תנו לי לחדש לכם: לא כל הילדים אוהבים את החופש הגדול! יש ילדים שזקוקים למסגרת, לשגרה, לסדר יום ברור ומובנה. וכשמוציאים אותם לחופש גדול זה כמו לזרוק למים העמוקים ילד שאינו יודע לשחות.

החופש הגדול כבר פה. אם אתם הורים עובדים, אז ודאי רשמתם את הילדים לקייטנה בחודש יולי או מצאתם סידור בדמות סבתא/דודה/הבת של השכנים שממש מחפשת עבודה לקיץ. אבל באוגוסט, רוב ההורים מוצאים את עצמם נטולי קייטנה או סידור, כי גם מפעילי הקייטנות צריכים חופש וגם סבתא/הדודה/הבת של השכנים שממש רוצה לבלות קצת באילת...

 

ואם אתם עובדים מהבית או הורים שנשארים בבית עם הילדים והחופש שלכם מתחיל כבר ביולי, אז יש לכם חודשיים של חופש שבהם אתם הופכים לצוות הבידור והתעסוקה של הילדים.

 

יש איזו תחושה שחופש הוא דבר מבורך עבור הילדים, שכל הילדים מחכים לו בכליון עיניים ורק ההורים מתמרמרים על קיומו (חלקם הגדול לפחות).

אז תנו לי לעדכן אתכם: לא כל הילדים אוהבים את החופש.

 

לרובנו, שגרה היא בדרך כלל דבר נחוץ, מסגרת ברורה של מה צריך לעשות, מתי ואיך. המסגרת הזו שומרת שדברים לא ייצאו משליטה, שלא יהפכו לכאוס. בתוך המסגרת הזו יש לנו חופש פעולה שמאפשר לנו ביטוי עצמי ודרור לנפש, אבל המסגרת ברורה, הכללים שלה ברורים.

 

ילדים שזקוקים להתוויה של מסגרת מהסוג הזה, מתקשים מאוד במצבי חופש.

אני מניחה שכמעט כל הילדים, גם אלו שאין להם לקויות, מגיעים לסוף החופש עם תחושת מיאוס ורצון לחזור לשגרה, אבל לילדים שקשה עם חופש וחוסר מסגרת, זה קשה כבר מההתחלה. השניים המיוחדים שלי, מתקשים עם חופש, מתקשים עם הרעיון שהם מתעוררים בבוקר ואין משהו ברור שהם צריכים לעשות, או להיות בו, פעילות מסוימת או מקום מסוים שייתן להם את המסגרת.

 

בדרך כלל, אנשי חינוך יאמרו שחשוב לתת לילדים להשתעמם ולא להגיש להם את הכל מוכן, זה מפתח את החשיבה העצמית שלהם ואת היצירתיות ואני מסכימה לחלוטין, אלא שהיום הילדים ייגשו ישר אל המחשב/הפלאפון/הטלויזיה כדי להפיג את השעמום ואני לא בטוחה שלזה מתכוונים אנשי החינוך...

מה גם שעם ילדים שכן צריכים את המסגרת, צריך לתת את האפשרות להשתעמם בתוך מצב נתון, כי להשאיר אותם בלי שום הכוונה, זה קצת כמו לזרוק למים העמוקים ילד שאינו יודע לשחות, בלי שום אמצעי בטיחות ולצפות שהוא יצליח להתמודד ברוגע.

 

מה עושים? מתכננים סדר יום!

 

* מכינים טבלת סדר יום שבועית או יומית, תלוי עד כמה הילדים שלכם או אתם צריכים פירוט של הדברים המתוכננים.

במקרה של הילדים שלי, שזקוקים להכנה מראש כדי לדעת מה מצפה להם ולהוריד רמות חרדה, הכנתי טבלה יומית, המחולקת לעמודות לפי שעות היום, הפעילות המתוכננת ועמודה שמפרטת מה הדברים הדרושים לצורך הפעילות במידה וזה מצריך רכישה מקדימה.

 

* מאחר וזה בכל זאת חופש ולא מסגרת מובנית של ממש, כדאי לשבת יחד עם הילדים ולחשוב על הפעילויות שהם היו רוצים לעשות לבד, או יחד אתכם ולכתוב רשימה של כל הפעילויות שעולות להם ולכם בראש.

לדוגמה: משחק במחשב, בילוי בקולנוע, קריאת ספר, זמן יצירה, משחק קופסה, בילוי בבריכה או בים, בישול או אפיה משותפת, ביקור במוזיאון מסוים וכן הלאה.
הכניסו לרשימה את כל הפעילויות שהילדים עושים ממילא אחה"צ, גם לא בימי חופש, למשל טיול משותף עם הכלב המשפחתי.

אם יש דברים חשובים לכם כמו קריאת ספרים או עבודה בחוברות עבודה, ציינו זאת ואל תשכחו להכניס גם זמן עם חברים.

 

* עכשיו כשיש רשימת פעילויות כללית, תוכלו לשבץ אותן בטבלה היומית או השבועית.

אני מכניסה בסדר היום גם את זמני הארוחות, לדוגמה בין אחת לשתיים בצהריים, זמן הארוחה. כדי שסדר היום יהיה כמה שיותר ברור מראש.

הרי במסגרת הלימודים הם יודעים שיש הפסקת עשר ואת ארוחת הצהריים הם אוכלים בצהרון או בבית כשהם חוזרים מביה"ס.

 

* גמישות מחשבתית - יחד עם בניית סדר היום כדי לשמור על מסגרת ברורה, יהיו גם סטיות מהזמנים וזה בסדר, כי חשוב שהילדים, למשל אוטיסטים שיש להם קושי עם גמישות מחשבתית, יתרגלו לזה שיש שינויים ויגמישו את המחשבה והתגובות לשינוי.

במצב הזה אנחנו מאפשרים להם הסתגלות בתוך משהו מובנה, כי טווחי הזמן הכללי נשמרים.

 

* את הטבלה הציבו במקום בולט, על המקרר, על דלת הכניסה, כך שלילדים תהיה גישה חופשית לבדוק מה לוח הזמנים. לילדים שאינם יודעים לקרוא, כדאי להשתמש בציורים.

 

אם יש לכם שאלות ספציפיות, אם תרצו דוגמה של הטבלה שלי, אתם מוזמנים לפנות אליי במייל או בדף האינסטגרם שלי.

 

ושיהיה לכולנו חופש נעים.

 

 

על הכותבת:
עדיה ברקוביץ
אמא מיוחדת לשני ילדים על הרצף האוטיסטי, אמנית וכותבת
חפשו אותי באינסטגרם https://www.instagram.com/my_jellybeans_pinata
או כתבו לי adiyaber@gmail.com

 


עוד באותו נושא

מסלול טיול ללא תשלום: מגשר אריק ועד כפר נחום

זה בדיוק הזמן, אומר ניסים אסבן מרשות הכינרת, למסלול הליכה יפהפה במקטע שביל סובב כינרת.

סוף שנה עם ילדים על הרצף האוטיסטי

סיום שנת לימודים הוא תמיד מלווה בחששות, אבל אצל ילדים מיוחדים – והוריהם – החששות אפילו גדולים יותר. מה עושים?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?