טו בשבט הגיע ואתו תעודות המחצית, אשר עם חלוקתן ישנם ילדים שיהיו עם חיוך על הפנים, יש כאלה שפחות ויש כאלה שיהיו בחרדה קיומית... אבל האם זה באמת הוגן לחלק לילדים תעודות וציונים?

אבל האם זה נכון למדוד את הילדים שלנו ע"פ יכולת הקשבה למורה שמסבירה בכיתה של 30 תלמידים את אותו הסבר בדיוק? הסבר אחד שהמערכת מצפה מכל ילד וילדה להבין. האם זה צודק? האם זה באמת נכון והגיוני?

 

לכל ילד יש יכולות שונות וחוזקות שמייחדות אותו, ומנגד לכל לילד יש את חולשותיו שאיתן הוא אמור ללמוד להתמודד. האם נכון לצפות מכולם להיות באותה רמה כשהיכולת של כל אחד מהם שונה?

 

הילדים שלנו מוכשרים כל אחד בדרכו, אבל כולם נמדדים בדרך אחת.

אם נסתכל על זה כבוגרים ונשאל את עצמנו האם יש סיכוי שנשב בהרצאה עם 30 אנשים וכל ה 30 יבינו את ההרצאה בדיוק אותו הדבר הרי שמיד נגחך ונאמר שאין סיכוי!

תמיד בכל הרצאה יש את אלה ששואלים שאלות כי הם לא הבינו ויש את אלה שמאבדים סבלנות כי הם כבר הבינו, יש את אלה שמסכמים וכך הם מקשיבים ויש עוד כמה וכמה סוגים של אנשים והדרך שלהם להבין.

 

אז איך אנחנו יכולים לצפות מילדים שלא בחרו בחירה עצמאית להיכנס לשיעורים שיבינו באותה הדרך ולבסוף גם יקבלו על כך ציון?

האם הציון הזה באמת משקף?

השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו היא האם הענקנו את הכלים הנכונים להם כדי ללמוד ולהבין? האם הכלים שאיתם הם הגיעו לעולם מקבלים מקום בחייהם או שפשוט מחליטים עבורם כיצד עליהם ללמוד, כיצד עליהם להבין?

 

אני הייתי רוצה לחזק כל ילד במקומות שהוא צריך דרך הכלים שיש ברשותו לכן הייתי מעדיפה בתעודת המחצית להתייחס לחזקות שלו ולהעצים אותו.

 

תעודת מחצית היא חשובה, אין ספק, אבל יותר חשוב שנתבונן על הילד ונבין איך אנחנו יכולים לעזור לו ללמוד יותר טוב.

איך אנחנו יכולים להפוך אותו לבוגר ששלם עם עצמו, שמכיר בחולשות שלו ויודע לחזק את החזקות שלו. יש ילדים שעבדו מאוד קשה והציון הסופי שלהם הוא 60 ויש כאלה שעבדו פחות קשה והציון הסופי הוא 80. האם זה נכון לתת להם ציון ע"פ אותם מדדים?

 

לסיכום, תעודת מחצית היא תעודה שיכולה בקלות להיות תעודה שתדחוף ילדים לעשייה והצלחה, רק אם נסתכל עליה בעיניים אחרות ונבין שיש לה כוח באמת לשנות לטובה את העשייה ואת הרצון של הילדים להתקדם לחיים של בוגרים שלמים עם עצמם, שלמדו בצעירותם לחזק את הכלים שעומדים לרשותם.

 

 

ט"ו בשבת שמח!

 

 

על הכותבת:
טל יעקב
טיפול ואימון לילדים ונוער דרך המטבח
הצטרפו אלי לפייסבוק https://www.facebook.com/TalKitchenTherapy
לאתר http://talyakov.co.il

 


עוד באותו נושא

יצירת עץ משקית נייר

ט"ו בשבט הגיע ושוב התבקשתם לשלוח עם הילדים לגן עץ תוצרת בית? הנה פתרון קל להכנה מחומרים שיש בכל בית

מחוננים: מעבר לגבול היכולת

ספר מרתק העוסק בתופעה חשובה שעד היום כמעט שלא זכתה לתשומת לב: תופעת התלמידים "משיגי היתר" – מחוננים.

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?