כיצד אתם מתנהגים כשאתם רואים מישהו על כיסא גלגלים? אלו מחשבות עוברות לכם בראש? מה חשבתם על אדם כזה כשהייתם ילדים?

הדרך שאנחנו, ההורים, מתנהגים משפיעה גם על הדרך בה הילדים שלנו תופסים את האחר, את השונה.

כיצד כדאי לחנך את הילד לסובלנות וקבלת השונה?

 

תנו דוגמא אישית

ילדים מחקים דמויות משמעותיות בחייהם, הם לומדים מהאופן שבו ההורים מתנהגים, ולא רק מהמסרים המילוליים. הקפידו לתת דוגמא אישית. לדוגמא, כאשר אתם הולכים עם ילדיכם ברחוב, אל תירתעו או תלגלגו כשתראו מישהו שנראה שונה, זו הזדמנות מבחינתכם להראות לו כיצד להתנהג.

 

אל תתעלמו מהדרך בה הילדים מגיבים לשונה, אלא דברו על זה

כאשר אתם רואים שילדכם מסתכל על ילד "שונה", שקפו לו את מה שהוא רואה בצורה מכילה. למשל הגידו לו "אני רואה שאתה מביט על הילד עם כיסא הגלגלים" ואז הסבירו לו מה יכולה להיות הסיבה: "הוא כנראה נפצע בתאונה ולכן לא יכול ללכת, חוץ מזה הוא נראה ילד מקסים".

 

הפגינו אמפטיה וחנכו גם את ילדיכם להביע אמפטיה

חדדו אצל ילדיכם את נקודת המבט של האחר ואת הרגשות שלו, כיצד הילד האחר יכול לראות את הסיטואציה. שאלו את ילדיכם, איך אתם הייתם מרגישים עם מישהו היה נועץ בכם מבטים? איך הייתם חשים עם הייתם צריכים לשבת על כיסא כל היום? כיצד הייתם מרגישים אם לא היו רוצים לשחק איתכם?

 

צרו הבדלה אצל ילדיכם בין השונות של הילד האחר לבין הילד עצמו

הציגו לילדיכם את העובדה שכל ילד מורכב מתכונות רבות ויכולות רבות, הפנו את תשומת הלב של ילדיכם לתכונות הרבות שיש להם. הראו להם שחשוב להסתכל על כל ילד כמכלול ולא להתייחס רק לתכונה אחת בולטת, לדוגמא "לרוני יש כיסא גלגלים, אבל שמעתי שהוא ילד מצחיק מאוד ואכפתי".

 

השתמשו בסיפורים או בכתבות כדי לעורר את המודעות

לילדים קטנים, ספרו את הסיפור של "הברווזון המכוער" לדוגמא, לילדים בוגרים יותר, בחרו כתבות בעיתון ואל תתביישו לעורר דיון. שאלו את הילדים – מה אתם חושבים על מה שקראתי? התעניינו לגבי דעתם על הנושא. אתם יכולים לקחת גם חדשות חיוביות, אנשים עם מוגבלות שזכו בפרס ועוד.

 

העבירו לילדיכם מסרים באמצעות צפייה משותפת בתוכנית טלוויזיה, סרט או הצגה

אם אתם רואים תוכנית טלוויזיה או סרט שקשור לנושא של קבלת השונה, נצלו את שעת הכושר, שאלו על דמות שהם הזדהו איתה ולמה. באופן הזה אתם תתחברו אל עולמו של הילד, תכירו את דעתו מזווית אחרת ותעבירו מסר באופן עקיף.

 

ציינו כלל התנהגות

הורים לפעמים שוכחים גם להורות על ההתנהגות. אמרו לילדיכם כיצד כדאי להם להגיב לילד השונה מהם והסבירו מדוע. כללים כמו "אל תצחקו על הילד, זה לא נעים לו", "אל תפנו אצבע לכיוון ילד, כדי לא להביך אותו", "אל תצביע, כדי לא להביך את הילד".

 

הראו את הצד החיובי

הראו את הצד החיובי בקבלת האחר. הראו לילדיכם את זה שבהפיכת הילד השונה לחבר שלהם, הם נתרמים בצורה משמעותית, מרחיבים את מנעד החברים שלהם, מכירים אנשים שונים מהם, מקבלים מהם המון ערך.

 

 

הדבר החשוב מכל – הראו דוגמא אישית! לא הייתם רוצים שילדכם יקבל יחס שונה או מפלה, הפגינו את היחס האוהב גם לשונים מכם, כולנו נרוויח!

 

 

על הכותבת:
שרון גרוס
כותבת ההצגה "טיול כוכב" שעוסקת בקבלת האחר ומעורבות חברתית
אם לילד עם שיתוק מוחין, היושב על כיסא גלגלים
בעלת תיאטרון יוצרים לנוער
https://www.yotzrimtheater.com

 


עוד באותו נושא

חינוך מיני מתחיל בבית

אני רואה את נושא ההסברה והחינוך המיני כדבר בעל חשיבות עליונה בימינו עבור ילדים, כבר מגיל 3 או 4.

מה המשותף בין ביקורת למחמאות? ומה לא לעשות?

ביקורת אמנם נשמעת הפוכה ממחמאות אבל יש הרבה משותף בין השתיים. מה עדיף לעשות כדי לקדם את ילדינו?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?