האם ההריון יהיה תקין? מתי תיפסק העייפות הבלתי נגמרת? למה כולם נותנים עצות בלי הפסקה ולמי להקשיב? חייהן של נשים בהריון רצופים התרגשות, אך גם לחצים. כיצד לעצור, לשאוף אוויר ולהירגע, ולמה זה חשוב כל כך? בכתבה הבאה.

מאמרים רבים מוקדשים למצבם הנפשי של הורים טריים, בדגש על נשים הסובלות מדיכאון שלאחר לידה, אולם גם במהלך תשעת חודשי ההריון חוות כמעט כל הנשים קשיים רגשיים, על רקע השינויים המאתגרים בתקופה זו.

 

ואכן הסיבות לחשש, דאגה ואף עצב במהלך ההריון הן רבות.

ראשית, השינויים ההורמונליים והפיזיים משליכים גם על מצבה הנפשי של האישה – כשאין באפשרותה להשפיע עליהם. יש נשים שחוות השפעה זו באופן מודגש, בעוד אצל אחרות היא כמעט בלתי מורגשת. חילופים מהירים של מצבי רוח הם נפוצים למדי – ולא פעם מעוררים תחושה של אובדן שליטה.

 

קשיים פיזיולוגיים, כגון בחילות, הקאות ועייפות רבה בתחילת ההריון, או תחושת סרבול וכובד ואף קוצר נשימה בחודשי ההריון האחרונים, מוסיפים אף הם לדאגות ומעוררים רגשות לא פשוטים; במקרים רבים נאלצות נשים לוותר על פעילויות שהיוו חלק משגרת החיים שלהן, כמו התעמלות או עבודה פיזית מאומצת, כך שהן עלולות לחוש שעמום ואף תחושת חוסר מטרה.

 

הריוניות רבות מוטרדות מצורתו המשתנה של גופן, והתהייה כיצד ייראה לאחר הלידה מנקרת אצל לא מעט אמהות לעתיד. נשים רבות חשות כי השליטה על גופן נלקחה מהן ואינן בטוחות כי לאחר הלידה גופן "יחזור" לעצמו. גם המחשבה על הנקה, כאשר הגוף משמש למעשה להזנתו של אדם אחר –מרתיעה מעט עבור חלק, בוודאי בחברה בה אנו נחשפים מעט מאוד לנשים מניקות.

 

הדאגה לעתיד

מקור דאגה מרכזי הוא כמובן התינוק שבדרך. גם בהריונות תקינים ריבוי הבדיקות הרפואיות מעלה עוד ועוד חששות לאורך ההריון לגבי תקינותו ובריאות העובר. גם כשהתוצאות תקינות קיימת אי ודאות לגבי מהלך ההריון, בריאותו של הילד שייוולד, וכמובן מהלך הלידה והשפעתו על בריאות האם – מאורע שנשים רבות חוששות ממנו, בוודאי כשמדובר בלידה ראשונה.

עבור כל ההורים לעתיד, בין אם מדובר בילד ראשון או בילד המצטרף לאחים בוגרים – עולה הדאגה מהתקופה שלאחר הלידה. הטיפול בתינוק קטן הוא תובעני מאוד, מעייף ומתיש, כשלרוב נדרשים ההורים להתמודד עם חוסר שינה כרוני לצד ריבוי מטלות הקשורות בהאכלה, ניקוי והרגעה של התינוק. בהמשך, ללילות חסרי השינה מתווספים גם קפיצות גדילה, כאבי בקיעת השיניים ועוד. מאחר שאמהות רבות חוות בעיות בשינה כבר במהלך ההריון, חלקן ימצאו עצמן חוששות כיצד יצליחו להתמודד עם עייפות מתמשכת, האם יקבלו עזרה, וכיצד יגיבו הילדים שבבית למצב החדש, אם ישנם.

לכך ניתן להוסיף שינויים שעלולים להתרחש במצב התעסוקתי – כמעט עבור כל אם החזרה לעבודה לאחר חופשת הלידה היא עניין לא פשוט, המעלה חששות לגבי טיב הטיפול בתינוק, והאם היא תוכל לתפקד במקום העבודה כרגיל. נשים אחרות מוצאות את עצמן מחפשות עבודה אחרת, מכורח או מרצון – או נשארות בבית עם התינוק תקופה ארוכה יותר, מה שעלול להציב קשיים כלכליים בפני המשפחה.

 

מה יגידו השכנים

בישראל במיוחד, אך גם במדינות אחרות, לא פעם ההריון נהפך לעניין חברתי. האישה מוצאת את עצמה במוקד תשומת הלב, כאשר מופנות אליה שפע של שאלות, הערות, המלצות והצעות – הדרך הנכונה להתמודד עם בחילות בהריון, אזהרות מפני מאכלים שונים ומשונים, הערות על עלייה גדולה – או קטנה – מדי במשקל ועוד.

הלחץ החברתי, במיוחד אם הוא מגיע ממשפחה וחברים קרובים, עלול ליצור בקרב האם העתידית חרדה ולעודד ניסיונות להתאים עצמה למודלים חברתיים מסוימים, גם אם אינם מתאימים לה: למשל, להימנע מעיסוק בספורט שחביב עליה, גם אם אין התוויה רפואית לכך; מאמצים לשמור על עלייה איטית במיוחד במשקל; ועוד.

 

איך להתמודד עם לחץ וחרדה בתקופת ההריון?

 

1. לעקוב אחר התפתחות ההריון – ולנהוג בהתאם להמלצות

קיימים כיום כלים רבים המאפשרים לנטר את ההריון, לעקוב אחרי ההתפתחות התקינה של העובר ולקבל המלצות המותאמות לשבוע ההריון. כך למשל מחשבון הריון מאפשר לגלות מה גיל ההריון, ובהתאם לכך לקבוע את הבדיקות הנדרשות, ליטול תוספי תזונה ועוד. בדיקות כגון סקירת מערכות ושקיפות עורפית ניתן, ואף מומלץ, לקבוע כמה שבועות מראש. כך ניתן להבטיח את ביצוע הבדיקה בטווח הזמנים המומלץ – ולהסיר מהלב דאגה אחת לפחות.

 

2. לדבר על זה

אחת הדרכים הטובות ביותר להתמודד עם חששות, לחץ ואי ודאות היא לדבר עליהם עם אדם אחר – ואין הכוונה רק לצוות הרפואי המלווה את ההריון. ניתן ורצוי לשוחח עם בני משפחה, חברים ומכרים, להעלות בפניהם את החששות ולחלוק עמם את הדאגות. שיחה עם מי שכבר עברה הריון ולידה ויכולה לחלוק מניסיונה יכולה לעזור להפיג את המתח – או לפחות לדעת טוב יותר כיצד להתכונן להמשך הדרך.

 

3. לא לוותר על פעילות גופנית

הקפדה על פעילות גופנית מועילה לבריאות – ואף לנפש – גם במהלך ההריון. כדאי להתייעץ עם גורמים רפואיים לגבי סוגי ההתעמלות בהם ניתן לעסוק. המגוון הוא רחב, וכל אחת יכולה למצוא את הספורט המתאים לה – מהליכה ושחייה ועד יוגה, פילאטיס ותרגולים נוספים המותאמים לנשים בהריון. ברשת ניתן למצוא גם מגוון של אימונים מותאמים מראש לנשים בהריון. הפעילות מספקת הסחת דעת מבורכת מדאגות היומיום – ואף משחררת אנדורפינים, המסייעים ליצירת תחושה טובה.

 

4. להקפיד על מנוחה

הרצון לשמור על השגרה המוכרת מלפני תקופת ההריון הוא מובן מאוד – אך לא תמיד ניתן לעשות זאת. במיוחד בתחילת ההריון ובסופו נשים מגלות כי הן עייפות יותר, מרגישות מסורבלות או חלשות, ומתקשות לבצע משימות שונות. כדאי לספק לגוף את המנוחה שהוא זקוק לה, וכאשר הוא מאותת על צורך במנוחה – יש להקשיב לו. כדאי להגיע ללידה במצב גופני סביר – ולא כאשר האם לעתיד סחוטה ומותשת.

 

5. לקבל תמיכה

ישנן לא מעט דרכים לזכות בתמיכה רגשית. יש המוצאות אותה בקרב קבוצת נשים בהריון הנפגשות באופן קבוע כדי לחלוק רגשות ותחושות. אחרות נעזרות בתמיכה מקצועית, כגון שיחה עם פסיכולוג; ויש מי שמעדיפות שיחה פתוחה עם בן או בת זוג. גם אם עולה הצורך בתמיכה וסיוע פיזי – כדאי להיעזר בהם; אנשים אוהבים לעזור, בוודאי כשמדובר באישה בהריון.

 

 

שיהיה במזל טוב!!

 

 

על הכותבת:
שלי טל,
בת 38 ואמא לשניים,
אשת חינוך לגיל הרך ומאמנת אישית להעצמה נשית

 


עוד באותו נושא

ספורט ותזונה בהריון ואחרי לידה

נושא התזונה מאוד משמעותי כשיש כאלו שינויים משמעותיים בחיים. הריון,לידה והנקה משנים את כל התמונה. את עייפה, עצבנית, רעבה ? עוברים עליך לילות קשים וימים מעייפים ? למי בכלל יש מקום להתייחס לסלט ? ספורט ?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?