסימפטומים נפשיים כמו אי שקט, פחד וחשש, וגם בתגובות פיזיות כמו הזעה מוגברת, רעידות, נשימה מהירה ועד למצבי סחרחורות והתעלפויות. כל אחד חווה את החרדה באופן אחר ואינדיווידואלי, בזמנים אחרים ובעוצמה שונה.

 

יהיה מקור החרדה אשר יהיה, קיימות כמה דרכים להתמודדות וטיפול במקרי חרדות אצל ילדים, וכדאי להכיר אותן ולהתאים אותן לכל ילד בהתאם למצבו ולרקע שלו, וגם למקור החרדה והלחץ. כדאי לזכור שלפני דרכי הטיפול, יש לאבחן את הבעיה או את מקור החרדה באמצעות אנשי מקצוע מומחים בתחום כדי להתאים לילד וגם להורים את תוכנית הטיפול הטובה ביותר.

 

הכירו את טיפול CBT

טיפול CBT מיועד לטיפול בחרדות אצל ילדים, ומטרתו להבין את דרך החשיבה וההתנהגות של הילד והקשר ההדוק בין אלו לבין התנהגותו, תוך איתור דפוסים בחשיבה ובהתנהגות שמונעים מן הילד להתמודד עם הקושי הרגשי. טיפול CBT לילדים יכול לסייע בהתמודדות עם הבעיה, והוא מורכב מכמה מרכיבים:

הטיפול מתחיל באיתור המחשבות השליליות שמונעות מהילד התמודדות יעילה. לאחר האיתור שלהן, מתבצעת חשיפה של הילד לסיטואציה שמהווה את מקור החרדה, ע"י אנשי המקצוע המטפלים, באופן מבוקר והדרגתי. הטיפול ממשיך בפיתוח יכולות התמודדות של הילד עם הסיטואציות או מקורות החרדה וגם כולל הדרכה והסברה לסביבה הסובבת את הילד, לטובת יישור קו עם הטיפול וגם להתמודדות יעילה עם מקורות החרדה יחד עם הילד. טיפול CBT הוא טיפול מומלץ בתחום ומבוסס על מחקרים שהוכיחו את יעילותו, בשילוב ניסיון מקצועי של המטפל.

 

הכירו את הסימפטומים ואת דרכי ההתמודדות

כחלק מההתמודדות עם המצב, יש לבצע היכרות מקיפה של ההורים עם תגובות אפשריות של הילד במצבים מסוימים, ואיך להתמודד איתן כדי למנוע החמרה במצב. למשל, אם הילד מגיב בכעס או באלימות, צריך להגיב לכך בדרך מסוימת ומתוכננת מראש כדי לא לעודד את הכעס או האלימות מצד  אחד, וגם לא להגיב באופן שיגביר את החרדה של הילד מצד שני. את התגובות לכל סיטואציה אפשרית כדאי ללמוד מאנשי מקצוע במסגרת הדרכת הורים ייעודית.

מומחים יידעו לתת הכוונה והדרכה לגבי דרך הפעולה המומלצת ביותר, ויעניקו להורים כלים להתמודדות יעילה עם סיטואציות יומיומיות רבות שנגרמות בעקבות חרדות אצל ילדים או במהלך הסיטואציות שמהוות את מקור החרדה עצמן.

 

שמרו על שגרה

לצד הטיפול, שמרו על שגרה ככל האפשר. הביעו הזדהות עם הילד והבנה למצבו הרגשי, אבל השאירו אותו פעיל ושמרו על שגרת היום שלו ושלכם, בהתאמה למצב. גם אם לילד סימנים רבים לחרדה שמתבטאים בהתנהגויות שונות או בתגובות עוצמתיות למצבים שונים, כדאי לשמור על השגרה ולא לתת לילד וגם לשאר המשפחה להגיע למצב של חוסר תפקוד. מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע במקרה ותפקוד המשפחה נפגע באופן משמעותי, ובעיקר אם הילד בעצמו לא מצליח לתפקד.

 

הקפידו על תזונה בריאה ומסודרת

אל תתנו לשגרת הארוחות להשתבש או להפוך לפחות בריאה. שמרו על שעות ארוחה קבועות והקפידו על תזונה בריאה ומאוזנת לכם ולילד. אחד ההרגלים הכי מזיקים שיכולים להיגרם ממצבים של התמודדות עם חרדה זה לאכול אוכל "מנחם", אוכל רווי שומן או נתרן שיכול לפגוע בבריאות ולתרום למצוקה רגשית שלכם ושל הילד. שמירה על תזונה בריאה והימנעות מאוכל מזיק כפיצוי על המצב הנתון לא רק שלא יעזור, אלא יכול לפגוע בתהליך ההתמודדות ובשמירה על גוף בריא.

 

השקיעו גם בנפש וגם בגוף

לצד הטיפולים שעוסקים במחשבה ובנפש, כדאי להשקיע גם בבריאות הגוף, גם עבורכם וגם עבור הילד. תרגלו תרגילי נשימה מספר דקות ביום, ומצאו פעילות גופנית שתתאים לכם ולילד ועסקו בה מספר פעמים בשבוע. ההשקעה בגוף תשתלם לא פחות מהשקעה בנפש, תסייע להרגעה והמרצת הדם ותעודד שמירה על שגרה ופעילות שוטפת יומיומית, שגם מועילה לבריאות.

 

טפלו גם בעצמכם

אין ספק כי חרדות אצל ילדים ישפיעו גם על מצבם הנפשי של ההורים. הורים צריכים לקבל הדרכה מקצועית מצד אחד, כדי לתת להם כלים ולהגביר את היכולת שלהם להתמודד עם סיטואציות שונות מול הילדים. מצד שני, גם ההורה עצמו צריך לקבל ליווי וסיוע להתמודדות עם קושי רגשי או נפשי שמקורו במצוקה של הילד. ההורים צריכים תמיכה שתסייע להם לעמוד בפני הקשיים ולצבור כוחות נפשיים להמשך הטיפול בבעיה. החוסן הנפשי של ההורה ויכולת העמידה שלו בפני הקושי והלחצים הם חלק בלתי נפרד מתהליך ההתמודדות של המשפחה עם המצב.

 

אם אתם חווים מקרי חרדות אצל ילדים ואת כל התגובות והתוצאות הנלוות לכך, כדאי לפנות לגורמים מקצועיים לטיפול מקצועי ולליווי ותמיכה כדי למצוא פתרון לבעיה בצורה הטובה ביותר, כך שגם הילד יוכל להפיק תועלת מכך, להתגבר על הקשיים שלו ולשפר את איכות חייו. לטיפול מקצועי אצל גורמי מקצוע אין תחליף, ומומלץ להיעזר בהם. טיפולים מומלצים שונים ובייחוד טיפול CBT שהוכח כיעיל במקרים רבים יוכלו לסייע לילד להתמודד עם המצוקה, להמשיך את חייו ולהתבגר כאדם בריא ושמח.

 

 

על הכותבת:
סיון איצקוביץ‘,
רכזת תוכן

 


עוד באותו נושא

אמאל'ה ג'וק !

"אמאל'ה ג'וק!", צעק רוני, וג'וקי הג'וק עצר מהליכתו, מנסה להבין. הוא לא ידע שבני האדם פוחדים ממנו. הוא כל-כך קטן והם כל-כך גדולים, אז למה הם פוחדים?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!