נושא שמירה על הגוף אינו קל לשיח עם ילדים. הורים מוצאים עצמם נבוכים לנוכח גילויי הסקרנות של הילדים, שאלותיהם והתנהגותם ולא יודעים כיצד ניתן לדבר עם הילדים על הנושא המורכב והרגיש, להקנות להם כלים להתמודדות עם העולם ועדיין לשמור על תמימותם ולא להפחידם.

אין ספק כי הסיוט של כל הורה הוא שילדו יפגע מינית בין אם ע"י אדם זר וכל שכן על ידי אדם מוכר.

הנושא של שמירה על הגוף הרי אינו קל לשיח של הורים עם ילדים . ההורים מוצאים עצמם נבוכים לנוכח גילויי הסקרנות של הילדים , שאלותיהם והתנהגותם ולא יודעים כיצד ניתן לדבר עם הילדים על הנושא המורכב והרגיש , להקנות להם כלים להתמודדות עם העולם ועדיין לשמור על תמימותם ולא להפחידם.

הצגה שרצה למעלה משש שנים במסגרות החינוך ודיוידי שיצא לאחרונה בשיתוף הד ארצי מצליחים במשימה הבלתי אפשרית,מגיעים אל הילדים,בגובה העיניים ומצליחים למנוע פגיעות מיניות ולמעשה להציל את חיי הילדים.

רק לאחרונה דיווחה מנהלת בי"ס ממרכז הארץ כי ילדה בכיתה ב‘ נתקלה באדם מבוגר שהגיע אליה ואמר לה שאמה נמצאת בסוף הרחוב ובקשה ממנו להביא אותה אליה. הוא אף ידע את שם הילדה ושם האם.

הילדה שצפתה יומיים קודם בהצגה ובה סצנה דומה מאד סירבה ללכת איתו ונמלטה לביתה. הילדה ספרה לאמה ואמרה "נזכרתי במה שלמדנו בהצגה ובגלל זה לא הלכתי איתו אפילו שהוא אמר שהוא מכיר אותך וידע את השם".

 

יעל פדר – עובדת סוציאלית ושחקנית,יוצרת ההצגה והדיוידי מציינת מס‘ טיפים להורים להגנת ילדיהם מפני פגיעות מיניות:

  • לילדים יש סקרנות טבעית בריאה ולגיטימית והם נוהגים לשאול שאלות. חשוב שההורים לא יתחמקו משאלות הילד , אפילו אם הן מביכות את ההורה או גורמות לו תחושה לא נוחה .שכן אם הילד לא יקבל תשובות לשאלותיו, הוא יחפש את התשובה ממקורות אחרים.
  • יש לשוחח עם הילד בגובה העיניים , בשפת הילד ולהשתמש במושגים מחיי היום יום של הילד .
  • לא לערוך עם הילד שיחה רשמית אלא לשוחח איתן באופן פתוח וגלוי תוך כדי ההתנהלות היומיומית .
  • לעודד תקשורת פתוחה בבית. להימנע מאווירת סודיות, שלא חושפת רגשות ומידע. הורה לא יכול לצפות שילדו יספר לו משהו רע שקרה לו אם הילד לא מספר לו על דברים טובים או יומיומיים שקורים לו.  לעודד את הילד לספר ולשתף ,לתת לילד את התחושה שמאמינים לו ושקשובים אליו (הפחד הגדול ביותר של הילד הוא שכשהוא יספר משהו רע שקרה לו לא יאמינו לו) . לא להתייחס אל דבריו כאל סיפורים דמיוניים. רק כך הילד ישתף את הוריו יותר.
  • לעודד את הילד לסמוך על הרגשות שלו. להיות קשובים לרצונות הילד ולכבדם.
  • הילד הוא המראה של הוריו. דרך ההורים הילד לומד את נושא הפרטיות והמרחב האישי כבר בינקותו- דרך הטיפול בו הוא לומד כי ההורים והמטפלים הם היחידים שנוגעים באיבריו וזה נעשה רק כחלק מטיפול וניקיון. הילד גדל לנורמות התנהגות בהם איבריו הפרטים אינם חשופים וכך נכון גם אצל הוריו וסביבתו הקרובה. אותן נורמות התנהגות מופנמות אצל ילדנו ממש כמו בכל תחום אחר- השפה בה אנו מדברים, היחס אחד כלפי השני , הרגלי התזונה ועוד. חשוב כי ההורים יקפידו על שמירה על פרטיותם האישית ובכך הילד ילמד לכבד את הפרטיות שלהם ואת הפרטיות של האחר.
  • ילדים בגילאים הרכים נוטים לשחק במשחקים מוכרים:"אבא-אמא", "רופא –חולה" כחלק מחיקוי התנהגות המבוגרים, ובדרך זו מבנים לעצמם את תפקידי האב, האם המטפל והמטופל. לא פעם במהלך משחקים אלו נוצר בלבול בין מותר לאסור, הנכון והלא נכון. סקרנות הילד הנה חיונית להתפתחותו,יש להנחות את הילד כי ניתן לשחק אך לשמור על הגבולות (בלי להפשיט ובלי לגעת באיברים הפרטיים) ולגבי חקירת גופו,היא טבעית ומותרת אך יש לקיימה באופן פרטי בלבד (ללא נוכחות .ילדים/מבוגרים) כמו למשל בחדרו..
  • לשוחח על משמעות שמירת סוד – זו דילמה לא קטנה אצל ילדים. פעמים רבות אנו אומרים להם שצריך לדעת לשמור סוד (כשמתכננים מסיבת הפתעה לאימא, למשל) – אבל חשוב להסביר מהם ההבדלים בין סוד לסוד. יש סודות טובים, ויש סודות רעים. כשמישהו אומר לילד "אל תגלה לאבא ואימא", זה סוד לא טוב. גם ההבחנה בין הלשנה לדיווח הכרחית. ההלשנה נתפסת כמשהו מאוד לא יפה אצל ילדים, וצריך לעזור להם לנסח  אמות מידה וכללים, שיעזרו להם להבדיל ביו המצבים.
  • לבנות לילד רשת תמיכה - למנות רשימה של אנשים קרובים היכולים לשמש אוזן קשבת – כדאי לתת לילד אופציות כמו גננת, יועץ/ת , מורה, דודה, אח/ות או כל אדם אחר שהוא בוטח בו.

דרכים נוספות להעברת המסר:

תיאטרון "החברים של יעל" ידוע במאמצו להגיע אל הגיל הרך ולהכשיר אותם לקראת מצבים בהם הם עלולים להיפגע.  התיאטרון מציג מזה שש שנים הצגה ידועה בשם "יעל לומדת לשמור על גופה" . ההצגה חוללה מהפיכה בתום ההסברה לגיל הרך בנושא מניעת פגיעות מיניות בילדים ולמעלה מרבע מיליון ילדים והורים צפו בה. בעקבות צפייה בהצגה הוכח כי  היא הצליחה למנוע עשרות מקרים של התעללות מינית . הצלחת ההצגה והביקוש הרב לקלטת המשך הובילו את התיאטרון לצאת עם קלטת ילדים העוסקת בנושא. הקלטת מהווה "חינוך לחיים" התיאטרון  רואה בו כלי בידורי להעברת מסר חשוב לכמה שיותר ילדים ובפועלו שליחות חשובה.

לקלטת נרתמה עקב חשיבות הנושא, כלת פרס ישראל, הגב‘ גילה אלמגור.

DVD  "החברים של יעל" מגולל את סיפורן של שפרה ואופצ‘יק, שתי הבובות של חן שמאסו מהיחס הפוגע והמעליב שהן מקבלות ממנה והן מחליטות לברוח מהבית.

 הן מגיעות אל גן החברים של יעל, גן קסום ומופלא, מוקף טבע וחיות מצוירות, בו הן מצטרפות ליעל ולילדים בשירים ובריקודים.

בגן לומדים הבובות והילדים את השיעורים החשובים לחיים:

כיצד לכבד את עצמם ואת זולתם , לשמור על גופם ועל פרטיותם ואיך להיות בוגרים אסרטיביים המסוגלים לומר "לא!" במצב של פגיעה!

הקלטת מגדירה לילדים גבולות, מלמדת מה מותר ומה אסור ,מסירה את המבוכה מהנושא, הופכת אותו טבעי, נגיש וגלוי. כל זאת בריקוד, שירה, משחק, צחוק וקסם, המטמיעים כללי התנהגות ברורים מאוד  - למצבים עמומים ומבלבלים.

השמירה על הגוף הופכת להיות טבעית וברורה ומסייעת לילד לקבלה כחלק בלתי נפרד מהתנהלותו בעולם. מעולם לא היה השיעור לחיים לילדים כה חוויתי, משמעותי, מרגש ומהנה . התסריט נכתב בשיתוף אנשי מקצוע מתחום החינוך והטיפול המומחים במניעת פגיעות מיניות בילדים.

הקלטת כוללת בנוסף גם פרק מיוחד להורים בו מראיינה גילה אלמגור עובדת סוציאלית בנושאים בהם עוסקת הקלטת. פרק זה מהווה גם בסיס לידע רחב יותר בנושא, וגם נותן כלים יישומים להורים לחינוך בהקשר זה ובעצם בכלל.

 

לקבלת פרטים נוספים וראיון בנושא עם יעל פדר- עו"ס מחברת ההצגה והדיוידי:  0523634912, 0522745084

לאתר ההצגה: http://www.yaelfriends.com/


עוד באותו נושא

מה עושים כשלילד עולה החום?

האם לרוץ לרופא, או שאפשר להסתפק בתרופה להורדת חום? הילד מסתובב ללא גרביים בבית, ויוצא החוצה בשיער רטוב. כמה זה נורא?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?