מדובר, אולי, באחת התקופות המשמעותיות ביותר בחייהם של ילדינו (ואולי גם בחיינו, כהורים). הכניסה לכיתה א, עזיבתו של הגן ששימש כחממה כל כך מחבקת, עוטפת ומלטפת, וגם עזיבתה, בדרך כלל, של קבוצת הילדים שליוותה את הילד במשך כמה שנים, כל אלה ועוד הופכים את התקופה הזו למאתגרת עבור הילד והוריו.

למרות שמדובר בתקופה שכל ילד חווה, במעבר נורמלי ובשלב התפתחותי חשוב, אנו, כהורים, חוששים לא מעט ומנסים להמעיט ככל האפשר את הטראומה. החשש שמא ילדנו יתקשה למצוא חברים, להשתלב בסביבה חדשה ופחות מוכרת או להתמודד עם הדרישות מצד המערכת, עשוי לגרום לנו ללא מעט לחץ וחרדות.

 

הילדים, הקולטים מאתנו הכל, מושפעים מכך כמובן ועשויים לפתח פחדים משל עצמם לנוכח אי השקט שלנו והמציאות החדשה הנחשפת בפניהם.

 

איך עוברים את התקופה הזו בקלות רבה יותר וכיצד תומכים בילד בשלבי התאקלמותו בכיתה? הנה כמה טיפים:

 

לשתף את הילד בזיכרונות עבר – כדי להפוך את התקופה המשמעותית הזו ואת ההתאקלמות בכיתה א לקלים יותר, כדאי לשתף את הילד בזיכרונות העבר ולספר לו על חוויותינו מתקופה זו, כפי שאנו חווינו אותה באותו הגיל. כמובן שמומלץ להיצמד לאמת ולהשתדל שהסיפור יהיה כמה שיותר קרוב למציאות, אך במקביל חשוב לשים דגש על הרגעים היפים, על הזיכרונות הנעימים של אותה התקופה, על המפגש עם החברים החדשים שאולי חלקם הפכו לחברים הטובים ביותר שלנו וגם להזדמנות להיות עצמאיים ולהרגיש "כמו גדולים". במקביל כדאי גם לספר על ההתרגשות הקלה וגם החששות הנלווים לתקופה (שכמובן חולפים עם הזמן).

 

בית הספר כהמשך של הבית והבית כהמשך של בית הספר – על מנת להקל על המעבר לבית הספר אפשר לצור זרימה בין התכנים אליהם חשוף הילד בבית לאלה הנלמדים בכיתה. למשל, כדאי למשל לרכוש ספרי קריאה שמתאימים ללומדים קרוא וכתוב ולחשוף את הילד לאותיות השונות – גם כזמן הבילוי שלכם ביחד בבית. כדאי גם לשחק איתו משחקים שונים, המתאימים לילדים בגיל זה, העוזרים לפתח מיומנויות של כתיבה, קריאה וגם חיבור וחיסור.

 

פיתוח עצמאות לילדים- מעבר לכיתה א הוא בראש ובראשונה התנסות בעצמאות. ללא התיווך הצמוד של ההורה, הגננת או הסייעת. על מנת לפתח עצמאות כדאי לעודד גם פעולות שגרתיות כמו לבוש ורחצה שהוא יבצע בכוחות עצמו, לשתף אותו במטלות הבית כמו לערוך את השולחן או לעזור במלאכת הבישול או אפיה.

 

לאתגר את הילד - שימוש במשחקי קופסה יכולים לאתגר את הילד ולעזור לו לרכוש יכולות חברתיות כגון עבודת צוות ושיתוף פעולה. (לכן כדאי לבחור במשחקי קופסה שמאפשרים חלוקה לזוגות או קבוצת חברים). כל פעילות מסוג זה, למעשה מפתחת את המיומנות המוטורית והקוגנטיבית שלו ויכולה לעזור לו להיטיב את קליטתו בבית הספר.

 

קניית קופסת אוכל אישית, צבעונית ומיוחדת – או כל דבר אחר שיעניק לו תזכורת של ייחודיותו עשויה להועיל ולהקל על תקופת ההתאקלמות בבית הספר. רכישת קופסת אוכל ("לאנצ בוקס") צבעונית עם דמויות שונות או עם תמונה של בעל חיים אהוב או אפילו כדורגל, ולהדביק עליה מדבקה עם שמו של הילד יכולים לעשות היטב את העבודה. אפשר כמובן להדביק עליה מדבקות נוספות ולקשט את הקופסא יחד. להורים היצירתיים שביניכם: תוכלו לקחת ירקות ופירות וליצור מהם צורות או חיות מעניינות בתוך קופסת האוכל. רעיון זה עשוי לעזור לילדים לא אכלנים או לעודד תיאבון בתקופה מרובת גירויים כמו בתחילת שנת הלימודים בבית הספר.

 

 

בהצלחה!!

 

 

שלכם,

צוות אמאבא

 


עוד באותו נושא

טיפ השכמה

כמה שהקימה וההתארגנות בבוקר לא קלה לנו המבוגרים, לילדינו היא מורכבת אפילו יותר.

 

הילד עולה לכיתה א? מה עובר עלינו ההורים?

הילד, שרק לפני רגע עוד שיחק בקוביות וחזר ביום שישי עם החלה שנאפתה בגן, עולה לכיתה א'. והוא לא היחיד שמתרגש.

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?