הכנת ארוחת ערב יכולה להפוך למשימה מאתגרת עם פעוטות וילדים צעירים. אבל האמת היא, שתלוי איך מסתכלים על זה: כמשימה בלתי אפשרית או כאפשרות לשיתוף ולמידה, שייכות ותחושת יכולת שנפתח אצל הילדים?

פעוטות וילדים אוהבים לקחת חלק במטלות היומיום ויותר מכל אוהבים את הפעילות במטבח.

חשוב לזכור שהכנת ארוחת ערב או אפיה, יכולה להיות חוויה של ביחד, של תקשורת וחשיבה על תפריט וסיפוק מיידי בסופה, כשנהנים מהאוכל הטעים.

 

אני תמיד בעד לשלב את הילדים בדברים שאנחנו צריכים לעשות, הם מהר מאוד הופכים לשותפים מלאים ומשמעותיים ומפתחים גם יוזמה.

מה אנחנו מרוויחים? למידה וחוויה, תקשורת איכותית ומסר של ביחד, אמון ושייכות ונכון, גם הרבה בלאגן, אבל גם בזה הם יכולים לעזור כי הכי כייף לשטוף כלים ותוך כדי לשחק במים וסבון.

"ימי הקורונה" הביאו לנו זמן ללא הגבלה, אז לאן למהר? התחילו בנחת והיפכו את האירוע לחוויה.

 

מה ילדים יכולים ללמוד בזמן אפיה משותפת? עקרונות לתקשורת שישלבו בין חוויות האפיה ללמידה.

 

1. פיתוח הבנת הנקרא ואוריינות: הראו להם איך המתכון כתוב והסבירו את שלבי העבודה בהתאם לכתוב, הם ילמדו את הקשר בין הכתוב לביצוע.

 

2. העשרת אוצר מילים: הרחבה, הזדמנות ללמוד מילים חדשות, ילדים לומדים הכי טוב כשהם נהנים. הגיל ואוצר המילים שלהם יכתיבו לנו את הקצב. הרחיבו והוסיפו מושגים ומילים וחיזרו על מילים מוכרות בעזרת שאלות: מה זה? ביצים, איפה המערבל? תנו להם זמן לחשוב, להיזכר ולענות. הוסיפו מילים ששייכות רק לאפיה, כמו: לרדד, להקציף, מרית ועוד.

 

3. חשיבה מתמטית: מתכונים מעודדים אותנו למנות ולהבין שברים וכמויות הסבירו ושתפו את הילדים. התחילו עם הקטנים בקשר בין המספר לכמות, לדוגמא 5 ביצים – בואו נמנה ביחד. הרחיבו להבנה מורכבת יותר של כמויות. כתוב כאן 1/4 כוס שמן, מה זה אומר? הזדמנות להחשוף אותם לשברים. הראו להם איך זה כתוב ואיך אתם מודדים.

 

4. זיכרון: בפעם הבאה שתאפו ביחד שאלו אותם את הקשר בין הסימן לכמות עוד דרך לחדד את הזיכרון היא להקריא את המתכון ואז לשאול: מה עכשיו? זוכרים כמה ביצים? גם אם לא יזכרו, כשאתם שואלים, אתם מעודדים אותם להשתדל לזכור בפעם הבאה.

 

5. חוויה חושית: הכי כייף לטעום! קיראו לטעמים בשמם, דברו עליהם, מה את/ה אוהב? שתפו איזה טעמים אתם אוהבים – "אני אוהבת חמוץ"...

 

6. וויסות וסבלנות: פעילות האפיה מחייבת אותנו לעשות דברים לפי הסדר ולחכות לתוצר זאת הדרך הטובה ביותר להתאמן על סבלנות ואיפוק.

 

7. אחריות: בסוף צריך לנקות. נראה לכם שעדיף שילכו ולא יעשו בלאגן, אולי אתם צודקים אבל חישבו על הטווח הרחוק.

 

8. פיתוח ביטחון עצמי ותחושת שייכות ויכולת: כשתאכלו, זיכרו לשבח אותם על העשיה.

 

 

מאיזה גיל אפשר להתחיל? בכל גיל, גם קטנטנים שכבר יושבים יציב בכסא האוכל, יכולים לקבל קערה או מרית וללמוד מילים חדשות תוך כדי שאתם מסבירים.

מרגע שהפעוט יכול לעמוד באופן יציב ובטוח הוא יכול לקחת חלק פעיל, לשפוך לערבב למנות ועוד.

 

חשוב שכשכל הבלאגן הזה יסתיים, ובסופו של דבר זה יגמר, הורים יוכלו להסתכל לאחור ועם כל הקושי, לחייך ולדעת שיצאו מחוזקים מהתקופה הזאת, עם כלים ותקשורת איכותית ושירגישו שעשו את הכי טוב בעבורם ובעבור ילדיהם.

 

לצורך זה, פתחתי את קבוצת הפייסבוק "הבית בפיג‘מה" – להורים לילדים מלידה עד גיל 10, בה אני נותנת תמיכה ומענה לשאלות של הורים וגם הרבה רעיונות לפעילות איכותית עם הילדים.

מוזמנים להצטרף ולקבל שפע כלים, להפוך את הזמן בבית לרגוע, מועיל וכזה שמחזק את הקשר בין ההורים לילדיהם. בין אחים, לזמן שברובו תוכלו להיות מרוצים מההחלטות שקיבלתם, מהאופן בו התנהלתם, מהדרך בה יצרתם סדר יום ומהדרך בה שמרתם על עצמכם רגועים.

 

 

בתיאבון ובהנאה!

 

 

על הכותבת:
איריס גרנות
מומחית להתפתחות הילד ולתקשורת איכותית בין הורים לילדים
מרצה, יועצת משפחתית ומנחת הורים ואנשי מקצוע,
מנהלת ומקימה מרכז טיפ-טף, מפתחת גישת ה.ב.י.ת.
ואמא לשישה מקסימים

 


עוד באותו נושא

מתיתיהו זייצ'יק הארנב

מתיתיהו הארנב מלמד אותנו לצאת לחצר בלילה, ובזכותו נגלה שהלילה דווקא די נעים, ובכלל לא שחור. לפעמים הוא אפילו כחול.

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?