כאשר ניגשים לכתיבתו של ספר ילדים, המטרה היא ברורה, אולם הדרך? לעתים היא בהחלט יכולה להתגלות כרצופה באתגרים.

כתיבת ספר לילדים – יציאה למסע מופלא

מן הצד האחד, וודאי שלאחר שגמרנו אומר בלבנו לכתוב לילדינו ספר אישי, הרי שעברנו אי אלו שעות קריאה יחדיו, ונוכחנו להבין את רוח הכתיבה. אך כתיבתו של ספר, היכולת לגשת לדף חלק לגמרי וליצוק לתוכו עלילה וכוונה, כאן כבר הדבר דורש טכניקות כתיבה וגישות שיאפשרו לנו לגשת אל המלאכה.

 

יצירתיות היא נקודת הפתיחה

כאשר ניגשנו ליצור את הכותרת הזו, תחילה רצינו לנסח אותה כ"יצירתיות היא רק נקודת הפתיחה". אך באמת שאמרה שכזו מוזילה את החשיבות שבדבר. יצירתיות היא חלק בלתי נפרד מתהליך הכתיבה, ולא אחת נמצא עצמנו מקובעים ב‘עולם המבוגרים‘, ורחוקים שנות אור מן היכולת להפליג למחוזות מדומיינים.

אולם אל תגידו נואש. כיוון שהשילוב בין טכניקות כתיבה, גישה וזיקה יצירתית, כל אלו משתלבים זה בזה ומזינים זה את זה. יתרה מזאת, זכרו שכתיבתו של ספר ילדים היא איננה עניין של מה בכך, וישנן אף סדנאות כתיבה מקצועיות, ובהן כתיבת ספרות ילדים היא נדבך חשוב ועיקרי מתוכנית הלימוד.

 

מה מניע אותנו לכתיבה?

אולם מדוע שנרצה לכתוב דווקא עבור פעוטות וילדים? גם האדם היצירתי ביותר, יימצא עצמו מתקשה לתת ליצירה את הבמה הראויה, כל עוד הוא אינו מוצא את הניצוץ שיניע אותו אל המלאכה.

כתיבת ספרות ילדים יכולה להיות מונעת מתוך: רצון להעניק לילדינו משהו אישי ואל-זמני שיישאר איתם ואולי אף יעבור לדורות הבאים, כתיבה שכזו יכולה גם להיות מונעת מתוך רצון לכיוון מקצועי חדש, כזה שיחייה משהו שהוסתר או הורדם למשך שנים רבות, הירתמות אל מלאכת הכתיבה יכולה גם לנבוע מתוך הרצון להכיר עולמות חדשים כאקט העשרתי ותחילתו של מסע.

 

מציאת הרעיון

סיפור שלם ומכלול של מסרים, כולם ככולם מתחילים ברעיון אחד קטן. קטן אמרנו? ובכן כבר מן השלב הראשון האתגר יכול להיות גדול ורב.

כתיבת ספרות ילדים היא פעמים רבות חזרה אל הילדות שלנו עצמנו. מה הם אותם הנושאים שכה עניינו אותנו? מה הם הנושאים שבהם עסקנו אנו יחד עם חברינו? האם אלו רעיונות שבמרוצת הזמן התבררו ככאלו שחובקים את ילדותם של רבים? או שמא כאלו שאפיינו את עולמנו הפנימי?

באם מדובר ברעיון כללי, הרי שזהו כיוון נהדר לכתיבת ספר ילדים. האם מדובר ברעיון נקודתי? במקרה שכזה מוטב לעצור לרגע, ולשאול באם מדובר בתחום עניין שתואם גם את עולמם הפנימי של ילדינו.

כדי לדרבן את המסע העצמי הזה, נסו לחשוב אילו נושאים הערימו עליכם קשיים, אלו נושאים דרבנו אתכם לחקור ולצאת למסע של גילוי, אלו נושאים הותירו בכם את חותמם ועצבו את אישיותכם. האם ניתן ולהתאים זאת גם לעולמם העדכני של הילדים? באם כן, אז הרי שאנחנו בכיוון הנכון.

 

מלאכת הכתיבה

לעתים, כבר מן הרגע הראשון בו נעלה על הרעיון הנכון, הכתיבה תתברר כפשוטה וקלילה. אך גם אם אין זה המקרה, אל תמהרו להרים ידיים.

בראשית תהליך הכתיבה, פשוט הניחו לעצמכם להפוך את הרעיון למציאות. כתבו את אשר עולה ברוחכם, ועשו זאת מבלי לשפוט שמא מדובר ברעיון טוב או רע. כל יצירה יכולה להתחיל בניסוי וטעייה, או להתחיל כגולמית ואט אט להשתכלל.

שמרו על רצף עלילתי, ונסו להתאים אל תוך הכתיבה דמות עיקרית ודמויות המלוות אותה לאורך הדרך. האם אלו דמויות אנושיות? או שמא בעלי חיים? או אולי יצורים מדומיינים ולא מוכרים?

 

שמירה על סף הריכוז של הילד / פעוט

זכרו, כי בגילאים קטנים, סף הריכוז של הילדים הוא קצר, ועל-כן חשוב שההתפתחות העלילתית כמו גם תיאורה, יהיו מלאים ועם זאת קצרים במידת מה.

נסו לחשוב על הדמות; מה התהליך שהיא עתידה לעבור? כיצד היא תתחיל את המסע וכיצד היא תסיימו? האם היא תפיק תובנות?

כדי להוסיף פלפל וגם מסר חינוכי, מוטב תמיד לחשוב על אתגר מסוים או שמא קונפליקט שעמם יתמודד הגיבור של הסיפור. וויכוח בין חברים, אי-הסכמה, מכשול מסוים.

הקפידו על סיום טוב ובו הבעיה באה על פתרונה. נסו לשלב מוטיבים הומוריסטיים.

 

זכרו שמדובר בתהליך

אל תמהרו להרים ידיים. זהו תהליך שלעתים גם מתברר כאתגר לא קטן כלל. ועם זאת, תחושת הסיפוק בידיעה שאלפי ועשרות אלפי ילדים שומעים את סיפורנו, או שמא ילדינו וילדיהם העתידיים ייקראו את הספרים שלנו – אין לה כל תחליף.

 

 

על הכותב:
הכתבה נכתבה בשיתוף ליתם – הוצאה לאור
https://www.litom.org/

 


עוד באותו נושא

נטלי ברסקי - בבושקה הבית של הקאפקייק

היא למדה לאפות את העוגות הקטנות הנקראות קאפקייק, התאהבה בהן והבינה שזה מה שהיא רוצה לעשות

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?