הילד חוזר הביתה מבית הספר, ואתם רוצים לדעת איך היה, מה עבר עליו, האם מישהו העליב אותו, מה גרם לו לצחוק... במה הוא שיחק... האם היה לו קשה... מה הוא למד... וכל מה שאתם מקבלים זו מילה בעלת הבהרה אחת: "כיף", "אחלה", "סבבה" (הקיפו בעיגול את התשובה הנכונה) שמשאירה אתכם באוויר. מה עושים?

בכל יום הילדים שלנו חווים חוויות, מרגישים רגשות וחולמים חלומות. אנחנו רוצים לדעת מה עבר עליהם, בין אם זה בבית הספר, בחוג או במפגש עם חברים. מה העציב אותם, מה שימח אותם, מה ריגש אותם ומה גרם להם לצחוק...

 

חשוב להבין מה עובר על הילדים שלנו מבחינה רגשית, כי בדרך זו נוכל לבנות תשתית לקשר בריא ופתוח בינינו לביניהם וביניהם לבין אנשים אחרים.

ילדים מרגישים, בדיוק כמונו, אך לא תמיד יודעים להגיד מה עובר עליהם, איך קוראים לרגש או מה לעשות איתו, ואז מצטברת אנרגיה בגוף. ילדים שלא קיבלו כלים איך להתמודד עם הרגשות, או שלדבר בבית על רגשות זה אסור מסתירים ומושכים אותם איתם לבגרותם עד שזה מתעצב עם הזהות שלהם והופך להיות חלק מהם. פעמים רבות זה גם עלול להתפרץ בדרכים שונות כמו אלימות, אדישות, מופנמות וכדומה.

 

בואו נבין קודם שאין דבר כזה רגש טוב או רגש רע. רגש הוא רגש. נקודה. כשאנחנו נותנים לרגש שייכות כמו להגיד עצבות שווה רגש שלילי ואז אומרים לילד "מספיק להיות עצוב" הילד מבין שאסור להיות עצוב ויפתח אמונות ומסכות שיסתירו את העצבות.

 

כל רגש הוא מותר והוא בסדר. השלב הבא לאחר שהילד מרגיש הוא לדעת איך לתעל את הרגש למקומות שבהם האנרגיה תצא מהגוף. למשל, מישהו בבית הספר העליב את הילד שלך והוא עצוב ובוכה. אל תבטלו לו את הרגש על ידי מילים כמו "תפסיק לבכות, אתה לא תינוק" או "עד החתונה זה יעבור".

חשוב לתת לרגשות מקום, לדבר על זה, לשאול אותו מה הוא רוצה לעשות, לחבק אותו, להבין את הכאב שלו אבל לא להזדהות איתו כי אם תזדהו איתו לא תוכלו לעזור לו. לשאול מה הוא רוצה לעשות עכשיו, מה אפשר היה לעשות אחרת ועוד...

 

במידה והילד לא משתף במה שעבר עליו, הנה מספר טיפים שיכולים לעזור איך כן לגרום לילד שלנו לשתף אותנו:

 

1. שאלו שאלות מנחות שלא מתחילות במילה "איך" ואיתם ניתן לפתח שיחה. למשל,

את: שיחקת עם רון בהפסקה היום? הילד: כן.

את: במה שיחקתם? הילד יענה ומפה תתפתח שיחה.

אופציה שנייה:

את: שיחקת עם רון בהפסקה היום?

הילד: לא.

את: למה לא? הוא היה בבית הספר היום? הילד יענה ומפה תתפתח שיחה.

 

2. שתפו אותו במה שעבר עליכם, ושאלו אותו איך היה מתמודד או מה הוא חושב על הסיטואציה. אל תתביישו לציין את הרגשות שהרגשתם. זה ייתן לו לגיטימציה לחשוף את הרגשות שלו בבוא העת.

 

3. הכינו טבלה בת 2 עמודות. בכל יום כל אחד מכם רושם מעשה טוב שהוא עשה היום ודברו על המעשה. מה גרם לכם לעשות אותו, מה קרה לכם כתוצאה מהמעשה, מה הרגשתם וכדומה.

 

4. יותר קל לילדים לתת פתרונות כשהם מוציאים את עצמם מהמשוואה. לכן שקפו להם את הרגשות על ידי השלכה של המקרה על מישהו אחר שהם מכירים. למשל, "איך אתה חושב שעידו היה מרגיש אם היית מדבר אליו כך? או "אתה מכיר את שירי, הבת של רונית, אז תשמע מה קרה לה... מה אתה אומר?

 

5. משחקי תפקידים - התחפשו למישהו אחר והשתמשו באביזרים כדי להמחיש זאת (בפאות, תלבושות וכדומה) ותארו סיטואציה ושאלו את הילד איך להתמודד, מה הפתרונות שהוא מציע.

 

אפשרות נוספת היא "מחברת החוויות שלי". מחברת מיוחדת שנועדה לתרגל את הרגשות של הילדים, להעשיר את העולם הרגשי, לתרגל כתיבה ולהרחיב אוצר מילים.

אני מזמינה אתכם לקרוא על המחברת בלינק הבא http://www.et-lilmod.co.il/#!mynotebook/cfu8

 

רוצים לקבל במתנה מדריך טיפים להורים המכיל 50 טיפים שיעזרו לכם עם ילדכם?
לחצו על הלינק - http://revitalvilamovsky.ravpage.co.il/giftimaba

רוצים לשמוע על סדנה מיוחדת שבה תקבלו כלים פרקטים ויישומיים?
לחצו על הלינק - http://revitalvilamovsky.ravpage.co.il/sadna/horedereh

 

 

שלכם,

רויטל

 

 

על הכותבת:
רויטל וילמובסקי,
עט ללמוד, הקניית מיומנויות למידה להורים וילדים
טלפון: 052-8658460, אתר: http://www.et-lilmod.co.il/
קבוצה סגורה להורים – קבלת כלים בנושא מיומנויות למידה - https://www.facebook.com/groups/507696442691529/
פייסבוק - דף עסקי: https://www.facebook.com/Revital.Personal.Teacher/


עוד באותו נושא

הילד בכיתה א? כך נתמוך בו בשלבי ההתאקלמות!

מדובר אולי באחת התקופות המשמעותיות ביותר בחיי ילדינו (ואולי גם בחיינו, כהורים). הכניסה לכיתה א

הבחירה היא שלי

ספר המתאר תחושות ומצבים מחייו של ילד שגדל בבית עם אם המתמודדת עם מחלה כרונית של חולשת שרירים.

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?