משחק תמיד נתפס בעינינו כ- NICE TO HAVE. וככל שהילדים גדלים יש לנו נטיה לחשוב "די למשחקים", "הגיע הזמן להתחיל לעבוד...". אך למעשה, המשחק מעניק הרבה יותר מסתם הנאה, ולא רק בגיל הרך.

אם נלך רגע לטבע, נראה שמשחק משמש יונקים לתרגול בתפקיד שלהם כבוגרים. אפשר לראות את הלביאה, אם הכפירים, מעודדת אותם לשחק. לרוב הם יסגלו לעצמם משחקי מרדף ומארב. לעומת זאת, אם נתבונן בגורי איילות, נראה כיצד יתמקדו במשחקי ריצה התחמקות.

משחק מהסוג הזה, הוא משחק שנועד לתרגל את היונק הצעיר בפעולות שיצטרך להפגין בבגרותו. ללא פיתוח היכולות הללו, סביר שסיכוייו לשרוד יהיו נמוכים בהרבה.

 

במידה מסוימת נכון הדבר גם לבני האדם. בינקות, משחק נועד כדי לפתח את המיומנויות הגופניות והקוגנטיביות.

תחומי עיסוק רבים נשענים על כך: משחקים ותרגילים בפיזיותרפיה שנועדו לחזק שרירים, בריפוי ועיסוק ויכוצא בזה.

 

משחק מחזק מרכיבים רגשיים החל מגיל מאוד צעיר, כגון שייכות ואמפתיה. והוא בעל ערך מוסף בחיזוק ה- BONDINGוההתקשרות עם התינוק.

 

בשלבים מאוחרים יותר, המשחק מקבל נופך חברתי יותר (בערך בחל מגיל 2.5). משחק יכול ללמד כישורי חברה, מיומנויות מיקוח ומשא ומתן, איפוק, שליטה, ויתור והרשימה עוד ארוכה.

 

ולבסוף, אזכיר כאן שבמשחק גלום חלק של הנאה. מבוגרים רבים שבים לשחק את משחקי ילדותם לשם הנאה ונוסטלגיה וישנם כאלה שלא הפסיקו לשחק מעולם, בקלם ומשחקי קופסא. הנאה זו חשובה לשימור על חיים מאושרים בריאים ובעלי משמעות.

 

האם אנחנו משחקים עם הילדים שלנו מספיק?

כאמור, משחק בגיל צעיר הוא לגיטימי וברור מאליו, שכן נועד לפתח את כישורי התינוק ברמה הבסיסית ביותר. אך בשלב מסוים, כאשר לכאורה התינוק הפך לילד מתפקד, אז נראה שהמשחק די נעלם, או מקבל זוית אחרת. ההורה מצפה שהילד ילמד לשחק לבדו כדי ש"ידע להעסיק את עצמו". המשחק בין ההורה לילד מתמעט משום שהורים רבים מרגישים נבוכים לשחק ולהשתטות עמו.

 

ישנה חשיבות עצומה למשחק בקשר הורה - ילד. משחק הוא אמצעי מצוין להעמיק את הקשר עם הילד (במיוחד החל מגיל 2). דרך המשחק אנחנו יכולים לגלות המון על עולמו הפנימי, על התוכן הרגשי המעסיק אותו, על התכונות ההולכות ומתגבשות אצלו: האם הוא סגור? האם יודע להתבטא? איזה תפקיד הוא לוקח במשחק? האם הוא מסוגל לדמיין?

 

השאלות הללו חשובות לאין שיעור בחינוך ילדים, משום שהתשובות אליהן יתנו לנו מידע רב הנוגע להתפתחותם הרגשית, החברתית וגם הקוגנטיבית. דרך משחק יהיה אפשר לענות עליהם בפשטות ובמהירות.

 

אי אפשר לא להתייחס לנושא הטכנולוגי שתופס נפח גדול במשחק של הילדים היום. המון ילדים לומדים לשחק דרך מכשירי טלפון וטבלטים. חשוב להבהיר כי משחק כזה הוא בעל ערך ואין להמעיט בו, נוכח העובדה שעתיד הילדים שגדלים בימינו, יהיו מבוגרים בעוולם שבו יהיו חייבים להבין את משמעות מסך המגע, סימני play, pause או אפילו את השפה האנגלית.

 

כשם שכישורים טכנים יהיו תנאי בסיס בעולם העתידי, כך הכישורים הרכים יהיו בעלי ערך גבוהה יותר. הוא יהיה היתרון היחסי של אנשי המחר.

לכן חשוב שילד ילמד לנהל משא ומתן עם חבריו, כדי שידע לשאת ולתת על חוזה העבודה שלו, חשוב שילמד לכבוש את הכעס שלו על חבר אחר למחשק, כדי שידע לכבוש את כעסו בעבודה עם מנהל מתסכל.

 

ככל שנשכיל לשחק עם ילדינו יותר, כך נעזור לו לגבש סט התנהגויות (בתקווה שיהיו פרואקטיביות) שיוכל לעזור לו. את סט ההתנהגויות הזה, הוא לומד לשכלל ולהפוך לחלק מהזהות והאופי שלו.

המשמעות של משחק בגיל הרך, בו הילד עסוק בהתגבשות האופי והמנגנונים הראשוניים שלו, היא התנסות בכל מני סוגים של מקרים ותגובות בתוך מרחב המשחק הבטוח ביניכם. ככה תהיה לו אפשרות להתנסות בתפקידים חברתיים שונים, בהפקת לקחים והסקת מסקנות לגבי עצמו.

 

 

שיהיה בכיף!

 

 

על הכותבת:
הדר שובלי
עובדת סוציאלית, יועצת שינה ומנחת הורים
https://peachsleep.net

 

עוד באותו נושא

ניידים ודוגמא אישית

סביבי כל ההורים, ללא יוצא מן הכלל, עסוקים עם הניידים שלהם. פייסבוק, SMS, ווטסאפ, קנדי קראש וכד'...

חג החנוכה והפחד מחושך

חג החנוכה הוא מהחגים האהובים עלי. שירי החג, המאכלים, השירים, סמלי החג והמשפחתיות הרבה המאפיינים אותו

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?