איך רואים ילד שקוף? ישנם ילדים ובני נוער שמנסים להיעלם בכיתה, בבית ובחברה. במיוחד בימים אלה, בהם המציאות טרפה הכל, נדרשת יתר תשומת לב מצד המורים, אנשי החינוך וההורים, כדי שאף ילד כזה לא יתפספס.

הילד שבגבר

למה הוא לא משחק? הוא בקושי מדבר בכיתה. מה, אין לו חברים? העיניים שלו עצובות, הגוף קצת כפוף, אולי הוא עובר משהו?

אלה הם רק חלק מהסימנים שאפשר לזהות אצל ילד שקוף. חלק מתוך מגוון ענק של שאלות, שהרבה פעמים אנו מוצאים את עצמנו מתחבטים בהן אל מול אותם ילדים, ללא כל תשובה של מה נכון, מה לא ומה אנו אמורים לעשות כאנשי חינוך.

 

מצד אחד, ייתכן מצב שבו המחנך של הילד, אשר רואה אותו על בסיס יום-יומי, עדיין יפספס התנהגויות שונות שיצביעו על מצבו. אך מצד שני, גם מורה מקצועי, שרואה את הילדים מספר מאוד מצומצם של שעות בשבוע, יכול לזהות את אותו ילד שקוף.

כל אדם מתחום החינוך, אשר יסתכל לעומק ויביט על אותו ילד יוכל לזהות שקורה משהו. רק על ידי שיח והתקרבות אל הילד, ברמה של אחד על אחד, הוא יצליח "לפצח את האגוז" הקשה הזה בדמותו של ילד שקוף.

 

הילד השקוף יכול מצד אחד להיות תלמיד טוב, ומצד שני הוא יכול לא להצליח בלימודים, תלוי כיצד הוא מתמודד עם מה שהוא עובר והאם זה משתלט על לימודיו או לא. ייתכן שהקושי יתבטא מבחינה חברתית ואז נראה סימנים של התבודדות חברתית, למרות שהוא מצליח בלימודים. הבעייתיות העיקרית היא שהצלחה בלימודים עשויה לטשטש ולהפוך את הבעיות החברתיות לשקופות.

 

רוב הילדים השקופים, כשמם כן הם – פשוט לא רואים אותם.

זה יכול להיות ברמת המשפחה, החברים או בית הספר. הילד צריך לייצר כוחות נפש אינסופיים על מנת להתגבר על כל אחד מאלה או על מספר חזיתות בו זמנית. האנרגיות שהוא צריך להשקיע, יכולות להביא למצב של רמיסה בכל התחומים: בלימודים אנו עלולים לראות התדרדרות בציונים, שינויים ביחידות הבגרות או אפילו מצב שבו ילד יבחר שלא לא לעשות בגרות בכלל.

בחזית החברתית, ילד שנמנע מלהשתתף בכל דבר, החל מלבוא לבית הספר, למפגש חברתיים, נמנע מלהשתתף בשיעור, מטיולים מטעם בית הספר או מכל דבר שמצריך ממנו איסוף כוחות, על מנת להתמודד עם מה שהוא עובר.

 

אז איך ילד רגיל הופך להיות ילד שקוף?

הרבה פעמים זה יכול להיות בגלל משהו שקורה במשפחה ואין שיח סביב אותו נושא. אף אחד לא מתווך את המצב לילד והוא מפרש את מה שהוא רואה על פי עולם הפרשנות שלו.

זה יכול להיות ילד שרואה את הוריו מתגרשים, אלימות במשפחה, ילד שחשוף למריבות בלתי פוסקות, למחלות או להתמכרויות שונות של מישהו מבני המשפחה. יכול להיות גם שילד אשר חווה משהו מבחינה חברתית, כמו חרם, נידוי חברתי, אלימות, העלבות בלתי פוסקות או חוויות קשות שילד עובר והוא אינו מסוגל לדבר עליהן.

 

הילד השקוף סגור ומסוגר, הוא צריך אדם אחד (לפחות), לפתוח מולו הכל.

הרבה פעמים מערכת האמון בינו לבין העולם נסגרת אך אם מישהו ינסה להתקרב אליו, הוא עשוי להיות שותף בסופו של דבר לפתיחות של הילד ולשיתוף מצידו של מה הוא עובר ושל מה הביא אותו למצב שבו הוא נמצא. העבודה מול אותם ילדים חייבת להיות עדינה, עם "כפפות של משי", מהסיבה שהם, מנסיון העבר, חושבים שאף אחד לא מאמין בהם, שלא מקשיבים לדעותיהם. העצמת אותו ילד, כהתחלה, ברמה היחידנית ולאט לאט אף ברמת קבוצות גדולות יותר (עד כדי העצמתו מול הכיתה), יכולה לסייע ולתרום רבות להמשך דרכו בחיים.

 

פעמים רבות עשוי הילד השקוף להיות שקוף עד גיל מאוחר מאוד.

הוא יעבוד בעבודות שקופות, הרבה פעמים בגלל נוחות, מכיוון שבעבודות שקופות אין צורך לייצר אינטראקציות עמוקות. הנוחות היא הדבר המניע בחייו של אותו אדם, הוא לא יפעל על פי חלומותיו אלא יחיה חיי הישרדות. אותו ילד/אדם שקוף ירצה בסך הכל להתחיל את היום ולסיים אותו, כשבאמצע יעשה הכל, של מנת שלא לשתף אנשים במה שהוא עובר.

ככל שנאתר את הילדים השקופים מוקדם יותר, כך נמנע את הסבירות שיהפכו גם לשקופים בבגרותם. ככל שנעניק חום ושיח עם אותו ילד, נקבל ילד יותר פתוח, שמביע את רגשותיו, גם אם זה רק מול אדם אחד, עליו הוא סומך.

 

אני רונן מטלון והייתי ילד שקוף.

אי שם מכיתה ב‘ ועד כמה שנים אחרי הצבא, עד שהחלטתי לפנות לעולם החינוך ולעשות תואר בחינוך לגיל הרך. השאיפה שלי היא להעניק את הקרקע הראשונית ואת מקסימום הביטחון האפשרי לילדים הצעירים. כתוצאה מסיפור חיי, אני עושה מאמצים אינסופיים על מנת להיות בהקשבה ומודעות כלפי כל ילד, מרגע כניסתו לגן ועד יציאתו.

 

על רונן מטלון

רונן מטלון, גנן בגן ילדים למעלה מ-2 עשורים, איש חינוך, שחווה את מערכת החינוך כילד שקוף, שלימים הפך לילד אלוף.

בספרו "הילד שבגבר" מתאר רונן את מסעו במערכת החינוך כילד שלא ראו אותו, בכיתה, בבית ובחברה. ילד שמורה התנכלה לו והשפילה אותו לעיני כל הכיתה בשלבים ראשונים של בי"ס היסודי ומשם הצלקת והסטיגמה התקבעו.

השליחות שלו כיום היא לתת כלים לילדים צעירים כדי שיוכלו להתמודד עם המציאות הלא פשוטה, ולאנשי חינוך על מנת שידעו לשים לב לילדים "הנבלעים" בכיתה ובבית.

 

ועכשיו, הטבה מיוחדת לרגל המצב: ספר דיגיטלי בעלות 30 שקלים בלבד!

מוזמנים לפנות לרונן בטלפון 050-6959316.

 


עוד באותו נושא

חמישה ספרים חדשים בסדרת "מועדון הנסיכות"

סדרת הספרים האהובה "מועדון הנסיכות", שכבשה את לבבותיהן של ילדות בכל רחבי העולם, מציגה בימים אלה 5 ספרים חדשים וקסומים.

התגובות שלכם ...

חוות דעת

לטוב ולרע, העבר שלנו מעצב את מי שאנחנו.
אדם שהיה "שקוף" אי שם בילדות, גורר את זה איתו לאורך כל החיים. דוגמא טובה לכך ניתן לקבל מהספר "הילד שבגבר" שכתב רונן מטלון.

בספרו, מתאר רונן את קורות חייו, חוויותיו ותחושותיו החל בהיותו ילד "שקוף" ולא מובן במסגרות החינוך השונות, בשכונת המגורים ובצבא, דרך ההתמודדות עם לימודים במכללה ועד להיותו איש בוגר ובעל מקצוע- גנן בגן ילדים.
מי כמוני יודעת שישנם הרבה ילדים, וגם מבוגרים, שהרגישו כך, ואיש לא נתן את הדעת לחוויה שלהם ממערכת החינוך, מה שגרם להם להרגיש אשמים, "דפוקים" או טפשים.

עבור חלק מהם תחושת הכשלון צורבת עד גיל מבוגר ואינה חולפת אף פעם אם אינה מטופלת באופן מקצועי.
נראה שכזה הוא המצב אצל מטלון, אשר גם כיום, כאדם בוגר, אינו מסוגל להשאיר את העבר מאחוריו ומתעקש לספר בפירוט רב את הסבל שעבר עליו בגן, בביה"ס היסודי ובתיכון. את שירותו הצבאי הוא אגב בחר שלא לפרט, מלבד המשפט התמוה המזכיר שהיה בכלא, אבל "רק בגלל עריקות" כאילו מדובר במקרה שיגרתי וחסר משמעות.

יש לציין בהערכה שמטלון לא ויתר לעצמו, אלא בחר ללמוד הוראה לגיל הרך, תחום בו הוא עוסק כבר למעלה מעשרים שנה, לדבריו "על מנת לתקן את המערכת מבפנים" לאור הביקורת הרבה שיש לו על מערכות החינוך השונות.
רק חבל שבשום מקום הוא לא מפרט מהי בדיוק הדרך החינוכית הכל כך שונה וטובה שהוא מביא עמו.

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!