חזרה לבית ספר אחרי חופש ארוך או מעבר מגן חובה לבי"ס הינו מעבר משמעותי ביותר בחייו של ילד. ההתמודדות כרוכה בראש ובראשונה בהבנה מעמיקה של ההורה את משמעותו הרגשית של המעבר.

החופש הגדול זו חופשה ארוכה מאד, במהלכה הילד מספיק להחליף לחלוטין את שגרת חייו ולהיכנס לשגרה חדשה. לכן, החזרה לבית הספר לאחר סיום החופש היא משמעותית מאד.

 

המעבר מהחופשה חזרה למסגרת הלימודית כרוך בחזרה למערכת גבולות הרבה יותר משמעותיים, חזרה לסדר וארגון, כללי משמעת ודרישות של הילד מעצמו והסביבה ממנו. מעבר כזה יכול לעורר מגוון רגשות, שחשוב להבינם על מנת לדעת כיצד להתמודד עימן.

 

ילד שחוזר לבית ספר אחרי תקופה כה ארוכה יכול לחוות:

התרגשות, שמחה וציפייה לקראת המעבר, לקראת מעבר הכיתה או המורה החדש או המורה החדשה וכן לקראת מפגש מחודש עם חבריו לכיתה.

 

חרדה ולחץ: חזרה לבית ספר היא חזרה למעשה למערכת דורשנית שמצריכה התמודדות עם גבולות ודרישות, תחרות, ציונים והישגים, בעיקר אם הילד בעל דרישות גבוהות מעצמו.

 

פחד מהסתגלות לדמויות חדשות: ילדים רבים חווים פחד מפני הסתגלות למורה החדשה או לדמויות חינוכיות אחרות ומפני הסתגלות למקום חדש במקרה של מעבר כיתה או בית ספר חדש ומפני המצב החברתי אליו הילד חוזר ומעמדו החברתי, בעיקר במידה ולילד היו קשיים חברתיים קודם לחופש.

 

מגוון רגשות זה יכול לבא לידי ביטוי בדרכים שונות ומגוונות אשר משתנות בין ילד לילד. ישנם ילדים שרגשות אלא מתבטאים בעצבנות וחוסר שקט, קשיי שינה, שינוי בהרגלי התזונה או בתיאבון, שינוי בהרגלי השימוש בשירותים וביציאות, הסתגרות, בלבול, חוסר ריכוז, פעילות יתר, מתח ולחץ.

 

חשוב מאד שאתם ההורים תהיו ערניים ותבינו שינויים התנהגותיים ורגשיים לקראת החזרה או המעבר לבית הספר, בהקשר זה ותדעו לשייכם לרגשות המעורבים לקראת החזרה לבית ספר.

 

פחד מהלא מוכר: כאשר מדובר על התחלת מסגרת חדשה או מעבר מסגרת ייתכן ויופיעו חששות ופחדים מהמקום הלא מוכר, למעשה הילד עובר למסגרת בה אינו מכיר כמעט דבר, לא את המורים (אולי מלבד למפגש הכרות קצר לפני תחילת השנה), לא את החוקים במסגרת או חלק מהילדים האחרים, לא את כללי ההתנהגות ולא את דפוסי ההתנהגות הנהוגים במסגרת החדשה או הדפוסים החברתיים.

 

מעבר זה יכול להביא לרגשות מעורבים כגון שמחה והתרגשות לצד חשש, פחד מאכזבה ועוד. מאד טבעי ומובן אם ילד מבטא מגוון תחושות אלה ואף אמביוולנטיות לגבי המעבר, גם שמחה וגם חשש.

 

תחושת אובדן: משמעות נוספת למעבר היא אובדן המסגרת הישנה והתפקיד הקודם, מילד בוגר בגן הוא הופך לילד צעיר וחדש במסגרת חדשה וגדולה הרבה יותר, כנ"ל אם מדובר במעבר לחטיבת ביניים ואפילו תיכון.

 

דברו על המצב ועל רגשותיהם וגם רגשותיכם לקראת המעבר החדש, תנו לרגשות מקום. אל תנסו לשנות את ילדכם ולא את מה שהוא מרגיש, נסו לגלות אמפטיה למצב ולמה שהילד מרגיש. ניסיונות לתקן את הילד או את מה שהוא ירגיש עלול לגרום לנזק ואף להבנה של הילד כי לא כדאי לשתף את הוריו ברגשותיו וזה בטח לא הדבר שרציתם.

 

בנוסף לשיחה עם הילד, לתמלול הרגשות, המחשבות והחששות - שלכם ושלו - הנה כמה טיפים חשובים ויישומיים להתמודדות:

 

1. הכנה מראש: המעבר כרוך בהרבה מאד חשש, נסו להתכונן אליו מראש כמה שניתן. חיזרו בהדרגה לקראת סוף החופש למסגרת חוקים שתהיה במהלך השנה, מסגרת שעות שינה, תזונה, הרגלים ועוד. בנוסף, יכולה מאד לעזור הכרות עם המערכת אליה נכנס, הכרות מוקדמת עם המקום ואם ניתן אף עם ילדים אחרים מהמסגרת, במידה ואין כאלה מוכרים.

 

2. דברו עם הילד על קבלת עזרה, במידה והוא נתקל בבעיה (חישבו עם הילד על מגוון בעיות שהוא חושש להיתקל בהן) כיצד יוכל לפעול, חישבו על לפחות כמה דרכים כלליות לפתרון הבעיה, כגון, פניה למורה, שיחה עם חבר, פניה למזכירות ועוד.

 

3. צרו סביבה מוכרת: עד כמה שניתן נסו ליצור עם הילד סביבה מוכרת וצפויה, למשל בכל מה שקשור לארוחה בבית הספר, נסו לחשוב יחד איתו על המאכלים שירצה לקחת עימו והשתדלו לעמוד ברשימה שקבעתם מראש, ניתן לחשוב גם על פריטים שיוכל לקחת עימו ויתנו תחושה של בטחון או אפילו פתקים מכם ההורים עם תזכורות לאהבתכם אליו או אמונכם בו וביכולותיו, עם ילדים קטנים יותר ניתן לצייר ציור משותף או תמונה מוכרת שיישא עימו לבית הספר ויוכל להציץ בה כאשר עולה הצורך . ישנה משמעות לחפצים או הרגלים מוכרים בתוך סיטואציה כל כך חדשה ולעיתים מפחידה. סביבה מוכרת וצפויה מאפשרת תחושה של שליטה ובטחון.

 

4. השתדלו להעביר מסר חיובי לגבי בית הספר, מסר המבטא כי הנכם סומכים על בית הספר ומאמינים בו. גם אינכם מאמינים, חישבו על ההשפעה שיש על הילד אם הוא מבין כי שלחתם אותו שעת כה רבות במקום שאינכם סמכים עליו או מאמינים בו.העבירו לילדכם את המסר כי אתם מבינים ומקבלים את מה שהוא מרגיש, יחד עם המסר הברור כי אתם סומכים עליו ועל יכולותיו להתמודד עם מצבים שונים.

 

סביר שגם אתם ההורים בלחץ או חרדה לקראת השינוי, בעיקר אם ילדכם עובר למסגרת חדשה. חשוב מאד שתמנעו מהפגנת רגשות אלא באופן מוגזם מול ילדיכם, השתמשו במה ובמי שעוזר לכם בדרך כלל להתמודד.

 

והכי הכי חשוב – זכרו בעיקר לאהוב את ילדיכם באשר הם ובאשר יבחרו. דאגו שתמיד תמיד וזכרו שאתם אוהבים אותם בכל מצב ובכל בחירה שיעשו. תנו להם את החופש לבחור ושחררו אותם להתמודד עם האתגרים העומדים בפניהם.

 

 

על הכותב:
אלעד דהן,
מומחה בטיפול רגשי בילדים והדרכת הורים
מנהל "רימון - מרכז מומחים לטיפול רגשי והדרכת הורים"
https://www.rimonclinic.com/parental-guidance

 


עוד באותו נושא

כיצד יכולה שיטת פלדנקרייז לעזור בנשיאת תיק בית הספר?

מבט קצר על ילדים הנושאים את תיקם אל בית הספר

אימון ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז

אימון תלמידים כשהם עדיין מפתחים הרגלי למידה ועבודה מאפשר להם להבין איך הם לומדים ומהן האסטרטגיות הטובות...

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?