יום השואה בפתח, יום מורכב ולא פשוט המעלה שאלות רבות בקרב הורים- מה להגיד לילדים? מה הם בעצם צריכים לדעת? האם לספר להם את מה שאירע?

נושא השואה הנו נושא מורכב מאוד וחשוב לקחת בחשבון את גילו של הילד כשרוצים לתת מידע ולהכין לקראתו.

 

ילדי הגן

ילדים בגיל הרך אינם בשלים להבין את הנושא הכה מורכב הזה. נושא חיים ומוות אינו מובן בשלב ההתפתחותי הזה ואין ספק שאין צורך להעמיס בפרטים ובמידע שאינו ניתן כלל להבנה בגיל זה.

אז מה להגיד?

לילדים בגיל הגן ניתן לומר כי ביום חמישי תהיה צפירה, בה נעמוד כולנו כדי לחשוב על המדינה שלנו. בדרך כלל בגן מכינים את הילדים לקראת הצפירה. חשוב להבין שכל תגובה של ילדים בגילאים הללו לצפירה הנה לגיטימית- צחוק, גיחוך, ריקוד וכו‘. קשה לצפות שילדים בגיל זה יוכלו לעמוד במשך הצפירה כולה ולכן לא צריך לצפות שכך יהיה.

 

ילדי ביה"ס היסודי

ילדים בגיל היסודי אמנם בעלי מוח מפותח יותר וכבר מדברים על נושא החיים והמוות, אולם בגיל זה הנם רגישים מאוד לנושא והדבר עלול לעורר חרדות רבות, בעיקר בקרב ילדים בעלי סף רגישות גבוה יותר.

אז מה להגיד?

נתחיל בילדים צעירים יותר, כיתות א- ג‘ בערך: ניתן לספר כי בעבר ליהודים לא היתה מדינה ולכן היו חיו במדינות שונות. היהודים שחיו באירופה סבלו מרדיפות ועקב שנאה הרגו חלק מהם. היום יש לנו מדינה ולכן אנחנו בטוחים ויש לנו צבא שמגן עלינו. הדבר לא יכול לקרות שוב כי אנו מוגנים. הצפירה מזכירה לנו שיש לנו מדינה ואנו בטוחים ואנו עומדים כדי לחשוב על כך. גם פה כל תגובה של הילד במהלך הצפירה הנה לגיטימית ואינה מעידה כלל על יחסו לנושא. חשוב לא לכעוס על הילד אם צוחק או מתקשה לעמוד ולהבין כי זו תגובתו למצב שאינו קל לעיכול.

עם ילדים בגיל מבוגר יותר ביסודי, כיתות ד-ו‘: מומלץ לפתח את הנושא לשיח על שנאה, מה עושים כשלא מסכימים על מישהו אחר? יחס מכבד אחד לשני וכדומה. גם פה, כל תגובה לצפירה הנה לגיטימית.

 

חטיבה ותיכון

ילדים בגילאי חטיבה ותיכון כבר יותר חשופים לנושא בבית הספר, ובדרך כלל הנושא נכלל בתכנית הלימודים. גם פה, חשוב לשים לב ולהיות קשובים לילדים בעלי סף רגישות גבוה יותר, הנוטים לחרדות ולהשרות תחושת בטחון והגנה. גם בגילאים אלו, צחקוק במהלך הצפירה מעיד על מבוכה וקושי להתמודד עם מורכבות הסיטואציה אך כן נעביר מסר למתבגרים על החשיבות לכבד יום זה.

 

במהלך יום השואה מוקרנות בטלויזיה תכניות בעלי תכנים לא פשוטים, תמונות מורכבות ותיאורים רבים על חוויות ניצולים בשואה. מומלץ לא לחשוף ילדים לתכנים הללו במהלך יום השואה. באשר למתבגרים, חשוב להפעיל שיקול דעת ולבחור יחד תכניות שיכולות להתאים לרמת המורכבות אותה יכול להכיל.

 

 

על הכותבת:
תלמה זלמן
פסיכולוגית חינוכית מומחית
עוסקת מספר שנים בטיפול בילדים מהגיל הרך, ילדים בגיל היסודי ומתבגרים.
כמו כן עובדת עם הורים בהדרכת הורים וטיפול בהורות וכן מבצעת אבחונים פסיכולוגים ופסיכודדקטים, הרצאות וסדנאות להורים, צוות חינוך וקבוצות לילדים והורים.
עובדת בקליניקה פרטית בנס ציונה ובשירות הפסיכולוגי חינוכי יבנה ובנוסף, מדריכה סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה חינוכית במרכז האקדמי פרס.
טל: 052-8261108
https://www.facebook.com/talmapsych/?ref=bookmarks

 


עוד באותו נושא

5 דגשים לשיחה עם ילדים בנושא השואה והזכרון

יום השואה ויום הזיכרון מתקרבים והשאלה שעולה היא איך מתווכים לילד את הימים האלו כך שמצד אחד ירגיש בטוח ומצד שני...

נזכור: התמודדות ילדים עם אובדן

בימים אלה נציין את יום הזיכרון לשואה ולגבורה ויום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה. בתקופה זו ילדים רבים נוטים לשוחח על המוות, לחלום חלומות רעים ולפתח פחדים לא מוסברים. איך להגיב?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?