יש ילדים שקשה להם להכיל עומס של רגשות כמו כעס או אכזבה והם מגיעים עד להתקפי זעם והשתוללות. למה זה קורה ומה אפשר לעשות כדי למנוע את זה?

וויסות רגשי הוא היכולת שלנו לאזן את הרגשות שלנו. מצד אחד להצליח להביע אותם, ומצד שני גם לא להגזים בשעת כעס או התרגשות וכדומה.

לילדים לפעמים קשה יותר לווסת את רגשותיהם. זה מתבטא בכך שהם עלולים להתפרץ כשמשהו לא נראה להם נכון או צודק וגם להגיע להתקפי זעם. להשתולל מדי כשהם מרוגשים או להיעלב מדי נוכח אירועים פעוטים. מערכת הרגשות שלהם עדיין אינה מווסתת.

 

הבשורה הטובה היא שעם דרכי חינוך מקדמות אפשר בהחלט לעזור לילדים להבין טוב יותר את עולמם הרגשי ובכך גם לשפר את התנהגותם בחברה ובמשפחה.

התפקיד ההורי שלנו הוא להדריך את הילדים ולעזור להם לווסת את רגשותיהם. כך הם לומדים על ההתנהגות שלהם בחברה ועל התוצאות של התנהגות זו וכן על הבעת רגשות.

 

הנה מספר טיפים שיעזרו לכם להגיע לוויסות רגשי:

1. לדבר רגשות: חשוב לתת לרגשות שם, לא מספיק לומר רק שמח או עצוב יש מנעד שלם של רגשות וחשוב שהילד יכיר מגוון רחב של רגשות. כשאני מזהה את רגשותיי אני יכול לזהות גם את של החבר שלי אך אם אינני מזהה מה אני מרגיש כיצד אזהה מה מרגיש חברי?

 

2. אמפתיה לרגש: רגשות תמיד מקובלים. מעשים לא. אפשר לומר :"וואו אתה ממש כועס שלא נתתי לך להמשיך לשחק במחשב אבל זה הזמן שסיכמנו עליו ואסור להרביץ גם כשמאוד כועסים".

 

3. לא כדאי לתת לילד להרוויח משהו כשהוא נמצא בהתקף של כעס. חשבו לפני שאתם אומרים לילד לא ואם כבר אמרתם כדאי לעמוד במילתכם ולא לתת לילד את מבוקשו רק כי הוא כועס או בוכה אחרת הילד עלול לפרש זאת כדרך לגיטימית להשגת דברים.

 

4. פתרון בעיות: יש ילדים עם חשיבה נוקשה ותבניתית. ילדים אלו לרוב נתקעים בשלב של מציאת פתרון לבעיה וגילוי גמישות. לרוב לאחר מס‘ בקשות חוזרות מצידנו הם פשוט מתעצבנים מאוד ולא משתפים פעולה. חסרה להם גמישות מחשבתית. עלינו לעזור לילד למצוא פשרה ולהימנע מלהיכנס לוויכוחים מיותרים. בשעת מעשה אחשוב האם  כדאי להגיע לפיצוץ ביחסים או שאפשר להגיע עם הילד לפשרה וללמד אותו משא ומתן. מומלץ להתעקש מאוד עם ילדים כאלו בשעת סכנה ממשית ובשאר הדברים להגיע להסכם. באופן כללי עם כל הילדים כדאי לעזור להם למצוא פתרונות לבעיות שלהם במקום לפתור להם את הבעיות. עם קצת תיווך וסבלנות ילדים מסוגלים להסתדר יפה עם בעיה לגילם.

 

5. תיווך: חשוב מאוד להסביר לילד מה אתם מרגישים, מה ההתנהגות שלו גורמת לכם או לסביבה להרגיש כדי שהוא יבין טוב יותר. למשל: "קשה לי כשאני מציעה לך מס‘ רב של בגדים ללבוש ושום דבר אתה לא רוצה. זה מתסכל אותי מאוד תבחר בבקשה בגד בזריזות".

 

 

והכי חשוב, להראות לילדים אהבה וחיבה גם כשקשה להם לווסת את עצמם.

 

 

על הכותבת:
רעות פרץ,
הנחיית הורים אישית וקבוצתית
https://www.facebook.com/%D7%A8%D7%A2%D7%95%D7%AA-%D7%A4%D7%A8%D7%A5-%D7%94%D7%A0%D7%97%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%AA-%D7%95%D7%A7%D7%91%D7%95%D7%A6%D7%AA%D7%99%D7%AA-267594923694259/?pnref=lhc

 

עוד באותו נושא

בעיות השינה של ילדים אוטיסטים – כל הפתרונות

1 מכל 200 ילדים נמצא על ספקטרום האוטיזם. מעבר לקשיי התקשורת סובלים ילדים בספקטרום האוטיזם מהפרעות קשות בשינה

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?