חצי שנה עברה. חצי שנה של למידה, השקעה, ועכשיו מגיע רגע חשוב, בו כל ההשקעה באה לידי ביטוי, בגיליון נייר פשוט ושמו תעודה.

יש שיאמרו, שילדים שמשקיעים המון בבית, עם עזרה ועם המון תרגול, ועדיין לא משיגים תוצאות, יתאכזבו לגלות תעודה שלא משקפת כלל את ההשקעה שלהם אלא רק את התוצאה הסופית - הציון במבחן. ואכן, בחלק מבתי הספר נותנים מקום גם להשקעה ולמאמץ הניכר בלמידה ולא רק לציון הסופי. אבל לא בכל מקום זה כך.

 

מה אתם עושים כשאתם רואים את התעודה?

יש שמסתכלים על התעודה, מכניסים אותה כמו שהיא למגירה ופוטרים באמירת "יופי כל הכבוד" ותו לא. יש שמסתכלים איפה הילד נכשל ומה הוא יכול לעשות כדי להשתפר. ואני מציעה להסתכל גם על ההצלחות. הן לא מובנות מאליהן. נסו להיזכר כמה שנים אחורה, כשאתם קיבלתם תעודה. אם הייתם תלמידים חרוצים ומצטיינים בוודאי הייתם מלאי גאווה וחיפשתם רק להשוויץ בה. אבל אם לא? אולי חששתם מהתגובה של אמא ואבא? מהאמירות הקשות המביעות אכזבה כמו: "שוב נכשל במתמטיקה? מה יהיה הסוף איתך?"

 

עם הילדים המצטיינים שהתעודה שלהם היא מקור לגאווה אני מציעה כן לשבח, אך באופן שלא מקבע את הילד במשבצת של מצטיין. מכיוון שזה גם עלול להלחיץ אותו. מה יקרה אם אני לא אצטיין? לא אהיה החכם של הבית? או המבריק וה"תותח"? כשהאמירות הן מאוד בומבסטיות הילד עלול להילחץ ולפרש זאת כאהבה על תנאי. אם אתה חרוץ ומשקיע נאהב אותך ונתלהב ממך ואם לא אז נתאכזב ממך מאוד ופחות נאהב. לכן אמירות כמו: אני רואה שאהבת ללמוד השנה, או הלימודים באו לך ממש בקלות, עדיפות על אמירות מהסוג: "אתה החכם של המשפחה המצליחן והגאון שלנו".

 

עם הילדים שקצת יותר קשה להם: קחו את התעודה ושבו עם הילד בנינוחות, הסתכלו על הדברים החיוביים, על דרך ארץ, מוסר ומידות טובות שיש לילד. הקפדה על הגעה בזמן, כבוד לחברים, כבוד למורים. כל אלו הם חלק בלתי נפרד מהתעודה ומההצלחה של הילד. לא רק הציון עצמו.

שבחו את הילד באמירות מדוייקות והרחיבו, זאת הזדמנות מצויינת להיכנס לעולמו של הילד: "רואים שאתה אוהב ללמוד מדעים – הציונים מעולים וההערות של המורה טובות. מה אתה אוהב בשיעור הזה?" כשיש מקצוע בו הילד מתקשה, מכל בחינה שהיא. נסו לא לתקוף או להאשים את הילד. גם אם הוא באמת לא משתדל. אלא נסו לשמוע את נקודת המבט שלו, מה מפריע לו ביחס למקצוע? המורה לא מובנת? המקצוע משעמם? קשה? ואז אפשר לחשוב יחד על רעינות איך לשפר את הציון למרות כל הקושי. הענין הוא הגישה - לא שיפוטית אלא מזמינה לשיח כנה ומאפשר.

 

 

בהצלחה!

 

 

על הכותבת:
רעות פרץ
הנחיית הורים אישית וקבוצתית
https://www.facebook.com/%D7%A8%D7%A2%D7%95%D7%AA-%D7%A4%D7%A8%D7%A5-%D7%94%D7%A0%D7%97%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%AA-%D7%95%D7%A7%D7%91%D7%95%D7%A6%D7%AA%D7%99%D7%AA-267594923694259/?pnref=lhc

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?