כל ילד שמח ומרגיש מיוחד וגאה כשההורים מגיעים איתו למסיבת החנוכה, מקדישים לו את הזמן ואת תשומת הלב. אבל החיים עמוסים, לפעמים גם יש עוד ילדים במשפחה, וכהורים אנו לא תמיד פנויים להכיל, להקשיב ולשחק עם כל ילד לחוד. מה כן אפשר לעשות כדי להעצים את האור שבכל אחד מהם?

"אם היה אפשר להנציח את הרגע הזה של מסיבת החנוכה, שבו אמא ואבא רק שלי, מסתכלים רק עלי וגאים רק בי זה היה נורא נחמד... " אבל מה לעשות, שכהורים יש לנו עוד ילדים, משימות וסידורים ולא תמיד אנחנו פנויים לשמוע להקשיב להכיל ולשחק עם כל ילד.

 

הנה כמה דרכים לחיזוק הקשר והשיח הרגשי במשפחה שיעצימו מאד את הילד:

1. כשהילד מגיע הביתה ורוצה לספר לנו משהו מאוד דחוף שקרה לו אבל אנחנו ממש לא פנויים לשמוע, אם אין לנו אפשרות לעצור ולהקשיב לפני ש"בורח" לו הסיפור אפשר לומר לו: "אני רואה שאתה מאוד רוצה לספר לי על דני ואלי, אני אסיים עם המשימה הזו ואשמע אותך ברצון". כך, מצד אחד הקשבנו מעט, ידענו גם לחזור על מה שהוא רוצה לומר ונתנו לו זמן אחר לבוא ולספר. זה אחרת מ "אין לי זמן עכשיו תבוא אחר כך".

 

2. עם מתבגרים כבר אין לנו צורך פיזי ממשי למלא כמו בגיל הילדות כשהם תלותיים יותר. אמהות רבות מדווחות על פחות מגע וחיבור עם המתבגר בגלל היעדר הנתינה הפיזי. כדאי להקפיד על ליטוף, צ‘אפחה וכדומה גם למתבגרים שלנו. למצוא זמן משותף לשיחה, קניית בגדים ולהקשיב ללבטים שלהם (גם השטותיים לפעמים).

 

3. לראות את האור שבי- בתור הורה נולדים איתנו מיד עם התינוק גם רגשות אשמה. כדאי לנו לזכור שאנחנו עושים כל כך הרבה טוב לילדים שלנו, קונים להם, עובדים בשבילם עד מאוחר, מקשיבים להם בסוף יום, ועושים עוד המון וויתורים ומחשבה על כל אחד ואחד. כולנו טועים. צריך וכדאי לקחת בפרופרוציה הנכונה ולשפוט את עצמינו לכף זכות.

 

4. כשהילד מגיע להתלונן על דבר מה שהיה במסגרת החינוכית הדבר הראשון לפני העצה שלכם זה פשוט להקשיב עד הסוף בלי לקטוע, בלי לשאול שאלות ובלי לייעץ. חיבוק אוהב יעזור מאוד. עכשיו אפשר לשאול את הילד מה הוא מתכוון לעשות? ולחשוב איתו ביחד על רעיונות.

 

5. לפעמים אנחנו נוטים להעיר הרבה על מה שלא צריך לעשות במקום להאיר הרבה את הטוב שכבר נעשה. לעודד ולחזק את הברור מאליו, יחס יפה לאחים שיתוף ויתור הגעה לפתרון והקשבה להורים.

 

6. להחליט על 5 דקות שיחה אישית עם כל ילד. זה יכול להיות תוך כדי שהוא מתקלח או אוכל ואפילו לפני השינה. מניסיון כשמזמינים את הילד לשיחה אישית ונעימה יש לו הרגשת חשיבות וזה בעצם העיקר- שהילד ירגיש מועיל ורצוי בבית.

 

7. כשהילד עושה מעשה שלא היה צריך להיעשות, כדאי שנחפש לו מוצא לתיקון: נניח אם הוא שבר אגרטל הוא יכול לתת מדמי הכיס שלו לקנות חדש. כך עובר המסר שמותר לטעות וזה קורה לפעמים אך יש צורך בתיקון ואתה גם יכול לעשות זאת. הדבר מאוד מקל נפשית על מי שטעה, לדעת שהוא יכול לתקן.

 

8. להאיר את היחסים שבין האחים- כדאי לתת לילדים משימות שהם צריכים לבצע דווקא ביחד ולא אחד נגד השני כתחרות. כך אנחנו מחזקים את האחדות, החשיבה המשותפת והעזרה ההדדית. למשל כולם יחד מקפלים סל כביסה או בואו תנסו להתנדנד בנדנדה באותו קצב.

 

9. לדבר אליהם עם פתקים. להחביא בתיק, בארון בגדים בכרית ולספר להם כמה הם מיוחדים עבורכם. איןילד שהספיק לו לשמוע כמה הוא אהוב.

 

בהצלחה!

 

 

על הכותבת:
רעות פרץ,
הנחיית הורים אישית וקבוצתית
הצטרפו אלי בפייסבוק: רעות פרץ - הנחית הורים אישית וקבוצתית

 


עוד באותו נושא

לביבות אפויות של תפוחי אדמה וסלק

סלק זה מגניב. למה לדעתי סלק הוא מגניב? כי הוא צובע הכל בצבע חזק ולא מתפשר, צבע שלא רואים כל יום.

יצירה באוכל לחנוכה - סביבון שוקולד

הנה רעיון לפעילות כייפית ונחמדה שאפשר לעשות ביחד עם הילדים ברוח חג החנוכה: ליצור סביבונים מ... שוקולד!

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?