איך גורמים לילדים "לשחות" בחילוק ושברים מגיל צעיר? פעולות קטנות, פשוטות ויומיומיות שעושות את ההבדל...

"אמא… כל אחד מאיתנו קיבל שני ופלים, ואחד אחרון נשאר..."

"אבא, למה אני חייבת לאכול שלוש קציצות ולרועי נתת רק שתיים?"

"אמא, זה לא הוגן! למה עדי קבלה את החלק הגדול מהעוגה?"

"אבא למה מתן קיבל יותר במבה ממני?"

 

כולנו יודעים כמה חשובה לילדים בגילאי הגן ה"חלוקה הצודקת".

הם מתעקשים בעצמם לחלק נכון, מתעקשים שאנחנו נחלק נכון עבורם ובכל הזדמנות ממשיכים לחקור עוד ועוד בנושא החילוק ההוגן.

 

אז מדוע רובם המכריע של ההורים והגננות מתעקש לא להעניק לילדים אינפורמציה מספקת בנושא חילוק?

האם זה בגלל שמישהו החליט שנושאים כמו חילוק, שברים ושארית אינם מתאימים לילדי גן?

ושילדי גן צריכים להסתפק רק במניה קדימה ואחורה, השוואת גדלים, מעט חיבור וחיסור ו… זהו?

 

האמת היא, שילדים בגילאי 3-6 משתוקקים ללמוד חילוק ושברים!

הם עסוקים בנושא החלוקה באופן טבעי, צמאים למידע בנושא חילוק ומחפשים תשובות ללא הרף.

אבל לאכזבתם, מה שקורה בפועל הוא שרק בגילאי 7-8 הם מתחילים לקבל פיסות מידע ראשונות בנושאי חילוק ושברים בבית הספר.

 

אולי זה כבר מאוחר מדי?

ואולי התשובות מגיעות כשהסקרנות כבר חלפה ולעיתים בצורה משעממת ומלאכותית למדי.

עלינו ההורים, אם כך, מוטלת האחריות לעודד את החשיבה המתמטית אצל ילדינו, בכך שנרגיל אותם עוד מההתחלה לחשוב ולדבר במונחים כגון "שארית, חמישית, שני שלישים, עשירית…" ממש כחלק בלתי נפרד מהשפה.

כך נטמיע בהם את יסודות החשיבה המתמטית בגיל שבו הם עדיין סקרנים ושבו צורת הלמידה שלהם הינה טבעית ואינה מושפעת מפחדים או לחצים של בית הספר.

אין זו הפתעה לגלות שילדים שהתעניינו כל כך בחילוק בגילאי 3-6 וקיבלו מענה מתאים באופן מיידי, נהנים להמשיך ולהעמיק בנושאי חילוק ושברים גם בגיל בית ספר. הידע אותו צברו בגיל הגן מאפשר להם להתמודד טוב יותר עם האתגרים של בית הספר, לקבל ציונים מעולים והכי חשוב לא לפחד ממתמטיקה!

 

כיצד נעודד את ילדנו לחשוב על שברים בכיף וללא מאמץ?

להלן 3 טיפים מעשיים כיצד לספק לילדים אינפורמציה מוקדמת בנושא חילוק ושברים, ללא מאמץ וכחלק משגרת היומיום:

 

טיפ מספר 1:

נדמיין מצב בו הילד/ה מזמין/ה חברים הביתה, ולרוע המזל הם רעבים ו"נדלקים" על איזשהו אפרסק אחרון שזרוק בפינת המטבח...

מה יעשה ההורה המתוסכל שעדיין לא הספיק לערוך קניות ואין לו די אפרסקים לכולם?

תשובה: "אם אין לחם יש תורה" (ובגרסה המעודכנת לענייננו: "אם אין אפרסקים יש מתמטיקה…"): ההורה יראה לילדים הרעבים כיצד מחלקים אפרסק אחד לחמישה חלקים שווים, וישאל אותם האם הם יודעים כיצד קוראים לכל חלק?

אותו הורה אמנם לא יוכתר בתור המארח המושלם, מכיוון שאין לו כמעט במה לכבד את הילדים המורעבים, אך תופתעו מאד לגלות כמה מאושרים יהיו הילדים לדעת כיצד נראית חמישית אפרסק.

 

טיפ מספר 2:

אותם חמשת הזאטוטים המורעבים מגלים בבית אוצר גלום: עשר סוכריות טופי!

תפקידך כהורה אחראי לבקשם לחלק את עשר הסוכריות בכוחות עצמם, שווה בשווה בין חמישתם, ולעדכן אותם ששתי הסוכריות שכל אחד מהם קבל, שווות לחמישית מעשר הסוכריות שמצאו קודם.

הייתה זו דוגמה לפעולת חילוק ללא שארית ולשבר כחלק מכמות בנשימה אחת.

 

טיפ מספר 3:

מה יעשה אותו הורה, המארח 5 זאטוטים בביתו, אם במקרה ימצאו אותם 5 אורחים עליזים 12 סוכריות במקום 10?

האם השארית שתישאר, כתוצאה מהחלוקה ההוגנת שידרוש, תשבור את רוחו? האם יחמוד בשתי הסוכריות שנותרו? או שמא ינצל את הזדמנות הפז שנוצרה, בכדי ללמד את החבורה המורעבת את רזי חלוקת השארית?

שימו לב לכך שחלוקה עם שארית היא פשוטה עד דמעות והזדמנויות כגון אלה הן הטובות ביותר ללמד נושא זה - בדיוק כשמתעוררת הסקרנות...

אז ככה:

מחלקים שווה בשווה את 12 הסוכריות בין חמשת הילדים.

רואים שכל ילד קבל 2 סוכריות ונותרה שארית 2.

אנא אל תסתירו מהילדים את מושג השארית

ושאלו אותם האם ברצונם לחלק את השארית?

אז איך מחלקים את השארית?

הכי פשוט:

לחלק כל סוכריה לחמישה חלקים שווים כך שכל ילד יקבל שתי חמישיות סוכריה.

אם כך, נסגר שבסופו של דבר כל ילד קבל 2 סוכריות ושתי חמישיות הסוכריה. קלי קלות.

מי אמר ששברים זה לא כיף?

 

 

על הכותבת:
מאיה שמעון תום,
מייסדת שיטת "פרקטל - חשיבה מתמטית מהגיל הרך",
לפיתוח חשיבה מתמטית אצל ילדים מגיל צעיר

 

בתמונה: ספר הרפתקאות מתמטי "אי המחשבות" מאת מאיה שמעון תום

 

פרקטל - חשיבה מתמטית מהגיל הרך

זו שיטה המשלבת ידע מתמטי טהור עם מוזיקה, משחקים וסיפורי הרפתקאות מאויירים.

השיטה פותחה בכוחות משותפים עם מוחות מתמטיים ואומנים רבים: זמרים, נגנים, ציירים, גרפיקאים, מפיקים מוזיקליים, עורכי וידאו, ופועלת בהנאה גדולה 12 שנים. החוגים הפרונטלים יתקיימו השנה בחיפה ובמרכז.

מכיוון שהורים רבים פונים אלינו ומבקשים ללמד בעצמם את הילדים שלהם מתמטיקה בדרך חווייתית, כזאת שתטביע חותם ותשאיר טעם של עוד, השקנו חוג הרפתקה מתמטית ביתי, מותאם במיוחד להורים שמעוניינים בזמן איכות נדיר עם הילדים.

החוג הביתי הזה יהיה שעה כיפית ומחברת. לפרטים:

http://fractalkids.com/family-math-adventure?ref=100

 

לצורך הרחבת החוגים הפרונטליים ברחבי הארץ, והטמעת השיטה בצהרונים ומרכזי למידה חדשים, ב26.11.20 יפתח קורס מורים ייחודי שיעביר את הדרך ללמד מתמטיקה באמצעות סיפורי הרפתקאות.

http://fractalkids.com/teacher-training-using-fractal?ref=100

 


עוד באותו נושא

מי הנסיכה במראה?

ספר אגדה חדש ומרתק לילדים המעביר מסר חשוב על יופי, נתינה לזולת וחברות אמת.

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?