פחד מחושך הוא אחד הנפוצים בקרב ילדים, הוא טבעי ומופיע החל מגיל 4 שהנו גיל סוער, יצירתי, מלא דמיונות ומתאפיין בחשיבה מאגית- הילד מאמין שמה שהוא מדמיין אכן יקרה.

פחד באופן כללי הוא רגש נחוץ, הוא מנגנון שמירה חשוב שגורם לנו להיות זהירים. אם לא נפחד לחצות כביש - לא ניזהר, ומצד שני אנחנו לא רוצים שהילד יפחד מאוד במידה כזו שתמנע ממנו בכלל לצאת מהבית ולחצות כביש.

 

וכאן השאלה: באיזו מידה הפחד מעכב את הילד ומונע ממנו לתפקד באופן סביר?

הפחד הוא רגש אמיתי ובעל מחיר כמו קשיי הירדמות, שינה לא איכותית, חרדות, פגיעה בדימוי העצמי ובביטחון העצמי ועוד.

המשימה ההורית שלנו היא לעזור לילד להתמודד עם הפחד כך שיתפקד באופן מותאם לגילו.

 

תגובות הוריות מעכבות:

  • תגובה מגוננת מידי תעביר לילד מסר שהוא חלש ואינו יכול להתמודד בכוחות עצמו.
  • תגובה מבטלת, מתעלמת או מזלזלת בפחד תערער גם היא את האמון של הילד בעצמו.
  • תגובת יתר לנושא יכולה לעודד בטעות את הילד לעסוק בנושא ולקבל התייחסות ותשומת לב עודפת.

 

כיצד נמזער את המחיר ונעזור לילד לפתח כוחות ואמון בעצמו ולהתמודד עם הפחד מחושך:

  1. להכיר בפחד שלו: "אני מבין שאתה מפחד מהחושך" במקום "זה טפשי, אין ממה לפחד, גם אנחנו ישנים בחושך ולא קרה לנו כלום" ולא לתייג "אתה פחדן". התייחסות אמפאטית.
  2. לדבר איתו על הפחד: מה אתה חושב, מרגיש. הדיבור מרגיע את הפחד והופך אותו למוכר ופחות מפחיד. ועדיין לשמור על התייחסות עניינית ומאוזנת.
  3. לקרוא סיפור על פחד מחושך ולדבר על הדמויות ומה הרגישו. דרך טובה לעיבוד רגשי.
  4. להתיידד עם הפחד לשחק, למשל, באמצע היום משחק שאנחנו מחשיכים את החדר, שמים סדין על הראש והילד מחפש אותנו בחושך, בהתחלה יש התרגשות וכשהוא מוצא אנחנו "מפחדים ממנו" ואח"כ מתחבקים ושמחים ביחד. כל משחק שהילד מנצח את הפחד והוא הגיבור שהתמודד עוזר לו לפתח כוחות.
  5. להתייעץ איתו כדי להעביר בהדרגה אחריות וכוחות: "מה יעזור לך? מה אתה חושב לעשות? הילד יכול להציע לישון עם ההורים ואת זה אנחנו מעדיפים לא לעודד כי המטרה להקטין את התלות בנו ההורים ולפתח בו אמון בכוחותיו.
  6. פתרונות יצירתיים לדוגמא: פנס, אור קטן, לשים מוסיקה נעימה, לישון עם חרב מתחת למזרון, לתלות תמונה של גיבור על בחדר וללכת בעיקר עם הדימיון והרעיונות של הילד. 
  7. לוותר על התעקשות על שינה בחושך! אפשר לישון עם אור קטן, אפשר להירדם עם אור ואח"כ להחליש, אפשר להתקין דימר ולהחליש בהדרגה את האור. המחיר מהפחד יותר גדול מהמחיר בשינה עם אור קטן.
  8. טקס שינה: להקפיד על טקסיות שמאפשרת תחושה של חזרתיות, של תהליך מוכר ושליטה.
  9. להקשיב לילד מתוך סקרנות וסבלנות לתהליך ההתגברות שלו. זה לוקח זמן והסבלנות משתלמת.

 

אור הוא התרופה הכי טובה לחושך - אור קטן, מנורת לילה, פנס, אל תתעקשו.

עם סבלנות, הקשבה לפחד, יצירתיות ועיניים טובות אנחנו כהורים יכולים להפוך את החושך הזה לאור גדול ולגדל ילד בעל כוחות המאמין בעצמו.

 

 

שלכם,
איריס אורבך

 

 


על הכותבת:
איריס אורבך - ליווי הורים והנחיית קבוצות
טל: 054-6645751, דוא"ל: iris.orbach@gmail.com
מנחת קבוצות הורים במכון אדלר, הדרכת הורים בקליניקה ובבית המשפחה.
מנחת סדנאות פרקטיות וממוקדות להורים לגילאי 2-4 המאתגר, בניית סמכות הורית והצבת גבולות עם חיבה.


עוד באותו נושא

כיצד תשמרו על זוגיות חזקה עם תינוק חדש?

עם לידת התינוק הזוג הופך ברגע לשלושה, החיים משתנים, ואחד התחומים שהכי נפגעים הוא הזוגיות. מה עושים?

חנוכה, האור הפנימי והאושר שלנו

חג החנוכה מהווה הזדמנות מצוינת לברר עם עצמנו תוך הסרת החשיכה מתוכנו והרחבת האור הפנימי, מי אנחנו....

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?