הילדים של היום חיים בעולם של ריבוי משימות. ניתן לראות זאת כבר בגיל הגן. וכשהם הופכים לתלמידים היום שלהם נהיה עמוס אפילו יותר, כשלכל פעילויות אחה"צ שלהם מתווספות משימות ומטלות הבית שהם מקבלים. אז אולי אפשר לוותר על שיעורי הבית?

כבר בגיל הגן הילדים של היום נמצאים במסגרת חינוכית עד 16:30, משם ממשיכים לחוגים לפחות פעמיים בשבוע, ועוד כמה פעמים נפגשים עם חברים. יש להם יומן מלא בעשייה ולמידה, ושלא תבינו לא נכון, בעיני זה מבורך, אבל ביחד עם זאת אנחנו צריכים לזכור שהם ילדים. את שיעורי האנגלית והספרדית ניתן ללמוד בגיל 7-8, את החוגים לבניית אפליקציות אפשר קצת לדחות, לא חייבים להתחיל בגיל 5.

 

כשהם מגיעים לבית הספר הילדים מתחילים עולם חדש. כל מה שהכירו עד עכשיו מתחלף במשהו חדש. בנוסף לכל הלו"ז העמוס שכבר יש להם, נוספת שיטת לימוד חדשה, שיעורים בכיתה עם מורות מתחלפות ושמות של מקצועות שהם צריכים להבין וללמוד, ישיבה והקשבה בשיעור, הפסקות קצובות של 10 – 15 דקות, ועוד.

 

ובנוסף לכל העולם החדש הזה, עכשיו מקבלים הילדים גם שיעורי בית שעליהם להכין.

הם עדיין הולכים לחוגים ולחברים אלא שהיומן השבועי שלהם עמוס כפליים עכשיו. אך האם מישהו עוצר להסביר להם את החשיבות של שיעורי הבית? את חשיבותו של התרגול היומיומי של החומר הנלמד? האם אנו בודקים אם אנחנו לא מעמיסים מדיי?

 

אז בואו נעצור לרגע וננסה להבין מה חשיבותם האמיתית של שיעורי הבית.

האם זו הדרך הנכונה בעולם של היום בו כל מידע זמין בלחיצת כפתור?

האם לא עדיף לתת לילדים שלנו שקט אחה"צ?

 

כל ילד לומד בדרך שנוחה לו, בדרך בה הקליטה שלו יותר טובה כלומר ישנם ילדים שיש להם זיכרון צילומי ומספיק קריאה של פעם אחת בכדי שיזכרו את החומר לכל החיים, ישנם כאלה שצריכים להמחיש ואת אלה שצריכים לדבר על הנושא. יש גם את אלה שצריכים לסכם ואת אלה שצריכים לשנן...

 

קיימות המון שיטות לימוד, כל ילד והשיטה שמתאימה לו, אבל בכולן צריך לשנן פעם פעמיים אפילו שלוש.

ככל שהילד חוזר על החומר הנלמד הוא מתקדם לעבר חייו הבוגרים בכך שהוא רוכש כלים לחיים האמיתיים.

 

מהו סדר הפעולות הנכון?

בכל מקצוע בו יבחר בחייו הבוגרים הוא יידרש לידע, ובואו נעזוב לרגע את תעודת הבגרות פסיכומטרי או תואר, ונדבר על העבודה עצמה. בילד שלנו מושרשת שיטה בה הוא יודע שבכדי שיבצע את העבודה שלו נכון עליו לרכוש ידע.

ידע שאותו הוא צריך לחיות, לנשום ולהבין, הוא לא תמיד יוכל לרוץ לגוגל בכל בעיה שאיתה יתמודד.

אז איך בעצם נקנה לו כישורי חיים כאלה אם לא נלמד אותו לתרגל?

 

שיעורי הבית נמצאים בכדי לשנן את הידע שנרכש במקצועות הנלמדים.

תפקידינו כמורים/ מחנכים/ מטפלים/ הורים למצוא יחד עם הילד את הדרך הנכונה לילד לעשות את שיעורי הבית, בשיטה שנכונה לו.

יש לתת מענה בהסבר וויזואלי, בהסבר כתוב, או למצוא את השיטה הנכונה לכל ילד ולדרך בה הוא קולט מידע.

 

אנחנו לא יכולים לצפות שכל הילדים יפנימו את הידע בדרך אחת, אנחנו כן צריכים למצוא את הדרך לתת להם כלים לתרגל, לשנן את הידע הנרכש בכדי שיוכלו להטמיע אותו בתוכם.

 

 

בהצלחה!

 

 

על הכותבת:
טל יעקב
טיפול ואימון לילדים ונוער דרך המטבח
הצטרפו אלי לפייסבוק https://www.facebook.com/TalKitchenTherapy
לאתר http://talyakov.co.il

עוד באותו נושא

עצמאות לילדים בכיתה א' מתי ואיך?

מתי יתחיל הילד שלי להיות עצמאי? עד מתי עלי להכין עבורו את הילקוט כל ערב והאם באמת עלי מוטלת האחריות הזאת גם מטעם בית הספר?

אם תרצו - אין זו אגדה! או: חזרה לשגרה (חלק שני)

נשארו רק עוד ארבע שעות עד שהולכים לישון. כמה בלגן כבר יכול להיות לנו בשעות האלה? מסתבר ש... הרבה. איך מתמודדים?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?