אנחנו שולחים המוצץ והשמיכי שהוא אוהב, מלבישים אותו טוב ומנשקים מדי בוקר בפתח הגן, אבל איך נוכל לדעת שהוא באמת מאושר שם?

הורים רבים מוטרדים מהשאלה האם טוב לילד שלהם בגן? האם הוא מרגיש שם בנוח, האם יש לו אוזן קשבת ומגע יד מלטף? ואיך באמת אפשר לדעת? בגיל הרך כאשר הפעוט עדיין לא ממש מדבר ומשתף אותנו במה שעובר עליו, באמת קשה לדעת מה הוא חווה בגן והאם טוב לו שם.

 

שליש משנת הלימודים כבר חלף, הילדים הספיקו להסתגל למסגרות, וזה הזמן לראות ולבחון שטוב להם.  

 

אלו הסימנים שעלינו לשים לב אליהם:

 

1. האם הילד שמח ללכת לגן: זה לא גורף, אבל באופן כללי מרבית הילדים שטוב להם בגן ישמחו ללכת לגן ופחות יבכו בבקרים. חשוב כמובן לקחת בחשבון את אופי הילד, אם הילד בדרך כלל בוכה לא הייתי קופצת למסקנות... כן חשוב להבין שילדים הם בני אדם, יש להם רגשות ויש ימים שבהם פשוט לא בא להם ללכת לגן וזה בדיוק כמו שלנו המבוגרים לא תמיד מתחשק ללכת לעבודה.

 

2. האם הילד מרגיש בנוח כשהוא מגיע לגן: האם הוא מרגיש שייך, האם רצים אליו ילדים ומברכים אותו ב"בוקר טוב", האם אתם רואים שהוא משתף פעולה עם חברים, ניגש למשחקים באופן חופשי וכו‘.

 

3. האם הילד חווה רגרסיה בפעולות שעשה בטרם הליכתו לגן: ילד שחוזר להרטיב, ילד שחוזר למצוץ אצבע או מוצץ, ילד שחוזר למלמל במקום לדבר. שימו לב שהכוונה למשהו שקורה באופן קבוע ולא בילד שהתחיל או באמצע גמילה.

 

4. האם קיים שינוי קיצוני בהתנהגותו של הילד: ילד דברן פתאום נעשה שקט, מופנם סגור, אם הילד לא כעסן, עצוב, אלים. חשוב לזכור שילדים בשלב הזה בהתפתחות נכנסים "למרד גיל השנתיים" ולכן יש לקחת בפרופורציות את הסימפטום הזה. 

 

5. האם הילד אוכל וישן טוב: את זה תוכלו לראות גם בבית, האם הוא מסרב לאכול, באופן קבוע. האם הוא מסרב לישון, האם הוא מתעורר הרבה בלילה, וכמו כן תוכלו לשאול את הצוות איך הילד מתנהג בגן. שימו לב שגם כאן זה סימפטום שיכול להופיע בגלל גילו של הילד, היות וזה שלב של פחדים, ילדים פוחדים מחושך, מרעשים חזקים, מברקים ורעמים, ולפעמים הם לא ישנים טוב.

 

6. האם הילד חוזר עם חוויות מהגן: גם ילדים שבקושי מדברים יכולים לחזור עם מילה חדשה, עם למידה חדשה, אם הילד גדול יותר, האם חוזר עם שירים וסיפורים, האם הוא מספר על הגן בבית.

 

7. כאשר אתם באים לקחת אותו מהגן והוא בעיצומו של מפגש או עסוק במשחק - האם הוא שמח מבואכם.

 

8. האם הצוות מעדכן אתכם במה שקורה לילד במהלך היום: כגננת, אני הכי נהנית לפגוש את ההורים בסוף היום ולשתף אותם בחוויה שהילד ואני חווינו יחד. זה יכול להיות שהוא שיחק עם חברים וזה גם יכול להיות משהו נחמד שספר לי. אני בטוחה שהן ישמחו לתת לכם קצת יותר אינפורמציה, אם תשאלו.

 

9. צפו במשחק שלו, הוא מעביר המון מסרים: ילדים חושפים המון רגשות באמצעות המשחק שלהם, פשוט צפו בו משחק. הצעה למשחק: שחקו עם הילדים בגננת עם שני ילדים בגן. תנו לילד את תפקיד הגננת, ומן הסתם הוא ישחזר את השפה וההתנהלות שהוא פוגש ביומיום, כך תוכלו לשמוע הרבה דברים. בדקו האם השפה שלה פוגעת, מעליבה, לא נעימה, או מכבדת, נעימה ומעצימה, שזה מה אנו רוצים שיחווה...

 

10. שמות הצוות: אמרו את שמות אנשי הצוות בקרבת פעוטות שעדיין לא מדברים ושימו לב לתגובתם.  

 

כאשר נראה לכם שמשהו לא בסדר - בדקו באופן מיידי, אבל עשו זאת ברגישות, כי עדיין קיים סיכוי שאתם טועים...

 

איך בודקים:

1. שתפו את צוות הגן בחששות שלכם (הגננת, מנהלת הגן) שאלו איך הילד מתנהג בגן, "שמתי לב שבבית הוא..." ותראו מהי תגובתם.

 

2. הפתיעו במהלך היום: גשו לגן ותראו שהילדים שלכם בטוחים, (הסתובבו מחוץ לגן) תקשיבו למילים שנאמרות שם, לטון הדיבור של הצוות לאינטראקציה בין כל הגורמים.

 

3. שוחחו עם הורים נוספים: מה הם חושבים על צוות הגן.

 

לסיכום, חשוב לזכור שהסימנים שהוזכרו כאן הם כאלה שמופעים באופן קבוע ולא חד פעמי.

הזכירו לעצמכם למה בחרתם בגן הספציפי מבין אופציות רבות של גנים, סמכו על הצוות שדואג ואוהב את הילד שלכם, והכי חשוב, העבירו לילדכם את התחושה שהוא בידיים טובות.

 

 

על הכותבת:
אושרית מסיקה,
גננת מוסמכת, B.A בחינוך ויועצת הורים מתמחה בגיל הרך בשיטת מיכל דליות
גמילה מטיטול. מוצץ. בקבוק. שינה בריאה. גבולות. יחסי אחים.
לתאום פגישה: 052-5734747
הצטרפו אלי לפייסבוק

 

עוד באותו נושא

איך נהנים מילדים ללא מאבקים גם בחופש הגדול?

התפקיד ההורי הוא תפקיד מורכב ותובעני המצריך השקעה, כישורים ומיומנויות רבות על מנת להצליח וליהנות ממנו.

התנהגות תוקפנית ואלימה בילדים

בואו נדבר על התנהגות תוקפנית, אלימה בילדים. מה עושים עם התנהגות תוקפנית?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?