הורים רבים מרגישים אבודים כשהם מפקידים את ילדיהם למערכת החינוך, לא יודעים כיצד לתקשר עם הצוות החינוכי ומודאגים שבביה"ס לא רואים את הילד שלהם ולא שמים מספיק לב לצרכים ולייחודיות שלו. איך מתמודדים עם כל החששות ועוברים את שנת הלימודים בשלום?

הורים רבים מרגישים אבודים במערכת החינוך כיוון שהם מפקידים את הילדים בידיים אחרות רוב שעות היום, לא באמת מכירים כיצד עובד בית הספר ולא יודעים איך לתקשר בצורה נכונה ובאופן שוטף. ההורים חוששים שהמערכת לא יכולה לתת תשומת לב מספקת לילדים שלהם, לראות אם הם מתקשים חברתית או לימודית וכו‘.

 

כדאי לזכור שבית הספר הינו ארגון לכל דבר וענין. ככל שתכירו את השפה בה מדבר הארגון טוב יותר, כך תוכלו להיטיב את מערכות היחסים עם מנהל הארגון ובעלי התפקידים, כלומר הצוות החינוכי. המורה של הילד שלכם בשנה הקרובה תקבע את עתידו הלימודי והנפשי, זכרו שהיא רק בן אדם וגלו רגישות, כבוד והערכה למערכת היחסים שתנהלו איתה. הנה כמה עצות כיצד ליצור ולנהל את הקשר עם בית הספר, המורים והצוות החינוכי בצורה נכונה ונעימה.

 

צרו ערוצי תקשורת פתוחים ורצופים עם הצוות החינוכי ושמרו עליהם

היום לא חייבים להרים טלפון ולדבר כדי להיות בערוץ פתוח עם המורים, אפשר להיות מעודכנים דרך הווטסאפ. כדאי להשתמש בווטסאפ במידתיות, מצד אחד, לכתוב במידת הצורך הודעה, מצד שני, לא להכביד.

 

התנדבו ופתחו את הלב

לא פעם, יש צורך בעזרה מצד ההורים, ליווי לטיול, הבאת כיבוד ועוד. לא כדאי לעשות כאן חשבונות, אלא לתת ולחשוב שזה לטובת הילד שלכם וחבריו. מערכת החינוך עדיין צריכה את מעגל ההורים כדי להשלים אותה.

 

יש לכם כשרון מיוחד? ספרו עליו למנהל ולמחנך

יודעים לשיר? מרצים בנושא רלוונטי? או כל כשארון אחר. הביאו את הכישורים המיוחדים שלכם לידיעת מנהל בית הספר או סגל המורים ובדקו אם בית הספר מוכן להיפתח ולעשות בזה שימוש. בית הספר יכול להיות הקהילה והקהל שלכם לכשרון ולכישורים שלכם.

 

נהלו עם בית הספר דיאלוג ולא מונולוג

אתם רשאים לצפות שבית הספר יהיה קשוב לטענותיכם ויציע לכם הסבר סביר כשלא יענה לבקשתכם.

 

הזהרו מתגובות אוטומטיות מוטעות

כאשר יש בעיה מול בית הספר, קל להאשים את מערכת החינוך. יש לנו דעות קדומות עליה עוד מהתקופה שאנחנו היינו ילדים וגם כתוצאה מנסיון עבר. כדאי לקחת נשימה עמוקה ולא להגיב בצורה אוטומטית. רצוי לעשות טבלה – מהן העובדות שקרו, ומה הדעה שלנו מה צריך לעשות ולהפריד בין פתרון ראציונלי לפתרון רגשי.

 

היו הורים מעורבים אך לא מתערבים

תהיו הורים מבררים, שאלו את ילדיכם, איך היה בבית הספר כל יום, שאלו אותו באמפטיה ולא בשיפוטיות. שימרו קשר עם המורה ובצורה נעימה ולא ביקורתית בידקו כיצד הילד שלכם בבית הספר. הבירור הזה ישאיר אתכם בתמונה ועם יד על הדופק, אך מצד שני לא יעורר התרעמות מהצד השני.

 

המשולש הורה ביה"ס תלמיד הוא משולש שיכול להיות מלא כוח או מלא מאבקים, כדאי לבחור בדרך של תקשורת על מנת ששנת הלימודים הזו תהיה מוצלחת לכם, לילדיכם ולמורים שלהם.

 

 

בהצלחה!

 

 

על הכותבת:
תרצה הולנדר,
"מנהיגות בעולם החדש" – מנהיגות ניהולית, חינוכית ואישית

 


עוד באותו נושא

לעמוד בציפיות

אחת הציפיות של הורים מילדיהם היא הצלחה בלימודים. על רקע זה מתפתחים יחסים טובים או פחות טובים בין הורים וילדיהם.

הזעקה השקטה – חרם חברתי לא נגמר בבית הספר

מהם הסימנים לכך שילדכם נפל קרבן לחרם בביה"ס? ואם אתם חושדים שזה קורה – מה עושים?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?